Sobota, 10. december, 2022 | Meniny má Radúz

Kysučania žiadajú vládu, aby prehodnotila prepojenie vodných ciest

Kysucké Nové Mesto päť žiada prehodnotiť zámer budovania koridoru prepájajúceho Vážsku s Oderskou vodnou cestou. V stanovisku, ktoré mesto zaslalo ministerstvu dopravy argumentuje, že v prípade výstavby by išlo o krutý zásah do jeho územného plánu. Znamen

Kysucké Nové Mesto päť žiada prehodnotiť zámer budovania koridoru prepájajúceho Vážsku vodnú cestu s Oderskou vodnou cestou.Kysucké Nové Mesto päť žiada prehodnotiť zámer budovania koridoru prepájajúceho Vážsku vodnú cestu s Oderskou vodnou cestou. (Zdroj: PANORAMIO.COM)

alo by to aj zbúranie minimálne tretiny jestvujúcej zástavby vrátane dvoch veľkých škôl.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. S výstavbou Vážskej vodnej cesty sa má začať v roku 2025. Dotkla by sa nielen Kysuckého Nového Mesta, tiež ďalších miest a obcí v povodí rieky Kysuca. V Rakovej by mali napríklad vybudovať lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodnú nádrž pre dopĺňanie vodného kanála. Ministerstvo dopravy predčasom informovalo, že ide o dlhodobú koncepčnú záležitosť, ktorá vyplýva okrem iného z príslušných medzinárodných dohovorov (AGN), ako aj koncepčných dokumentov týkajúcich sa rozvoja vodnej dopravy a vodných ciest na Slovensku. Prípadné rozhodnutie o zrušení splavnosti Kysuce by si vyžiadalo komplexné posúdenie aktuálneho stavu, najmä jeho vplyvu na medzinárodné záväzky SR.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba bytov bola pripravená

Mesto Kysucké Nové Mesto, ako to vyplýva z územného plánu, má na rozvoj bytovej výstavby a príslušnej infraštruktúry jedinú územnú rezervu - doteraz nezastavané územie v severozápadnej časti mesta. Na zastavanie tohto územia vyhlásilo v roku 2009 verejnú súťaž a mestské zastupiteľstvo schválilo víťaznú štúdiu, ktorá uvažuje s výstavbou približne 600 bytov a potrebnou infraštruktúrou vrátane veľkej obchodnej jednotky a parkoviska. Víťazná developerská firma začala na základe tejto skutočnosti vykupovať pozemky a pripravovať potrebnú dokumentáciu pre výstavbu prvých 120 bytov. Pri riešení širších vzťahov zistila, že v dokumentácii pripravovanej diaľnice D3 je zakreslený aj návrh vodného kanála, ktorý by mal prepájať Vážsku a Oderskú vodnú cestu. V zmysle tohto návrhu, kanál naprieč pretína dotknuté územie určené na bytovú výstavbu.

SkryťVypnúť reklamu

„Táto skutočnosť zaskočila nielen developera a zároveň investora, ale aj mesto, s ktorým takéto trasovanie kanála nikto neprerokoval. Zvolali sme stretnutie zástupcov štátnej správy a územnej samosprávy. Výsledkom je doteraz platné, pre nás katastrofálne riešenie. Štát nám určil v stavebnom konaní ďalšieho povinného účastníka - štátnu plavebnú správu - ktorého stanoviská sú pre náš stavebný úrad záväzné. Táto inštitúcia zablokovala svojimi stanoviskami akúkoľvek výstavbu v spomínanom priestore, čo zdôvodňuje vo svojich stanoviskách nutnosťou zachovania územnej rezervy pre prepojenie Vážskej a Oderskej vodnej cesty,“ hovorí primátor mesta Ján Hartel.

Za obeť by padli aj dve veľké školy

V stanovisku, ktoré zaslalo mesto v minulých dňoch ministerstvu dopravy argumentuje, že realizácia plánovanej trasy by znamenala nielen krutý zásah do územného plánu obmedzujúci ďalší územný rozvoj, tiež zbúranie minimálne tretiny jestvujúcej zástavby, vrátane dvoch veľkých škôl zrekonštruovaných s podporou EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

V liste adresovanom ministerstvu sa spomína, že takýto tvrdý zásah do životných podmienok obyvateľov sa netýka len samotného mesta, ale celého osídlenia údolia rieky Kysuca od Žiliny až po Čadcu, ktoré je úzke a husto osídlené. V tomto stiesnenom priestore by podľa plánovaných zámerov mali byť okrem súčasných líniových stavieb – cesta I. triedy I/11, zrekonštruovaná železnica, vedenie vysokého napätia, pripravovaná diaľnica D3 a vodná cesta.

