Utorok, 22. august, 2017 | Meniny má Tichomír
Pridajte si svoje mesto

Starenka je opäť na trati

Historická lesná úvraťová železnica vo Vychylovke patrí k najväčším atrakciám kysuckého skanzenu. Každoročne priláka tisícky návštevníkov. Vlani sa po nej previezlo 40-tisíc ľudí.

Parnú lokomotívu doviezli po generálnej oprave z Vrútok.(Zdroj: KYSUCKÉ MÚZEUM)

VYCHYLOVKA. Historická lesná úvraťová železnica (HLÚŽ) je národnou kultúrnou pamiatkou, ktorá každoročne priláka do kysuckého skanzenu tisícky návštevníkov. Vlani ich bolo až 40-tisíc.

Nevídané divadlo

Do kroniky železničky sa zapíše 23. máj 2013. „V stanici Skanzen už od obeda pobehovali rušňovodiči, zamestnanci a vedúca správy Janka Berešová. Všetci netrpezlivo očakávali príchod veľkého ťahača, na ktorom sa vynímala nablýskaná parná lokomotíva U.34. Veľký zážitok mali aj obyvatelia bystrickej doliny a návštevníci, ktorí sa práve nachádzali v skanzene. Mali možnosť zúčastniť sa na veľkom divadle – skladaní 9 - tonovej parnej lokomotívy na koľajnice, ktorú doviezli po generálnej oprave z Vrútok. Po dlhých štyroch rokoch vďaka Žilinskému samosprávnemu kraju budú mať návštevníci a zanietenci železníc možnosť opäť sa zviesť vo vyhliadkovom vagóniku ťahanom parnou lokomotívou U. 34 (1909), ktorá je staršou sestrou U.45 (1916),“ priblížila slávnostný deň Darina Hnidková z Kysuckého múzea v Čadci.

Obidve lokomotívy vyrobili v Maďarsku

Vedúca správy Janka Berešová povedala, že obidve lokomotívy vyrobili v Maďarských strojárňach MÁV a preto sa aj nazývajú Malá a Veľká Maďarka. U.34 patrí medzi najstaršie funkčné lokomotívy na Slovensku. Pôvodne zvážala drevo na Čiernom Balogu. V roku 1975 ju Kysucké múzeum v Čadci odkúpilo za cenu šrotu (16-tisíc Kčs) a dalo opraviť do Švermových železiarní v Podbrezovej. „Po oprave ju priviezli v roku 1977 do Múzea kysuckej dediny, ktoré sa stalo jej domovom. Je to dvojvalcová tendrová lokomotíva s troma nápravami s výkonom 60 konských síl. Hmotnosť prázdnej lokomotívy je 9,85 ton, služobná hmotnosť 12,9 ton, dĺžka mašiny 54 000 mm, šírka 2 130 mm, priemer valcov 250 mm, zdvih piestov 300 mm a tlak pary 12 kg/m2“,“ hovorí Berešová.

Historička Kysuckého múzea v Čadci Veronika Pauková informuje, že počas prevádzkovania pôvodnej Kysuckej lesnej železnice a neskoršej Kysucko-oravskej lesnej železnice sa využívali rušne viacerých spoločností, pričom však prevládali parné lokomotívy. „Využívali sa napríklad rušne nemeckej spoločnosti Krauss či podniku Českomoravská Kolben Daněk (známy pod skratkou ČKD). Možno spomenúť i ďalšiu nemeckú spoločnosť Henschel und Sohn, ktorá svojho času zastávala v danom odvetví jednu z kľúčových pozícií. Okrem toho sa na KOLŽ využívali medzi iným i lokomotívy spomínanej MÁV. V danom prípade šlo konkrétne o rušne MÁV 4281/1916, MÁV 4282/1916 a v neskoršom období si tu našla svoje miesto i MÁV 2211/1908,“ vysvetľuje Pauková.

