Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)
Pridajte si svoje mesto

Prečo sa Milan Toman Toman zaľúbil do Veľkej Rače

Či je leto alebo zima, či prší, sneží, fúka vietor – turistovi telom i dušou Milanovi Tomanovi z Čadce žiadne počasie neprekáža. Dnes oslávi krásnych 85. rokov. Jeho srdcovkou je Veľká Rača, ktorej sa doslova „upísal“. Tento športovec a turista má veľký p

Milana Tomana stretnete na kopcoch v lete i zime.(Zdroj: (AMT))

odiel na rozvoji zimných stredísk na Kysuciach.

Keby bola Veľká Rača ženou, nemohla by nájsť vernejšieho milenca než Milana Tomana. Na tomto kopci ho stretnete v každom ročnom období a počasí. Ako naň prvýkrát vystúpil vedel, že je neobyčajný a má pred sebou pre svoju výhodnú polohu a severnú pozíciu svahov, veľkú budúcnosť. Veľká Rača a Milan Toman sú akoby zviazaní pupočnou šnúrou. Potvrdí to každý, kto pozná tohto činorodého Kysučana, ktorý sa veľkou mierou zaslúžil o rozvoj tohto strediska. Boli pri tom a pomáhali mu aj Ján Kočíšek, Ladislav Špaldoň, Adolf Bavlšík, Pavol Kakubeczy, Ferdinand Kubinec, Ladislav Škrabak a rada ďalších dobrovoľníkov. Stál pri začiatku kariéry Veľkej Rače a mnohé pútače, rozhľadne či útulok na lyžiarskej magistrále vznikli práve vďaka jeho šikovným rukám.

Keď Úpratiská boli jednou krásnou lúkou

„Keď som prišiel v roku 1969 do Dedovky pod Veľkou Račou ako vedúci vedľajšieho hospodárstva TJ Lokomotíva Čadca, v časti Milier bola len jedna poľná cesta, ktorá smerovala prudkým stúpaním do osady U Chlebka a ďalej k chate Mlynčárka. V tom čase tam ešte nefungovala ani elektrina. Vtedy boli Úpratiská krásnou veľkou lúkou a naša TJ Lokomotíva všetok materiál dopravovala „vetrieskou“ cez hrebeň z Kalinova. Drevená chata Mlynčárka mala vtedy 44 rokov, neskôr ju kúpil podnik Tatra Čadca. Ako prvý sme postavili drevený zrub na hrebeni, ktorý slúžil ako priestor pre prvý lyžiarsky vlek (išlo o sústruh, lano, čln). Tento „vlek“ jeden lyžiar stiahol a nahor sa vyviezlo 9 lyžiarov.

Zo zrubu neskôr vznikla po viacerých prestavbách chata Koliba, pribudla cesta, neskôr zjazdovka k lyžiarskemu vleku Transporta 900 na Košariskách. Neskôr sa tam vybudovala reštaurácia Skiklub s podkrovím, pribudol vodojem. Dokončila sa zjazdovka C 1, pribudol vlek Tatrapoma H 180 a zjazdovka C 2, zrub Espresso v Dedovke, parkovisko, vlek a zjazdovka na hrebeni. Následne sa dobudoval vlek H 60 na Marguške. Novinkou bolo osvetlenie zjazdovky a bežecká Stopa zdravia na Úpratisku,“ spomína na začiatky Milan Toman.

Činnosť TJ Lokomotíva skončila v roku 1980, kedy stredisko prenajala Okresná správa cestovného ruchu v Čadci, vedúcim sa stal Július Gánoczy st.. Táto organizácia pokračovala v ďalšom budovaní strediska. „Vymenila vlek Trasporta za samooblužný kotvový vlek typu Metasport a začala budovať 2-sedačkovú lanovku od Lalíkov na hrebeň Hladká, čo úspešne dovŕšila s vybudovaním zjazdovky dlhej 1 600 metrov. Medzi ďalšie aktivity patrilo rozšírenie Espressa s prístavbou sociálnych zariadení, skladov a garáži, vybudovanie kotvičkového vleku v dĺžke 300 metrov z Dedovky po Skiklub. Organizácia skončila svoju činnosť v roku 1990 a prispela k rozvoju a zveľadeniu Veľkej Rače, ktoré už v tom čase patrilo k vyhľadávaným strediskám na Slovensku,“ pokračuje v rozprávaní.

