Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Starenka je opäť na trati

Historická lesná úvraťová železnica vo Vychylovke patrí k najväčším atrakciám kysuckého skanzenu. Každoročne priláka tisícky návštevníkov. Vlani sa po nej previezlo 40-tisíc ľudí.

Parnú lokomotívu doviezli po generálnej oprave z Vrútok.Parnú lokomotívu doviezli po generálnej oprave z Vrútok. (Zdroj: KYSUCKÉ MÚZEUM)

VYCHYLOVKA. Historická lesná úvraťová železnica (HLÚŽ) je národnou kultúrnou pamiatkou, ktorá každoročne priláka do kysuckého skanzenu tisícky návštevníkov. Vlani ich bolo až 40-tisíc.

Nevídané divadlo

Do kroniky železničky sa zapíše 23. máj 2013. „V stanici Skanzen už od obeda pobehovali rušňovodiči, zamestnanci a vedúca správy Janka Berešová. Všetci netrpezlivo očakávali príchod veľkého ťahača, na ktorom sa vynímala nablýskaná parná lokomotíva U.34. Veľký zážitok mali aj obyvatelia bystrickej doliny a návštevníci, ktorí sa práve nachádzali v skanzene. Mali možnosť zúčastniť sa na veľkom divadle – skladaní 9 - tonovej parnej lokomotívy na koľajnice, ktorú doviezli po generálnej oprave z Vrútok. Po dlhých štyroch rokoch vďaka Žilinskému samosprávnemu kraju budú mať návštevníci a zanietenci železníc možnosť opäť sa zviesť vo vyhliadkovom vagóniku ťahanom parnou lokomotívou U. 34 (1909), ktorá je staršou sestrou U.45 (1916),“ priblížila slávnostný deň Darina Hnidková z Kysuckého múzea v Čadci.

Skryť Vypnúť reklamu

Obidve lokomotívy vyrobili v Maďarsku

Vedúca správy Janka Berešová povedala, že obidve lokomotívy vyrobili v Maďarských strojárňach MÁV a preto sa aj nazývajú Malá a Veľká Maďarka. U.34 patrí medzi najstaršie funkčné lokomotívy na Slovensku. Pôvodne zvážala drevo na Čiernom Balogu. V roku 1975 ju Kysucké múzeum v Čadci odkúpilo za cenu šrotu (16-tisíc Kčs) a dalo opraviť do Švermových železiarní v Podbrezovej. „Po oprave ju priviezli v roku 1977 do Múzea kysuckej dediny, ktoré sa stalo jej domovom. Je to dvojvalcová tendrová lokomotíva s troma nápravami s výkonom 60 konských síl. Hmotnosť prázdnej lokomotívy je 9,85 ton, služobná hmotnosť 12,9 ton, dĺžka mašiny 54 000 mm, šírka 2 130 mm, priemer valcov 250 mm, zdvih piestov 300 mm a tlak pary 12 kg/m2“,“ hovorí Berešová.

Skryť Vypnúť reklamu

Historička Kysuckého múzea v Čadci Veronika Pauková informuje, že počas prevádzkovania pôvodnej Kysuckej lesnej železnice a neskoršej Kysucko-oravskej lesnej železnice sa využívali rušne viacerých spoločností, pričom však prevládali parné lokomotívy. „Využívali sa napríklad rušne nemeckej spoločnosti Krauss či podniku Českomoravská Kolben Daněk (známy pod skratkou ČKD). Možno spomenúť i ďalšiu nemeckú spoločnosť Henschel und Sohn, ktorá svojho času zastávala v danom odvetví jednu z kľúčových pozícií. Okrem toho sa na KOLŽ využívali medzi iným i lokomotívy spomínanej MÁV. V danom prípade šlo konkrétne o rušne MÁV 4281/1916, MÁV 4282/1916 a v neskoršom období si tu našla svoje miesto i MÁV 2211/1908,“ vysvetľuje Pauková.

Múzejníci pozývajú všetkých milovníkov železničiek, ale i ostatných priateľov histórie na návštevu skanzenu, kde na nich čakajú tieto historické unikáty.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hudbou proti holorubom.
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Behind every successful business lies a set of skilled people
  2. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Hudbou proti holorubom.
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  6. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  7. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 472
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 415
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 9 083
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 838
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 801
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 689
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 7 577
  8. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 280
  9. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 6 369
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 023
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Cez víkend sa hrali dohrávky 3., 4. a 5. ligy.


1 h

Bezpečnosť ľudí a plynulosť cestnej premávky, to boli dva hlavné ciele vybudovania cyklochodníka v Turzovke. Ten dokončili vlani v septembri a po necelom roku bilancovania je jasné, že tento investičný zámer ľudia ocenili. Financovali ho aj z eurofondov.


11. jún

Pozrite si MY športujeme.


4 h

Prešiel rok a veriaci sa opäť stretli na Vartovke v kaplnke zasvätenej Božskému Srdcu Ježišovmu a Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie.


16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Sprievodný program má trvať štyri hodiny. Ľudia si budú môcť vlastnoručne vyrobiť odznak s logom.


21 h

Cestovanie so zbojníkmi, prejazd Chmarošským viaduktom či Telgártska slučka. To všetko je pre ľudí veľkým lákadlom.


13. jún

Jozef Morgoš taký úspech nečakal.


4 h

Česť jeho pamiatke!


16 h

Už ste čítali?