Pondelok, 24. júl, 2017 | Meniny má Vladimír
Pridajte si svoje mesto

Nedokončené mosty v Skalitom podľa ministerstva ladom ležať nebudú

V súvislosti s nehodou pri obci Kurimany, kde sa zrútil betónový most, sa hovorilo o možnom posunutí termínov výstavby diaľničných úsekov. Ministerstvo dopravy tvrdí, že kysucká D3 je dôležitým prvkom diaľničnej infraštruktúry na Slovensku a je jednou z p

Mosty v Skalitom stoja, no neslúžia svojmu účelu.(Zdroj: (AR))

riorít tejto vlády.

ČADCA. Nedávna tragická nehoda pri obci Kurimany vyvolala okrem emócií aj otázniky nad dodržaním termínov dostavby diaľnic na Slovensku. Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa povedal, že robia všetko pre to, aby nemala dosah na rozbeh výstavby nových úsekov, či pokračovanie tých, na ktorých sa už stavia.

Ide vraj o prioritu vlády

„Kysucká D3 je dôležitým prvkom diaľničnej infraštruktúry na Slovensku a je aj jednou z dôležitých priorít tejto vlády. Preto intenzívne riešime najzávažnejšie problémy úsekov diaľnice smerujúcej zo Žiliny na Poľsko (aj do ČR - prostredníctvom rýchlostnej cesty R5, ktorá bude pripojená na D3), najmä zdĺhavé majetko-právne vysporiadanie.

V súčasnosti prebieha verejné obstarávanie na 12 kilometrov dlhý úsek Svrčinovec – Skalité (nateraz postačujúci v polovičnom profile) a robíme všetko pre to, aby sa odovzdal do prevádzky v roku 2015,“ povedal. Polovičný profil má nadlho obslúžiť dopravný dopyt a to aj po očakávanom znásobení intenzít po tom, čo sa motoristom ponúkne kvalitné priame prepojenie slovenskej a poľskej diaľničnej siete.

Zaujímalo nás, či sa v Skalitom využije trojkilokmetrový úsek cesty, ktorý začína na štátnej hranici s Poľskom a končí v poli a stoja tam dva nedokončené mosty. S ich výstavbou sa začalo pred dvanástimi rokmi, no momentálne stavba chátra.

Vyše 12-kilometrový úsek D3 Svrčinovec - Skalité s dvomi kratšími tunelmi Svrčinovec a Poľana, by mal podľa ministerstva umožniť priame napojenie od Žiliny na Poľsko aj pre ťažkú nákladnú dopravu. Obe krajiny sa k tomu zaviazali medzivládnou dohodou, ktorú Slovensko neplní, keďže existujúca cesta I/12 prechádzajúca na dlhých úsekoch obcami Čierne a Skalité nie je vhodná pre ťažkú nákladnú dopravu. Aktuálne intenzity dopravy na tomto úseku sú nízke, čo je do značnej miery determinované parametrami jestvujúcej cesty a odkláňaním nákladnej dopravy nad 7,5 tony zo Svrčinovca do ČR, kde je k dispozícii kapacitnejšie napojenie v smere na Poľsko. Časť úsekov rýchlostnej cesty S69 na poľskej strane už v polovičnom profile stojí, časť sa realizuje alebo pripravuje.

Na slovenskej strane je už od roku 1997 rozostavaný spomínaný úsek od Skalitého po štátnu hranicu SR/PR – tri kilometre takmer hotovej diaľnice sú nevyužiteľné. Podľa ministerstva sa využije až vtedy, keď dôjde k realizácii nadväzujúceho úseku Svrčinovec – Skalité. Na tento projekt je od januára 2011 k dispozícii stavebné povolenie. Vzhľadom na náklady výstavby a potreby územia (prepočítanie intenzít dopravných prúdov) sa ho rozhodli realizovať v polovičnom profile.

Situácia vo Svrčinovci je neúnosná

Ako informoval Kóňa, intenzívne pracujú aj na tom, aby mohli v tomto roku rozbehnúť súťaž na úsek Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, ktorý by taktiež mohol byť ukončený do roku 2015. „Na zvyšné úseky od Kysuckého Nového Mesta až po Čadcu (vrátane úseku po Svrčinovec) prebiehajú projektové práce tak, aby sme mohli výstavbu rozbehnúť v rokoch 2014 až 2015,“ dodal.

Svrčinovec celé roky bojuje za výstavbu diaľnice, v októbri 2010 tam dokonca miestni obyvatelia iniciovali protestnú akciu, keď zablokovali na hlavnom cestnom ťahu dopravu.

Najhoršia situácia býva z piatku na sobotu a z nedele na pondelok, keď sa kamióny snažia dobehnúť stratený čas, pretože cez víkend majú zákaz jazdy a musia stáť na odstavných plochách. Po uplynutí tohto času sa ich rúti za sebou aj niekoľko desiatok.