Potom stredisko pripadlo obci Oščadnica. V roku 1999 vznikla nová akciová spoločnosť, medzitým došlo k viacerým zmenám majiteľov. Milan Toman celý svoj život zasvätil Kysuciam a práci v oblasti telovýchovy. Dlhé roky pôsobil ako aktívny pretekár a reprezentant Československa v zjazdovom lyžovaní, neskôr ako tréner vychoval mnohých vynikajúcich zjazdárov.

Pre tento šport získal stovky nadšencov a spoločne s nimi budoval materiálno-technickú základňu pre zimné športy na Kysuciach. Viedol výstavbu a podieľal sa na rozvoji stredísk cestovného ruchu Čadca-Husárik-Rieka, Skalité-Serafínov, Turzovka-Bukovina, Makov-Čierne, Kysucké Nové Mesto-Ostré, Ochodnica, Povina, no predovšetkým sa zaslúžil o vznik a vybudovanie najväčšieho strediska cestovného ruchu na Kysuciach – Oščadnica-Veľká Rača.

Z jeho „dielne“ aj Kysucká lyžiarska magistrála

Bol iniciátorom a spoluorganizátorom mnohých regionálnych zimných a letných turistických zrazov a v roku 2000 aj 1. Medzinárodného slovensko-poľsko-českého zimného zrazu turistov na Kysuciach. Je autorom a tvorcom Kysuckej lyžiarskej magistrály – ojedinelej 116 km siete bežeckých trás a spoločnej slovensko-poľskej rozhľadne na vrchole Veľkej Rače. Propagoval prírodné krásy Kysúc – prednášal, fotografoval a vydával mapy, pohľadnice a rôzne informačné a obrazové materiály cestovného ruchu na Kysuciach. Je dlhoročným aktívnym členom a činovníkom TJ Lokomotíva Čadca.

Stal sa osobnosťou Kysúc, tiež čestným občanom Oščadnice

Stál pri zrode a dodnes pôsobí v záujmovom združení Lanovky a vleky na Slovensku. Za svoju aktívnu činnosť získal množstvo ocenení. K najcennejším patrí zlatá medaila Za zásluhy a rozvoj cestovného ruchu a zimných športov na Slovensku a čestný titul Osobnosť Kysúc 2001 za záslužnú celoživotnú činnosť v telovýchove a športe, ktorý mu udelila Kysucká kultúrna nadácia v Bratislave, obec Oščadnica mu zasa udelila čestné občianstvo. Dnes oslávi Milan Toman krásnych 85. rokov. Peknú spomienku má na svoje prvé víťazstvo na lyžiach, keď vyhral slalom v Čadci na Jurošáku. „Dostal som plaketu a hodinky. K tomuto obdobiu sa viaže však aj otrasný zážitok – práve cez Čadcu a kopec, ktorý mám veľmi rád – Husárik, ťahali Nemci delá a následne napadli Poľsko, čím začala II. sv. vojna.“

Počas aktívnej športovej činnosti sa počnúc rokom 1940 sústavne venoval pretekárskemu zjazdovému lyžovaniu a cez žiacke a dorastenecké súťaže sa postupne kvalifikoval až do reprezentácie Československa, kde pôsobil v rokoch 1949 - 1960. Aktívne pretekal aj naďalej, zúčastňoval sa rôznych verejných pretekov až do svojich 40. rokov. Vyhral množstvo pretekov, spomína najmä na Maguru, Chopok, Martinské Hole a Memoriál J. Nováka. Po skončení aktívneho pretekania sa venoval aj trénerskej činnosti a podieľal sa na výchove viacerých úspešných zjazdárov.

„Poznal som zimné strediská na Slovensku a veľmi som si želal, aby podobné vyrástli aj na Kysuciach, kde boli vynikajúce podmienky pre tento krásny šport,“ dodáva.


