Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

V Mostoch u Jablunkova dokončili nový tunel

Česi postavili tunel, na slovenskej strane plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii trate až v roku 2016.

Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova budú už čoskoro premávať prvé vlaky cez nový železničný tunel.Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova budú už čoskoro premávať prvé vlaky cez nový železničný tunel. (Zdroj: MARCEL BALTIAR)

O tom, že v susednom Česku sú s budovaním dopravnej infraštruktúry o kus ďalej svedčí aj dokončenie nového tunela v Mostoch u Jablunkova, cez ktorý budú už čoskoro premávať prvé vlaky. Na slovenskej strane pritom plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii trate až v roku 2016.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ČADCA, MOSTY U JABLUNKOVA. Až v roku 2016 plánujú Železnice SR pokračovať v modernizácii železničnej trate z Krásna nad Kysucou k štátnym hraniciam s Českou republikou.

Predpokladajú náklady vo výške 636 364 000 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Kúsok za hranicami - v Mostoch u Jablunkova - budú však už čoskoro premávať vlaky cez nový železničný tunel. Pri príležitosti dokončenia stavby ho v sobotu 18. mája sprístupnili verejnosti.

„Mali sme jedinečnú možnosť bezpečne sa ním prejsť a dozvedieť sa zaujímavosti z histórie trate i výstavby tunela,“ opisuje zážitok Kysučan Marcel Baltiar.

Prvý Jablunkovský tunel postavili v roku 1870, neskôr po zdvojkoľajnení Košicko-bohumínskej železnice uviedli do prevádzky v roku 1917 druhý. V rámci budovania medzinárodného koridoru začala v roku 2007 prestavba tohto tunela na dvojkoľajový a tak pôvodný zrušili, respektíve časť z neho bude slúžiť ako úniková štôlňa.

Termín dokončenia stanovili na rok 2011, v novembri 2009 sa však tunel dvakrát prepadol a došlo k zavaleniu takmer jednej jeho tretiny. A tak sa termín odovzdania posunul na rok 2013.

SkryťVypnúť reklamu

„Bol to smutný pohľad na slovenskú stranu, kde vládne stavebný pokoj, keďže modernizácia trate zo Žiliny sa zastavila v Krásne nad Kysucou a ďalšia výstavba do Čadce a k českej hranici má pokračovať až po roku 2016,“ konštatuje Baltiar.

Modernizácia sa posunula o tri roky

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku.

V smere do Čadce a k poľskej i českej hranici mala modernizácia pokračovať v roku 2013, práce sa však posunú až na rok 2016, ŽSR ich plánujú ukončiť v roku 2019.

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Nad jeho výstavbou však momentálne visí otáznik.

SkryťVypnúť reklamu

Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať.

Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný modrý variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Stav trate nezodpovedal moderným požiadavkám

Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č. 3 alebo 4. Ministerstvo dopravy vlani určilo, že sa bude uvažovať s variantom č. 3. Železničná trať mala teda viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa mala zachovať pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici.

V úseku Čadca - štátna hranica – to malo byť prevažne v pôvodnej trase. Otázka kadiaľ napokon povedie zmodernizovaná trať a či pôjde o tunelový, alebo mimotunelový variant, ešte nie je definitívne uzatvorená. Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály.

Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.

Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Išlo o „veľké projekty“

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny.

Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  2. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  3. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  4. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  5. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  7. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  8. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  1. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  2. Zmeny v systéme revíznych postupov
  3. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  4. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  5. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  6. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  7. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  8. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 17 359
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 063
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 895
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 517
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 664
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 020
  7. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 676
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 578

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Pravota holota
  2. Vladimír Krátky: Slovak Telekom zákazníkov určite neklame !
  3. Anton Kaiser: Prvá adventná nedeľa
  4. Věra Tepličková: A sme tam, odkiaľ sme vyšli...
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Takto začala vojna v bezpečnostných zložkách. Kto potreboval zachrániť Seržanta?
  6. Erik Kriššák: Liberálna vôľa nie je nadávka, všakže, fátum?
  7. Helena Michlíková: Apartmány Hvar
  8. Michaela Jónová: Posledné Vianoce
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 179 487
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 756
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 128
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 844
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 018
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 880
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 388
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 598
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Čakáme Vás v parfumérii MUSCHIO na Lenčovej ulici 8995 v Žiline.


8 h
Žiaci počúvajú zážitky zo života narkomana s neskrývaným záujmom.

Aktivity v rámci Európskeho týždňa boja proti drogám pripravila Mestská polícia Čadca s finančnou podporou Žilinského samosprávneho kraja.


10 h

Obyvatelia Kysuckého Nového Mesta a okolitých obcí už nemusia cestovať za obľúbenými značkami do iných miest.


28. nov
TOP zostava siedmej ligy B mixuje známe tváre s novinkami.

Tri mužstvá nemajú v TOP zostave zastúpenie ani na lavičke náhradníkov.


28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Turčianskej kotline by mali spracovávať stotisíc ton odpadu ročne.


15 h

O osude školy rozhodnú mestskí poslanci.


28. nov

Vodič zraneniam podľahol v nemocnici.


11 h

Spolu 35 blokových pokút uložili policajti počas štvorhodinovej dopravnej akcie na cestách okresu Prievidza. Informovala o tom trenčianska krajská polícia na sociálnej sieti.


SITA 13 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Pravota holota
  2. Vladimír Krátky: Slovak Telekom zákazníkov určite neklame !
  3. Anton Kaiser: Prvá adventná nedeľa
  4. Věra Tepličková: A sme tam, odkiaľ sme vyšli...
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Takto začala vojna v bezpečnostných zložkách. Kto potreboval zachrániť Seržanta?
  6. Erik Kriššák: Liberálna vôľa nie je nadávka, všakže, fátum?
  7. Helena Michlíková: Apartmány Hvar
  8. Michaela Jónová: Posledné Vianoce
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 179 487
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 756
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 128
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 844
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 018
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 880
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 388
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 598
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu