ČADCA. V dňoch 26. až 28. apríla by sa mal v rámci pravidelnej údržby po zime uzatvoriť tunel v Horelici. Už tradične sa táto robí posledný aprílový víkend. Stovky kamiónov tak budú musieť využiť iný tranzit do Českej a Poľskej republiky.
Termín im vraj ešte neschválili
Záchranárom by mala v tomto čase poslúžiť servisná cesta diaľničiarov, ktorú využívajú na obsluhu tunela. „Po zime musíme uskutočniť pravidelnú údržbu. Nemôžeme si dovoliť, aby v ňom skolabovali jednotlivé systémy, treba ho napríklad očistiť aj od toxických látok, ktoré sa tam počas zimy nazhromaždili,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Na otázku, či nemôžu termín údržby posunúť dovtedy, keď bude na horelickom moste pre dopravu sprejazdnený aspoň jeden jazdný pruh, čo by mohlo byť už koncom mája odpovedal, že zatiaľ ich o to nikto nepožiadal. Termín údržby musí schváliť Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline čo sa zatiaľ podľa slov Jánošíka nestalo. Kedy teda tunel presne uzatvoria, povedať nevedel.
Odstávka bude pre viacerých náročná
Z vozidiel, ktorých prejde cez tunel denne približne 30-tisíc, je zhruba tretina nákladných. V minulosti pri jeho zatvorení či výpadkoch mohli využívať horelický most. Ten je však od 20. marca pre havarijný stav uzatvorený pre osobnú, nákladnú dopravu, ale aj chodcov. Mesto v minulých dňoch informovalo, že mostný objekt by sa mal zabezpečiť tak, aby staviteľ mohol sprejazdniť aspoň jeden pruh, ako sa v rámci rekonštrukcie pôvodne plánovalo. Či sa to podarí, sa vraj verejnosť dozvie po 15. máji. V prípadoch hustej dopravy v tuneli Horelica či jeho odstávke môže dôjsť k tomu, že 1500 obyvateľov miestneho sídliska, 50 obchodných spoločností a 1000 zamestnancov môže zostať odtrhnutých od sveta. Jedinou a poslednou možnosťou bude v takom prípade práve Bukovský most, cez ktorý môžu v súčasnosti prechádzať len vozidlá do 3,5 tony.
„Na horelickom moste sa momentálne pracuje v rozsahu prípravných prác, robí sa lešenie, preložky inžinierskych sietí, kanalizácia. Čo sa týka samotnej rekonštrukcie, začne sa s ňou hneď po schválení, keďže statik sa negatívne vyjadril k pilierom a bude nutné urobiť aj podpornú konštrukciu,“ informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.