  1. Diaľničiari podpísali zmluvu o financovaní D3 Svrčinovec - Skalité 376
  2. Andrej „nelenil“, teraz mu za jeho krádeže hrozí až desaťročné väzenie Foto 338
  3. Tlačiť vretenicu do plastovej fľaše, alebo ťahať ju za chvost, sa neodporúča 227
  4. Vzdelávali sa aj počas prázdnin 176
  5. Vodič z Čierneho bol dobre „pod parou“ 158
  6. Ďalšia zbytočná smrť motorkára Foto 144
  7. Vodič precenil svoje schopnosti, skončilo to nehodou (AKTUALIZOVANÉ) Foto 102
  8. Oblastný futbal: Šláger pre Oščadnicu, v Klubine padlo sedemnásť gólov 102
  9. Pozvánka na Medzinárodný beh na Veľkú Raču 77
  10. Pozývajú na výstavu hudobných nástrojov 65

Najčítanejšie správy

Kysuce

Diaľničiari podpísali zmluvu o financovaní D3 Svrčinovec - Skalité

Zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku na projekt D3 Svrčinovec – Skalité, 2. fáza z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra podpísali pred niekoľkými dňami zástupcovia NDS a ministerstva dopravy.

Andrej „nelenil“, teraz mu za jeho krádeže hrozí až desaťročné väzenie

Dvadsaťsedemročný Andrej má na konte až 23 vlámačiek. Vo väzení môže pobudnúť dokonca desať rokov.

Tlačiť vretenicu do plastovej fľaše, alebo ťahať ju za chvost, sa neodporúča

V Kysuckej nemocnici v Čadci mali toto leto tri prípady uštipnutia hadom. Lekári zaznamenali v minulosti v súvislosti s hadmi aj rôzne kuriózne situácie.

Vzdelávali sa aj počas prázdnin

Kto chce byť odborník, musí robiť viac, ako je štandard. To si uvedomili aj niektorí žiaci zo základných škôl a rozhodli sa počas prázdnin absolvovať letný kurz v Spojenej škole v Kysuckom Novom Meste.

Vodič z Čierneho bol dobre „pod parou“

Až 2,46 promile namerali policajti vodičovi z Čierneho. Hrozí mu ročné väzenie.

Blízke regióny

V Jedľovinách buďte opatrní, niekto tam na chodníku nastražil kruté pasce

​​​​​​​Počas prechádzok v obľúbenej martinskej lokalite Jedľoviny si treba dávať pozor. Nejaký bezcitný človek tam schované v zemi poukladal pasce z ostrých klincov priamo na chodník. Ak na ne stúpite, môžete sa vážne zraniť. Či sú nástrahy určené bežcom, cyklistom, motorkárom a aký mal dotyčný na to dôvod, úplne jasné nie je.

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Martinčania v hurikáne Irma: Do rána sme sa modlili, aby sme prežili toto peklo

​​​​​​​Mladý pár v noci prebrala ohromná sila vetra. Lomcovala so zadebnenými oknami, všetko vŕzgalo, triaslo sa, vonku bolo počuť buchot. Vlny na mori vraj dosahovali výšku sedem metrov a rozbíjali sa až hlboko v bielom piesku. Takto si Martinčania spomínajú na strašný hurikán v Dominikánskej republike.

Hokejová radosť sa vrátila do Martina + Foto

Na druholigovú premiéru Martina sa prišlo pozrieť takmer tisícpäťsto ľudí. Hráči sa im za dôveru odmenili vysokým víťazstvom nad Rimavskou Sobotou.

Takto bezohľadne jazdia naši vodiči

Vodiči počas rekonštrukcie mosta nerešpektujú svetlá na semaforoch. Aroganciou ohrozujú seba aj ostatných.

Všetky správy

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Petra Sagana čakajú už ôsme majstrovstvá sveta. Pozrite, ako sa mu darilo na tých predchádzajúcich.

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

Udavačská aplikácia EEI možno porušuje zákon

Či je problémová, o tom sa môže rozhodnúť iba v konaní o ochrane osobných údajov.

Minúta po minúte: Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie

Hurikán Maria už dosiahol piatu kategóriu a smeruje na Portoriko.

Kam vyraziť