Nad tunelom, ktorý mal byť jeden z najdlhších v SR, visí otáznik

Ešte vlani v auguste začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu jedného z najdlhších železničných tunelov, ktorý mal byť súčasťou zmodernizovanej trate z Krásna nad Kysucou k hranici s Českou republikou. Nad tunelom však teraz visí otáznik.

Modernizácia trate priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu.Modernizácia trate priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu. (Zdroj: MARCEL BALTIAR)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. V roku 2016 plánujú Železnice SR začať s modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou k štátnym hraniciam s Českou republikou. Predpokladajú náklady vo výške 636 364 000 eur. Tento rok chcú robiť doplnkové prieskumy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cez pohorie Javorníky plánovali ŽSR viesť jeden z najdlhších železničných tunelov na Slovensku. V Krásne nad Kysucou mala v rámci modernizácie pribudnúť nová železničná zastávka, keďže súčasná železničná stanica je vzdialená od centra mesta niekoľko kilometrov. Tunel mal byť jeden z najdlhších na Slovensku, plánovali ho viesť popod gavlasovský kopec až do Horelice. Vlani v auguste dokonca v blízkosti osady u Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.

SkryťVypnúť reklamu

Pre Kysuce by bol tunel výhodný

Primátor Krásna nad Kysucou povedal, že ich v uplynulých dňoch prekvapila informácia, že ŽSR začali uvažovať aj o „mimotunelovom variante“. Znamenalo by to, že na trati sa oproti pôvodným plánom nedosiahne plánovaná rýchlosť. Ako informoval Ľubomír Mitas z komunikačného odboru ŽSR v tomto roku budú vykonávať doplnkový geodetický prieskum. „V súčasnosti sa pripravuje modernizácia v úseku trate Krasno nad Kysucou – Čadca s tunelovým riešením, pričom sa má zachovať aj súčasná trať. V prípade, že sa rozhodne o tom, že tunelové riešenie nebude súčasťou modernizácie, bude sa v tomto úseku na súčasnej trati realizovať iba optimalizácia,“ povedal. Na otázku, či chcú zmenou projektu ušetriť peniaze odpovedal, že ŽSR zabezpečujú spracovanie projektovej dokumentácie a tú schvaľuje ministerstvo dopravy. Je teda v jeho kompetencii rozhodnúť o tom, či sa modernizácia železničnej trate v uvedenom úseku bude robiť, alebo nie. „Pre ekonomiku Kysúc je jednoznačnej výhodnejší tunelový variant, ktorý budeme aj naďalej presadzovať,“ hovorí Grapa.

SkryťVypnúť reklamu

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku. V smere do Čadce a k poľskej i českej hranici mala modernizácia pokračovať v roku 2013, práce sa však posunú až na rok 2016, ukončiť ich plánujú v roku 2019.

Tunel chceli financovať aj z fondov EÚ

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Oščadničania nechceli prísť o zastávku

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať. Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný modrý variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č. 3 alebo 4. Ministerstvo dopravy vlani určilo, že sa bude uvažovať s variantom č. 3. Železničná trať mala teda viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa mala zachovať pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici. V úseku Čadca - štátna hranica – to malo byť prevažne v pôvodnej trase. Otázka kadiaľ napokon povedie zmodernizovaná trať a či pôjde o tunelový, alebo mimotunelový variant, zrejme teda ešte nie je definitívne uzatvorená.

Trať vybudovali pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencie schopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny. Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  3. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  2. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  3. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  5. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  6. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  7. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  8. Nové Planeo v Košiciach
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 10 067
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 843
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 211
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 744
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 649
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 418
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 071
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 126
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico...
  2. Miroslav Daniš: Nájomný politický vrah
  3. Radovan Geci: Zemplínska šírava: továreň na turizmus
  4. Dušan Piršel: Len moderný a slušný národ vygeneruje modernú politickú elitu
  5. Štefan Šturdzík: Ficova chiméra.
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 108. /
  7. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Z každého rožka troška...
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 44 269
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 280
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 477
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 6 881
  5. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 583
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 846
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 212
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 4 157
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico...
  2. Miroslav Daniš: Nájomný politický vrah
  3. Radovan Geci: Zemplínska šírava: továreň na turizmus
  4. Dušan Piršel: Len moderný a slušný národ vygeneruje modernú politickú elitu
  5. Štefan Šturdzík: Ficova chiméra.
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 108. /
  7. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Z každého rožka troška...
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 44 269
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 280
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 477
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 6 881
  5. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 583
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 846
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 212
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 4 157
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu