ČADCA. Žilinský samosprávny kraj má vo svojej správe celkom 1442 kilometrov ciest II. a III. triedy, z ktorých je 85 km v kritickom stave. V Kysuckom regióne sú to úseky v katastroch obcí Ochodnice, Horný Vadičov, Staškov – Klokočov a cesta Raková Korcháň. Najmä posledné dve zimy boli extrémne, a to sa odrazilo na stave komunikácií.
„Aj z tohto dôvodu sme prijali opatrenia, ktorými chceme urýchlene riešiť havarijnú situáciu na cestách v Žilinskom kraji. Jedným z nich je nákup troch nových infražiaričov pre závod Orava, Kysuce a Turiec, ktorými sa dajú najefektívnejšie opravovať výtlky i v nepriaznivom počasí a s využitím,“ povedal predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár. Druhým riešením je podľa neho reorganizácia pracovného času cestárov, ktorí budú v teréne 12 hodín denne a na tie najvyťaženejšie úseky sa zamerajú mimo dopravnej špičky a počas víkendov. Na nakúp novej techniky ako sú infražiariče, hotboxy, recyklátory asfaltových zmesí či iné drobné mechanizmy pôjde z rozpočtu kraja viac ako 200 tisíc eur. „Technológia studenej asfaltovej zmesi, ktorú sme využívali doteraz, je v teplotách pod bodom mrazu a vo vlhkom počasí málo účinná, keďže výplň sa dostatočne nespojí s pôvodným asfaltom na okraji výtlku a ten je po troch týždňoch opäť zdevastovaný. Výhodou použitia infražiariča je oprava výtlku za každého počasia, keďže doskové čelo zohreje výtlk a takto opravený výtlk má životnosť až tri roky,“ vysvetlil generálny riaditeľ Správy ciest ŽSK Ivan Fábry. Ďalšou výhodou je podľa Fábryho to, že s infražiaričom netreba zarezávať povrch, nahriaty asfalt sa rozleje a s okolím vytvorí na povrchu cesty celistvú hmotu. Výhodou je, že nevznikajú škáry, cez ktoré pri zarezávaní vniká voda a tak by neskôr pri mrznutí nemal ľad cestu roztrhnúť. Unikátnu technológiu opravy výtlkov spustil Žilinský samosprávny kraj ako prvý kraj na Slovensku, od decembra minulého roka slúžia dva infražiariče v regióne Horného Považia a Liptova. „Skracuje sa tiež čas opravy výtlku o polovicu. Zatiaľ čo pri bežných technológiách je to až 30 minút, s použitím infražiariča je to 15 minút a po opravenej vozovke môžu okamžite jazdiť autá,“ dodal Fábry.