Utorok, 22. august, 2017 | Meniny má Tichomír
Pridajte si svoje mesto

V Mostoch u Jablunkova dokončili nový tunel

Česi postavili tunel, na slovenskej strane plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii trate až v roku 2016.

Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova budú už čoskoro premávať prvé vlaky cez nový železničný tunel.(Zdroj: MARCEL BALTIAR)

O tom, že v susednom Česku sú s budovaním dopravnej infraštruktúry o kus ďalej svedčí aj dokončenie nového tunela v Mostoch u Jablunkova, cez ktorý budú už čoskoro premávať prvé vlaky. Na slovenskej strane pritom plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii trate až v roku 2016.

ČADCA, MOSTY U JABLUNKOVA. Až v roku 2016 plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii železničnej trate z Krásna nad Kysucou k štátnym hraniciam s Českou republikou.

Predpokladajú náklady vo výške 636 364 000 eur.

Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova - budú však už čoskoro premávať vlaky cez nový železničný tunel. Pri príležitosti dokončenia stavby ho v sobotu 18. mája sprístupnili verejnosti.

„Mali sme jedinečnú možnosť bezpečne sa ním prejsť a dozvedieť sa zaujímavosti z histórie trate i výstavby tunela,“ opisuje zážitok Kysučan Marcel Baltiar.

Prvý Jablunkovský tunel postavili v roku 1870, neskôr po zdvojkoľajnení Košicko-bohumínskej železnice uviedli do prevádzky v roku 1917 druhý. V rámci budovania medzinárodného koridoru začala v roku 2007 prestavba tohto tunela na dvojkoľajový a tak pôvodný zrušili, respektíve časť z neho bude slúžiť ako úniková štôlňa.

Termín dokončenia stanovili na rok 2011, v novembri 2009 sa však tunel dvakrát prepadol a došlo k zavaleniu takmer jednej jeho tretiny. A tak sa termín odovzdania posunul na rok 2013.

„Bol to smutný pohľad na slovenskú stranu, kde vládne stavebný pokoj, keďže modernizácia trate zo Žiliny sa zastavila v Krásne nad Kysucou a ďalšia výstavba do Čadce a k českej hranici má pokračovať až po roku 2016,“ konštatuje Baltiar.

Modernizácia sa posunula o tri roky

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku.

V smere do Čadce a k poľskej i českej hranici mala modernizácia pokračovať v roku 2013, práce sa však posunú až na rok 2016, ŽSR ich plánujú ukončiť v roku 2019.

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Nad jeho výstavbou však momentálne visí otáznik.

Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať.

Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný modrý variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Stav trate nezodpovedal moderným požiadavkám

Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č. 3 alebo 4. Ministerstvo dopravy vlani určilo, že sa bude uvažovať s variantom č. 3. Železničná trať mala teda viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa mala zachovať pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici.

V úseku Čadca - štátna hranica – to malo byť prevažne v pôvodnej trase. Otázka kadiaľ napokon povedie zmodernizovaná trať a či pôjde o tunelový, alebo mimotunelový variant, ešte nie je definitívne uzatvorená. Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály.

Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.

Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Išlo o „veľké projekty“

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny.

Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.


  1. Vodička potužená alkoholom v Čadci nabúrala dve autá 2 476
  2. Regionálny futbal: Ján Pavlica strelil hetrik, Čierne na víťaznej vlne 576
  3. Opravy ciest sa dočkali aj na Kysuciach Foto 457
  4. Oblastný futbal: Olešnú vykúpil Ferenčák, derby pre Podvysokú 406
  5. Prekonal trať dlhú 226 km! Vladimír Kormanec s ďalším titulom železného muža 344
  6. V Bytči sa po roku opäť radovali hokejbalisti z Krásna nad Kysucou 124
  7. MY Kysucké noviny s prílohou, ktorú ocenia rodičia aj školáci 112
  8. ZMENÁREŇ: Zverila sa do rúk odborníkov opäť. Vyplatilo sa! Foto 108
  9. Pozerali filmy pod hviezdami 105
  10. Ženu už nedokázali zachániť 55

Najčítanejšie správy

Kysuce

Vodička potužená alkoholom v Čadci nabúrala dve autá

Uplynulý víkend polícia v rámci Žilinského kraja zaevidovala viac ako tridsať podgurážených vodičov.

Regionálny futbal: Ján Pavlica strelil hetrik, Čierne na víťaznej vlne

Makov napriek tlaku neskóroval, Krásno nemalo šancu s Banskou Bystricou.

Opravy ciest sa dočkali aj na Kysuciach

Cestári Žilinského samosprávneho kraja naplno využívajú letné dni a pracujú na rekonštrukciách župných ciest a mostov II. a III. triedy.

Oblastný futbal: Olešnú vykúpil Ferenčák, derby pre Podvysokú

VI. liga ObFZ Kysúc pokračovala tretím kolom.

Prekonal trať dlhú 226 km! Vladimír Kormanec s ďalším titulom železného muža

Borec z Krásna nad Kysucou obsadil vo svojej kategórií 12. miesto.

Blízke regióny

Medveď sa túla nad Vrútkami a Martinom

Medveďovi najskôr zachutila vyhodená šunka, potom maškrtil pri úľoch Jána Tabačeka. Trojročná šelma šarapatila v podhorských častiach Martina a Vrútok.

Keď Sovieti okupovali Liptovský Mikuláš

Fotografie z obsadzovania československých miest vojskami Varšavskej zmluvy obleteli celý svet. Tanky a vojenská technika 21. augusta 1968 zaplavila pred takmer polstoročím aj Liptovský Mikuláš.

Bábätká z považskobystrického regiónu

Fotografie bábätiek z považskobystrickej a trenčianskej pôrodnice

Najlepší psovodi sú z Považskej Bystrice

Dobre vycvičený policajný pes musí obstáť nielen v teréne, ale aj na súťaži. Považskobystrickí policajti takých majú. Patria medzi najlepších v kraji.

Na Mudroňke nainštalujú aj radar

Na frekventovanej ulici pribudli viaceré bezpečnostné prvky, ktoré majú ochrániť chodcov pred prúdmi áut.

Všetky správy

Košičanka stratila v Burgase doklady, nemôže sa vrátiť domov

Do Bulharska letela za dcérou. Nepustia ju do krajiny ani späť na Slovensko.

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka, paradoxne, je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

Kam vyraziť