Podporujú výstavbu diaľnice

„Plne podporujeme výstavbu diaľnice D3, cesta I/11 už dávno nestačí. Po Strečne je to druhá najviac zaťažená cesta na Slovensku. Prejavuje sa to jej trvale zlým technickým stavom a častými smrteľnými dopravnými nehodami. Máme však výhrady voči zámeru prepojenia Vážskej a Oderskej vodnej cesty údolím Kysuce.

Žiadame vládu, aby zámer prepojenia vodných ciest Odra – Váh prehodnotila z pohľadu tvrdého dopadu na životné prostredie, na územný rozvoj miest a obcí v povodí rieky Kysuca a Čerňanka, tiež z pohľadu obrovských nákladov a pochybnej návratnosti diela, o ktoré nie je záujem ani v Českej ani v Poľskej republike. Sme presvedčení o neefektívnosti tohto zámeru,“ argumentuje Hartel.

Podľa jeho slov sa dá problém prepravy tovarov vyriešiť jednoduchším, lacnejším spôsobom, bez dopadov na životné prostredie a územný rozvoj miest a obcí v dotknutom území. „Navrhujeme vodné cesty budovať na úsekoch riek, ktoré sú splavné, v koncových bodoch týchto úsekov vybudovať prekládkové terminály a tovar medzi terminálmi prepravovať po železnici, ktorá na našom území je už zrekonštruovaná za nemalé prostriedky štátu a Európskej únie a v súčasnosti nemá čo prepravovať. Ak by to nebolo možné riešiť - z pre nás nepochopiteľných dôvodov navrhovaným spôsobom - žiadame, aby sa rešpektoval náš platný územný plán. Aby sa vodná cesta viedla tak, ako to rieši náš územný plán, teda mimo tohto územia, v súčasnom koryte rieky Kysuca,“ vraví primátor.

V meste sídlia veľké priemyselné podniky INA Kysuce. OMNIA KLF, KINEX, NN Slovakia, štyri stredné školy, tri veľké základné školy, úrady. „Silná priemyselná základňa však generuje najmä potrebu výstavby nových bytov predovšetkým pre mladé rodiny. Naše aktivity v tomto smere zablokovala stavená uzávera. Veríme, že záujem vlády veci riešiť tentokrát nezostane len v slovnej rovine deklarovaného záujmu, ale vyústi do konkrétnych opatrení umožňujúcich naplnenie potrieb nášho mesta a celého kysuckého regiónu,“ dodáva Hartel.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Po čom túžia Slováci? Kupujeme, aby sme ušetrili aj sa potešili
  2. Spoločnosť Freshfields otvára nové Business Services Centre
  3. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  4. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  5. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  6. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  7. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  8. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 637
  2. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 934
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 904
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 013
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 288
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 588
  7. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 3 481
  8. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú 3 348

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Bude oligarchia konečne jasať???
  2. Štefan Vidlár: Nočné zamyslenie sa
  3. Miroslav Iliaš: O vedeckej (ne)spolupráci s Ruskou federáciou
  4. Veronika Michalčíková: Zamkovskému vzali chatu, do Tatier sa už nikdy nevrátil
  5. Štefan Bukovan: Najnovšia a najvyššia na Kysuciach
  6. Soňa Bulbeck: V takýto smutný deň zomrel Lennon...
  7. Miroslav Zeman: Hľadáte lekára? Aj my. Už viac ako dvadsať rokov.
  8. Marek Mačuha: Vydierač Orbán - prečo mu neustúpiť
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 597
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 156
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 8 102
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 009
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 892
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 299
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta 1 858
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 769
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


6 h

Výber TOP športových správ z regiónov.


7 h
Timea sa narodila 23.11.2022

Privítajte s nami novorodencov z Kysúc.


7 h
Mikuláš v klubovni AUTIčko

Deti s autizmom potešil svojim príchodom aj balíčkami.


11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obecný úrad našiel prázdny. Zamestnankyne po voľbách podali výpovede.


8 h

Úsek frekventovanej cesty, vedúcej aj Novohradom, pretína významný migračný koridor našej najväčšej šelmy.


8. dec

Pôvodcom svrabu je mikroskopický, maximálne pol milimetra veľký roztoč.


8. dec

Namiesto preloženia trate odporúčajú modernizáciu v súčasnom koridore.


16 h

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Bude oligarchia konečne jasať???
  2. Štefan Vidlár: Nočné zamyslenie sa
  3. Miroslav Iliaš: O vedeckej (ne)spolupráci s Ruskou federáciou
  4. Veronika Michalčíková: Zamkovskému vzali chatu, do Tatier sa už nikdy nevrátil
  5. Štefan Bukovan: Najnovšia a najvyššia na Kysuciach
  6. Soňa Bulbeck: V takýto smutný deň zomrel Lennon...
  7. Miroslav Zeman: Hľadáte lekára? Aj my. Už viac ako dvadsať rokov.
  8. Marek Mačuha: Vydierač Orbán - prečo mu neustúpiť
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 597
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 156
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 8 102
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 009
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 892
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 299
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta 1 858
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 769
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu