Pondelok, 25. jún, 2018 | Meniny má Tadeáš

V Mostoch u Jablunkova dokončili nový tunel

Česi postavili tunel, na slovenskej strane plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii trate až v roku 2016.

Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova budú už čoskoro premávať prvé vlaky cez nový železničný tunel.(Zdroj: MARCEL BALTIAR)

O tom, že v susednom Česku sú s budovaním dopravnej infraštruktúry o kus ďalej svedčí aj dokončenie nového tunela v Mostoch u Jablunkova, cez ktorý budú už čoskoro premávať prvé vlaky. Na slovenskej strane pritom plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii trate až v roku 2016.

ČADCA, MOSTY U JABLUNKOVA. Až v roku 2016 plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii železničnej trate z Krásna nad Kysucou k štátnym hraniciam s Českou republikou.

Predpokladajú náklady vo výške 636 364 000 eur.

Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova - budú však už čoskoro premávať vlaky cez nový železničný tunel. Pri príležitosti dokončenia stavby ho v sobotu 18. mája sprístupnili verejnosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Mali sme jedinečnú možnosť bezpečne sa ním prejsť a dozvedieť sa zaujímavosti z histórie trate i výstavby tunela,“ opisuje zážitok Kysučan Marcel Baltiar.

Prvý Jablunkovský tunel postavili v roku 1870, neskôr po zdvojkoľajnení Košicko-bohumínskej železnice uviedli do prevádzky v roku 1917 druhý. V rámci budovania medzinárodného koridoru začala v roku 2007 prestavba tohto tunela na dvojkoľajový a tak pôvodný zrušili, respektíve časť z neho bude slúžiť ako úniková štôlňa.

Termín dokončenia stanovili na rok 2011, v novembri 2009 sa však tunel dvakrát prepadol a došlo k zavaleniu takmer jednej jeho tretiny. A tak sa termín odovzdania posunul na rok 2013.

„Bol to smutný pohľad na slovenskú stranu, kde vládne stavebný pokoj, keďže modernizácia trate zo Žiliny sa zastavila v Krásne nad Kysucou a ďalšia výstavba do Čadce a k českej hranici má pokračovať až po roku 2016,“ konštatuje Baltiar.

Modernizácia sa posunula o tri roky

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku.

V smere do Čadce a k poľskej i českej hranici mala modernizácia pokračovať v roku 2013, práce sa však posunú až na rok 2016, ŽSR ich plánujú ukončiť v roku 2019.

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Nad jeho výstavbou však momentálne visí otáznik.

Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať.

Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný modrý variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Stav trate nezodpovedal moderným požiadavkám

Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č. 3 alebo 4. Ministerstvo dopravy vlani určilo, že sa bude uvažovať s variantom č. 3. Železničná trať mala teda viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa mala zachovať pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici.

V úseku Čadca - štátna hranica – to malo byť prevažne v pôvodnej trase. Otázka kadiaľ napokon povedie zmodernizovaná trať a či pôjde o tunelový, alebo mimotunelový variant, ešte nie je definitívne uzatvorená. Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály.

Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.

Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Išlo o „veľké projekty“

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny.

Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 960
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 9 183
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 210
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 7 997
  5. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 709
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 276
  7. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 263
  8. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 219
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 599
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 964

Hlavné správy z My Kysuce

MY Kysucké noviny s novými súťažami

Aj na vás sa môže usmiať šťastie v podobe 20 eur, stačí ak vás zastaví naša redakčná hliadka s aktuálnym číslom novín. Štartujeme súťaž o najkrajšiu čašníčku. V hre sú aj dve časníčky z Čadce. K tomu množstvo dobrého čítania.

Gaudreau, Bennett? Bolo by skvelé stretnúť ich a zahrať si s nimi, hovorí Miloš Roman

Rodáka z Kysúc si vybralo Calgary Flames vo štvrtom kole zo 122. miesta.

Zaujímavý Gurmánsky festival v Krásne nad Kysucou

Tradičný folklórny festival v Krásne nad Kysucou tento rok rozšírili o rezbárske sympózium no návštevníkov, ale aj o gurmánsky festival. Predstavili na ňom aj krásňanské pivo.

V Zákopčí sa dnes hoduje

Od ranných hodín je v obci Zákopčie veselo.

Generál musí zháňať pohár, Nemec predviedol netradičný outfit! Čím zaujal maratón?

Aj 44. ročník druhého najstaršieho maratónu na Slovensku sa navždy vryje do pamäti všetkých organizátorov, sponzorov, účastníkov aj divákov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

FOTO: Ako sme sa v martinskom amfiku bavili na koncerte IMT Smile

Zaplnený amfiteárer tancoval, spieval, jednoducho, skvele sa bavil. Ivan Tásler to so svojou kapelou riadne rozbalil, ľudia sa rýchlo dostali do varu. Koncert bol veľým zážitkom.

Zachránila topiace sa dievča, no ona šťastie nemala

Saška Nociarová, nositeľka zlatého záchranárskeho kríža, je už päť rokov v bdelej kóme.

Cez obec Strečno presmerujú dopravu z hlavného ťahu

Samospráva obce žiada, aby investor stavby zabezpečil pre obyvateľov bezpečnosť.

Pozrite si, ako pálili jánske ohne v Pezinku

Aj tento rok sa v Pezinku pálili jánske ohne. Pozrite si našu fotogalériu.

Vybrali SME



Už ste čítali?