Piatok, 18. august, 2017 | Meniny má Elena, Helena
Pridajte si svoje mesto

V Mostoch u Jablunkova dokončili nový tunel

Česi postavili tunel, na slovenskej strane plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii trate až v roku 2016.

Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova budú už čoskoro premávať prvé vlaky cez nový železničný tunel.(Zdroj: MARCEL BALTIAR)

O tom, že v susednom Česku sú s budovaním dopravnej infraštruktúry o kus ďalej svedčí aj dokončenie nového tunela v Mostoch u Jablunkova, cez ktorý budú už čoskoro premávať prvé vlaky. Na slovenskej strane pritom plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii trate až v roku 2016.

ČADCA, MOSTY U JABLUNKOVA. Až v roku 2016 plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii železničnej trate z Krásna nad Kysucou k štátnym hraniciam s Českou republikou.

Predpokladajú náklady vo výške 636 364 000 eur.

Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova - budú však už čoskoro premávať vlaky cez nový železničný tunel. Pri príležitosti dokončenia stavby ho v sobotu 18. mája sprístupnili verejnosti.

„Mali sme jedinečnú možnosť bezpečne sa ním prejsť a dozvedieť sa zaujímavosti z histórie trate i výstavby tunela,“ opisuje zážitok Kysučan Marcel Baltiar.

Prvý Jablunkovský tunel postavili v roku 1870, neskôr po zdvojkoľajnení Košicko-bohumínskej železnice uviedli do prevádzky v roku 1917 druhý. V rámci budovania medzinárodného koridoru začala v roku 2007 prestavba tohto tunela na dvojkoľajový a tak pôvodný zrušili, respektíve časť z neho bude slúžiť ako úniková štôlňa.

Termín dokončenia stanovili na rok 2011, v novembri 2009 sa však tunel dvakrát prepadol a došlo k zavaleniu takmer jednej jeho tretiny. A tak sa termín odovzdania posunul na rok 2013.

„Bol to smutný pohľad na slovenskú stranu, kde vládne stavebný pokoj, keďže modernizácia trate zo Žiliny sa zastavila v Krásne nad Kysucou a ďalšia výstavba do Čadce a k českej hranici má pokračovať až po roku 2016,“ konštatuje Baltiar.

Modernizácia sa posunula o tri roky

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku.

V smere do Čadce a k poľskej i českej hranici mala modernizácia pokračovať v roku 2013, práce sa však posunú až na rok 2016, ŽSR ich plánujú ukončiť v roku 2019.

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Nad jeho výstavbou však momentálne visí otáznik.

Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať.

Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný modrý variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Stav trate nezodpovedal moderným požiadavkám

Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č. 3 alebo 4. Ministerstvo dopravy vlani určilo, že sa bude uvažovať s variantom č. 3. Železničná trať mala teda viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa mala zachovať pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici.

V úseku Čadca - štátna hranica – to malo byť prevažne v pôvodnej trase. Otázka kadiaľ napokon povedie zmodernizovaná trať a či pôjde o tunelový, alebo mimotunelový variant, ešte nie je definitívne uzatvorená. Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály.

Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.

Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Išlo o „veľké projekty“

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny.

Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.


  1. Ženu už nedokázali zachániť 2 492
  2. Cestu z Kysuckého Nového Mesta do Žiliny uzatvoria! 1 843
  3. Kysučan na dobrodružnej ceste Južnou Amerikou Foto 645
  4. Pozvánka na cyklistické preteky Kysuce – Orava cez kopec 162
  5. Na Kysuciach môže vzniknúť množstvo pracovných miest 158
  6. Aj Horkýže slíže rozospievali amfiteáter Video 100
  7. Stovka detí z Kysúc si letné tábory užila Foto 93
  8. Najcennejší exponát múzea v Turzovke Foto 78
  9. V Čadci by mali vzniknúť stovky nových pracovných miest 73
  10. Pitný režim je mimoriadne dôležitý 67

Najčítanejšie správy

Kysuce

Ženu už nedokázali zachániť

V stredu 16. augusta popoludní došlo na železničnom priecestí k zrážke cyklistky osobným motorovým vlakom.

Cestu z Kysuckého Nového Mesta do Žiliny uzatvoria!

Polícia upozorňuje na dnešnú uzávierku cesty. Vodiči pripravte sa na zdržanie.

Kysučan na dobrodružnej ceste Južnou Amerikou

Kysučan z Rakovej Michal Tlelka (29) sa počas leta opäť vydal do sveta. Tentokrát navštívil tri krajiny v Južnej Amerike. Nám porozprával aj o tom, ako jazdil so snoubordom na piesku.

Pozvánka na cyklistické preteky Kysuce – Orava cez kopec

Štart aj cieľ pretekov je v Zborove nad Bystricou.

Na Kysuciach môže vzniknúť množstvo pracovných miest

Potenciál investícií sa odhaduje na 318 miliónov eur a vytvoriť by mohli 5 710 nových pracovných miest.

Blízke regióny

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

Polícia hľadá zlodejov, nepoznáte ich náhodou?

Chvíľka nepozornosti a peňaženka s dokladmi, peniazmi a bankomatovou kartou bola fuč. Problémy tým ale neskončili.

Gratulujeme. Oravská Polhora je Dedinou roka 2017

Do národnej súťaže sa tento rok zapojilo dvadsať obcí, z Oravy iba jedna. A práve tá oravská vyhrala.

V belgickom Essene majú Žilinskú ulicu. Aj vďaka Petrovi Saganovi

Flámske mesto pomenovalo ulice v novej štvrti po partnerských mestách.

Cyklistka po zrážke s vlakom v nemocnici zraneniam podľahla

Podľa rušňovodiča mala dievčina na ušiach slúchadlá.

Všetky správy

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Prvého podpredsedu SNS nahnevalo, že ombudsmanka Patakyová podporila Dúhový pochod.

Košická schránka siahala na 29 miliónov od Plavčana. Zrazu ich už nechce

Profesor po otázkach cúvol. Vo firme je svokra hodnotiteľa, minule išlo o švagrinú.

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky nielen na alkohol, ale aj na mäso.

Kam vyraziť