Múzejníci pozývajú všetkých milovníkov železničiek, ale i ostatných priateľov histórie na návštevu skanzenu, kde na nich čakajú tieto historické unikáty.


  1. Opravy ciest sa dočkali aj na Kysuciach Foto 764
  2. Regionálny futbal: Ján Pavlica strelil hetrik, Čierne na víťaznej vlne 473
  3. Oblastný futbal: Olešnú vykúpil Ferenčák, derby pre Podvysokú 327
  4. V Bytči sa po roku opäť radovali hokejbalisti z Krásna nad Kysucou 217
  5. Prekonal trať dlhú 226 km! Vladimír Kormanec s ďalším titulom železného muža 182
  6. ZMENÁREŇ: Zverila sa do rúk odborníkov opäť. Vyplatilo sa! Foto 168
  7. Pozerali filmy pod hviezdami 127
  8. MY Kysucké noviny s prílohou, ktorú ocenia rodičia aj školáci 89
  9. Ženu už nedokázali zachániť 70
  10. III. liga SsFZ: Čadca si vezie z horúcej pôdy bod 67

Najčítanejšie správy

Kysuce

Opravy ciest sa dočkali aj na Kysuciach

Cestári Žilinského samosprávneho kraja naplno využívajú letné dni a pracujú na rekonštrukciách župných ciest a mostov II. a III. triedy.

Regionálny futbal: Ján Pavlica strelil hetrik, Čierne na víťaznej vlne

Makov napriek tlaku neskóroval, Krásno nemalo šancu s Banskou Bystricou.

Oblastný futbal: Olešnú vykúpil Ferenčák, derby pre Podvysokú

VI. liga ObFZ Kysúc pokračovala tretím kolom.

V Bytči sa po roku opäť radovali hokejbalisti z Krásna nad Kysucou

Hokejbalový klub z Krásna nad Kysucou ako prvý v krátkej histórii turnaja O pohár primátora Bytče obhájil titul.

Prekonal trať dlhú 226 km! Vladimír Kormanec s ďalším titulom železného muža

Borec z Krásna nad Kysucou obsadil vo svojej kategórií 12. miesto.

Blízke regióny

Medveď sa túla nad Vrútkami a Martinom

Medveďovi najskôr zachutila vyhodená šunka, potom maškrtil pri úľoch Jána Tabačeka. Trojročná šelma šarapatila v podhorských častiach Martina a Vrútok.

Keď Sovieti okupovali Liptovský Mikuláš

Fotografie z obsadzovania československých miest vojskami Varšavskej zmluvy obleteli celý svet. Tanky a vojenská technika 21. augusta 1968 zaplavila pred takmer polstoročím aj Liptovský Mikuláš.

Prečo tečie Považím Váh a nie Orava?

Všimli ste si niekedy sútok Oravy a Váhu? Prečo sa Orava vlieva do nepatrného Váhu a nie Váh do rozľahlej Oravy? Obe rieky majú veľa podobného.

V hodnotení mamičiek sa žilinská pôrodnica za posledné roky zhoršila

Sprievodca pôrodnicami sa konal už po šiestykrát. Mamičky hodnotili aj žilinskú pôrodnicu a tá za rok 2016 získala najmenej percent celkovej spokojnosti rodičiek za posledných šesť rokov, len niečo nad 50 percent.

Bábätká z považskobystrického regiónu

Fotografie bábätiek z považskobystrickej a trenčianskej pôrodnice

Všetky správy

Bratislavou prechádzal jedinečný polkilometrový vlak. Takto vyzeral

V osobnej železničnej doprave je taký dlhý vlak výnimočný, vypravila ho firma RegioJet na rumunský festival Banát.

Danko zatiaľ nepovedal ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To nie sú argumenty, to je výsmech

Príliš často sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje, má akné, nesúmernú či extrémne obéznu postavu, dokonca sa priveľmi potí.

Kam vyraziť