Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Nad tunelom, ktorý mal byť jeden z najdlhších v SR, visí otáznik

Ešte vlani v auguste začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu jedného z najdlhších železničných tunelov, ktorý mal byť súčasťou zmodernizovanej trate z Krásna nad Kysucou k hranici s Českou republikou. Nad tunelom však teraz visí otáznik.

Modernizácia trate priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu.Modernizácia trate priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu. (Zdroj: MARCEL BALTIAR)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. V roku 2016 plánujú Železnice SR začať s modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou k štátnym hraniciam s Českou republikou. Predpokladajú náklady vo výške 636 364 000 eur. Tento rok chcú robiť doplnkové prieskumy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cez pohorie Javorníky plánovali ŽSR viesť jeden z najdlhších železničných tunelov na Slovensku. V Krásne nad Kysucou mala v rámci modernizácie pribudnúť nová železničná zastávka, keďže súčasná železničná stanica je vzdialená od centra mesta niekoľko kilometrov. Tunel mal byť jeden z najdlhších na Slovensku, plánovali ho viesť popod gavlasovský kopec až do Horelice. Vlani v auguste dokonca v blízkosti osady u Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.

SkryťVypnúť reklamu

Pre Kysuce by bol tunel výhodný

Primátor Krásna nad Kysucou povedal, že ich v uplynulých dňoch prekvapila informácia, že ŽSR začali uvažovať aj o „mimotunelovom variante“. Znamenalo by to, že na trati sa oproti pôvodným plánom nedosiahne plánovaná rýchlosť. Ako informoval Ľubomír Mitas z komunikačného odboru ŽSR v tomto roku budú vykonávať doplnkový geodetický prieskum. „V súčasnosti sa pripravuje modernizácia v úseku trate Krasno nad Kysucou – Čadca s tunelovým riešením, pričom sa má zachovať aj súčasná trať. V prípade, že sa rozhodne o tom, že tunelové riešenie nebude súčasťou modernizácie, bude sa v tomto úseku na súčasnej trati realizovať iba optimalizácia,“ povedal. Na otázku, či chcú zmenou projektu ušetriť peniaze odpovedal, že ŽSR zabezpečujú spracovanie projektovej dokumentácie a tú schvaľuje ministerstvo dopravy. Je teda v jeho kompetencii rozhodnúť o tom, či sa modernizácia železničnej trate v uvedenom úseku bude robiť, alebo nie. „Pre ekonomiku Kysúc je jednoznačnej výhodnejší tunelový variant, ktorý budeme aj naďalej presadzovať,“ hovorí Grapa.

SkryťVypnúť reklamu

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku. V smere do Čadce a k poľskej i českej hranici mala modernizácia pokračovať v roku 2013, práce sa však posunú až na rok 2016, ukončiť ich plánujú v roku 2019.

Tunel chceli financovať aj z fondov EÚ

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Oščadničania nechceli prísť o zastávku

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať. Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný modrý variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č. 3 alebo 4. Ministerstvo dopravy vlani určilo, že sa bude uvažovať s variantom č. 3. Železničná trať mala teda viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa mala zachovať pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici. V úseku Čadca - štátna hranica – to malo byť prevažne v pôvodnej trase. Otázka kadiaľ napokon povedie zmodernizovaná trať a či pôjde o tunelový, alebo mimotunelový variant, zrejme teda ešte nie je definitívne uzatvorená.

Trať vybudovali pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencie schopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny. Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  2. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  3. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  4. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  5. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  7. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  8. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 659
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 587
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 593
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 894
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 236
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 087
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 2 836
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 2 743

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  2. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  3. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  4. Stano Kočiš: A riekol majster
  5. Daniel Jankech: Vyhrá mafia. Matovič proti nej nebojoval.
  6. Boris Greguška: Lesníctvo: mýty a fakty (I)
  7. Janka Bittó Cigániková: Tri muchy jednou ranou - rozumná regulácia zisku poisťovní, dostatok peňazí, a aj v provizóriu
  8. Julius Kravjar: S akademickou integritou by sa mali oboznamovať už stredoškoláci
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 72 682
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 306
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 337
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 159
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 190
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 873
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 482
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 116
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Darčeky deťom rozdával Mikuláš na koči ťahanom koňom.

Víkend v Skalitom bol plný spevu, vôní, tradícií aj radosti z príchodu svätého Mikuláša.


7 h
Vladimír Gajdičiar.

Vladimír Gajdičiar sa úmyselne skrýva.


8 h
Prípravy na Vianoce sú v plnom prúde

Na Kysuce sa presťahovali ako dospelé. Na vianočný stôl si priniesli kúsok domoviny.


8 h
Ilustračná snímka

V Žilinskom kraji prichytili policajti za týždeň 24 vodičov pod vplyvom alkoholu. Posvietia si aj na kolobežkárov.


12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  2. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  3. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  4. Stano Kočiš: A riekol majster
  5. Daniel Jankech: Vyhrá mafia. Matovič proti nej nebojoval.
  6. Boris Greguška: Lesníctvo: mýty a fakty (I)
  7. Janka Bittó Cigániková: Tri muchy jednou ranou - rozumná regulácia zisku poisťovní, dostatok peňazí, a aj v provizóriu
  8. Julius Kravjar: S akademickou integritou by sa mali oboznamovať už stredoškoláci
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 72 682
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 306
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 337
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 159
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 190
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 873
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 482
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 116
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu