Pondelok, 23. október, 2017 | Meniny má Alojzia
Pridajte si svoje mesto

V Mostoch u Jablunkova dokončili nový tunel

Česi postavili tunel, na slovenskej strane plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii trate až v roku 2016.

Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova budú už čoskoro premávať prvé vlaky cez nový železničný tunel.(Zdroj: MARCEL BALTIAR)

O tom, že v susednom Česku sú s budovaním dopravnej infraštruktúry o kus ďalej svedčí aj dokončenie nového tunela v Mostoch u Jablunkova, cez ktorý budú už čoskoro premávať prvé vlaky. Na slovenskej strane pritom plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii trate až v roku 2016.

ČADCA, MOSTY U JABLUNKOVA. Až v roku 2016 plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii železničnej trate z Krásna nad Kysucou k štátnym hraniciam s Českou republikou.

Predpokladajú náklady vo výške 636 364 000 eur.

Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova - budú však už čoskoro premávať vlaky cez nový železničný tunel. Pri príležitosti dokončenia stavby ho v sobotu 18. mája sprístupnili verejnosti.

„Mali sme jedinečnú možnosť bezpečne sa ním prejsť a dozvedieť sa zaujímavosti z histórie trate i výstavby tunela,“ opisuje zážitok Kysučan Marcel Baltiar.

Prvý Jablunkovský tunel postavili v roku 1870, neskôr po zdvojkoľajnení Košicko-bohumínskej železnice uviedli do prevádzky v roku 1917 druhý. V rámci budovania medzinárodného koridoru začala v roku 2007 prestavba tohto tunela na dvojkoľajový a tak pôvodný zrušili, respektíve časť z neho bude slúžiť ako úniková štôlňa.

Termín dokončenia stanovili na rok 2011, v novembri 2009 sa však tunel dvakrát prepadol a došlo k zavaleniu takmer jednej jeho tretiny. A tak sa termín odovzdania posunul na rok 2013.

„Bol to smutný pohľad na slovenskú stranu, kde vládne stavebný pokoj, keďže modernizácia trate zo Žiliny sa zastavila v Krásne nad Kysucou a ďalšia výstavba do Čadce a k českej hranici má pokračovať až po roku 2016,“ konštatuje Baltiar.

Modernizácia sa posunula o tri roky

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku.

V smere do Čadce a k poľskej i českej hranici mala modernizácia pokračovať v roku 2013, práce sa však posunú až na rok 2016, ŽSR ich plánujú ukončiť v roku 2019.

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Nad jeho výstavbou však momentálne visí otáznik.

Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať.

Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný modrý variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Stav trate nezodpovedal moderným požiadavkám

Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č. 3 alebo 4. Ministerstvo dopravy vlani určilo, že sa bude uvažovať s variantom č. 3. Železničná trať mala teda viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa mala zachovať pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici.

V úseku Čadca - štátna hranica – to malo byť prevažne v pôvodnej trase. Otázka kadiaľ napokon povedie zmodernizovaná trať a či pôjde o tunelový, alebo mimotunelový variant, ešte nie je definitívne uzatvorená. Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály.

Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.

Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Išlo o „veľké projekty“

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny.

Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.


  1. Diaľnica D3 už nie je prioritou? V pláne je ďalší protest Foto 2 772
  2. Horelický tunel rozšíria o dva pruhy Foto 1 609
  3. Monika Kužmová: „Dievčatám odporúčam, aby sa nebáli a boli sebavedomé" Foto 376
  4. Prieskum: Medzi Blanárom a Jurinovou je tesný rozdiel 309
  5. Oblastný futbal: Oščadnica zaváhala, post lídra vystrieľal Korni Michalíček 210
  6. Vodiči, v Brodne sa pripravte na dopravne obmedzenia! 172
  7. Mladý Kysučan je vicemajstrom sveta v silovom trojboji Foto 171
  8. Peniaze pomôžu kysuckému geoparku, tiež cestám a železničke 121
  9. Regionálny futbal: Polka strelil dva góly, Staškov prehral 113
  10. Zdolať museli 23 poschodí! Netradičné majstrovstvá okúsil aj Kysučan 94

Najčítanejšie správy

Kysuce

Diaľnica D3 už nie je prioritou? V pláne je ďalší protest

Petičný výbor D3 pre Kysuce informoval o stave v akom sa nachádza dobudovanie diaľnice D3 cez Kysuce. Čo bude s medzinárodnou cestou I/11, ktorá sa ničí a výmole začínajú byť pre motoristov nebezpečné?

Horelický tunel rozšíria o dva pruhy

Horelický tunel bude v budúcnosti o dva pruhy širší. Súťaž na zhotoviteľa stavby chce NDS vyhlásiť v roku 2020. Kedy sa začne s výstavbou bude však závisieť od financií.

Monika Kužmová: „Dievčatám odporúčam, aby sa nebáli a boli sebavedomé"

O Čadčianke Monike Kužmovej možno mnohí nevedia. Táto modelka však žne jeden úspech za druhým.

Prieskum: Medzi Blanárom a Jurinovou je tesný rozdiel

Z prieskumu v Žilinskom kraji vyplýva, že súčasný župan Juraj Blanár (Smer-SD) to môže mať s obhajobou svojho mandátu ťažšie ako sa možno na prvý pohľad zdalo.

Oblastný futbal: Oščadnica zaváhala, post lídra vystrieľal Korni Michalíček

Oblastné súťaže pokračovali cez víkend ďalšími zápasmi.

Blízke regióny

Obchodný dom Galéria je už skoro hotový, nehrozia v centre Martina ešte väčšie kolóny?

Komplikácie na križovatkách pri novovznikajúcom obchodnom dome v centre mesta pomôže vyriešiť inteligentná svetlená signalizácia.

V Tepličke je už dva roky prekladisko. Nepreložili ani jeden kontajner

Štát vlani minul na údržbu areálu i žeriavov 68 452 eur.

Janiga: Skialpinistické koridory sa v lyžiarskych strediskách osvedčili

Chladné počasie a prvý sneh na vrcholkoch hôr je symbolom blížiacej sa zimy. So snehom prichádzajú do liptovských hôr aj turisti, najčastejšie na lyžiach, buď zjazdových, alebo skialpinistických.

V Zákamennom dali uliciam nové názvy

Veterná, Slnečná, Včelárska, Kováčová, Lúčna. A j takéto názvy majú novopomenované ulice. Je ich celkom 41.

Oravčan bežal v Estónsku. V cieli ostal zaskočený

Ján precestoval už tisíce kilometrov. Za tie roky sa už veľa naučil.

Všetky správy

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska, obvinili ho z objednávky vraždy

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu spoločníčky z TV Markíza Sylvie Volzovej. Za objednávateľa ho označil Mikuláš Černák.

Stopnú vydávanie e-podpisov, vypnú elektronické služby

Ministerstvo v pondelok pozastavilo vydávanie podpisových certifikátov a začne vypínať služby, pri ktorých je podpis nevyhnutný.

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana. Sťahovanie filmov teraz menia za transparentnosť.

Mečiar v Prahe

České voľby sú popretím obľúbenej tézy, že za nástup populistov môžu chyby štandardných strán. A zároveň exemplárnym príkladom nástupu post-faktuálnej spoločnosti.

Zázračný návod na úspech bol podvod

Chcete zvýšiť šance pred pohovorom? Tvárte sa ako silák, radili ľuďom vedkyne. Ich návod sa stal hitom. Až kým ich teórie neoverili iní odborníci.

Kam vyraziť