Obyvatelia žijúci v blízkosti cesty hovoria, že sa im v noci a nadránom doslova trasú domy, nehovoriac o hluku a odpadkoch. Kamionisti ich vyhadzujú, keď zastavia pred železničnými závorami a musia dať prednosť vlaku. „Tie závory zlomia za rok aj päťdesiatkrát. Vodiči totiž nečakajú, kým sa po prejdení vlaku vytiahnu do potrebnej polohy. Neuvedomia si výšku kamiónu, vyrazia skôr a závoru zlomia,“ hovoria miestni obyvatelia. Komunikácia I/11 nebola nikdy na takúto záťaž pripravená. Parametre zďaleka nespĺňajú normy pre cestu 1. triedy. Napriek tomu, že prechádza intravilánom obce, nie sú pozdĺž celého úseku vybudované chodníky. Často preto dochádza ku kolíziám detí a starších obyvateľov s motorovými vozidlami.

V časti Čadca Bukov – Svrčinovec sa iba rozbieha majetko-právne vysporiadanie. Tento úsek by sa mal pritom začať budovať už v apríli budúceho roku. Stavba si vyžiada asanácie 32 objektov, z toho ide o 18 rodinných domov. Spomínaný iba 5,8 kilometrový úsek D3 smerujúci z Čadce po Svrčinovec je podľa ministerstva pre Kysuce najpotrebnejší. Parametre cesty I/11 sú vraj v tomto úseku najhoršie, keďže vedie zastavaným územím. Z priemerne 13-tisíc vozidiel denne až vyše 40 percent tvoria nákladné vozidlá.


  1. Z úlovku sa tešil aj rybár z Kysúc 538
  2. Dovolenka Angeliky skončila v ekvádorskom väzení 346
  3. Séria Mladých Píliek sa skončila. V Kysuci triumfovali skúsení harcovníci Foto 310
  4. Čierne "odpadlo" po treťom góle, susedské derby rozuzlili penalty Foto 304
  5. Kysucký prameň si vystúpením na Mariánskej hore vyslúžil veľký obdiv 217
  6. Najstarší futbalový turnaj na Slovensku ovládli hráči SFC Opava B Foto 206
  7. Endurista z Turzovky vydrel striebornú priečku Foto 142
  8. Práce v ZŠ Bukovina sa rozbehli 139
  9. Detekčný systém colníkov odhalil u Rusky a Poľky rádioaktivitu 133
  10. Obyvatelia viacerých kysuckých obcí zostanú bez elektriny 130

Najčítanejšie správy

Kysuce

Z úlovku sa tešil aj rybár z Kysúc

Rybárska sezóna na Orave je už v plnom prúde.

Dovolenka Angeliky skončila v ekvádorskom väzení

Polícia na Kysuciach začala vlani koncom decembra pátrať po 52-ročnej Angelike K., ktorej nezvestnosť nahlásil jej brat.

Séria Mladých Píliek sa skončila. V Kysuci triumfovali skúsení harcovníci

Modré Blesky získali svoj štvrtý titul v histórii Kocka Cup-u.

Čierne "odpadlo" po treťom góle, susedské derby rozuzlili penalty

V sobotu 22. júla sa hralo prvé kolo Slovnaft Cup-u. Do druhého kola postúpili Čadca, Krásno nad Kysucou, Kysucké Nové Mesto a Vysoká nad Kysucou.

Kysucký prameň si vystúpením na Mariánskej hore vyslúžil veľký obdiv

Za dvadsať rokov pôsobenia zožala Ľudová hudba Kysucký prameň z Oščadnice množstvo úspechov. Naposledy sa jej dostalo veľkého uznania za vystúpenie počas púte na Mariánskej hore.

Blízke regióny

Na stavbu obchvatu Tvrdošína už hľadajú dodávateľa

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž na dodávateľa stavby rýchlostnej cesty okolo Tvrdošína. Stavať by sa mohlo začať do roka.

Cestu pod Strečnom otvoria podľa plánov na posledný deň uzávierky

Dátum a čas spustenia dopravy je zatiaľ iba predbežný.

Z Liptova chodia do Žiliny obchádzkou cez Trenčín

Liptovským dopravcom sa pre uzáveru pod Strečnom cesta do Žiliny niekoľkonásobne predĺžila.

Lávka aj ďalekohľad. Čo všetko ešte pribudlo na hrade?

Na záchrane hradu pracuje už niekoľko rokov Združenie hradu Bystrica. Mestu sa podarilo získať peniaze aj z eurofondov a od štátu, niečo prispela aj samospráva. Stabilizovalo sa skalné bralo, pribudli aj novinky.

Bábätká z považskobystrického regiónu

Fotografie bábätiek z považskobystrickej a trenčianskej pôrodnice

Všetky správy

Odhalený sériový vrah patrí k najbrutálnejším

Muža zatiaľ obvinili, že týral svojho syna, no obvinenia by mali rozšíriť. S políciou spolupracuje, ukázal, kde pozostatky zakopal.

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Boj najmocnejších právnikov. Prečo Duda vetuje sporné zákony o súdoch

Veto sporných zákonov môže byť nielen vypočutím hlasu ulice, ale aj mocenským súbojom o post najsilnejšieho ministra.

Milan Fiľo: Moja chyba? Ružomberský futbal, mohli sme za to mať veľkú fabriku

Milan Fiľo sa usadil vo veľkom biznise sprivatizovaním ružomberských papierní, otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

Kam vyraziť