ne rieši majetkovo-právne vysporiadanie.
ČADCA. V súvislosti s prípravou stavby diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa Národná diaľničná spoločnosť (NDS) intenzívne venuje majetkovo-právnemu vysporiadaniu. „Z 31 stavebných objektov je vykúpených 16, z toho je 10 rodinných domov, ostáva vysporiadať dva domy. Ostatné objekty sú nefunkčné prevádzkové budovy, drobné stavby ŽSR a prístrešok SAD, ktoré sa ešte oceňujú,“ informoval hovorca NDS Marcel Jánošík. Tento úsek sa celkom dotkne 2063 vlastníkov pozemkov. „ Z toho je 1 074 neznámych - zastupuje ich Slovenský pozemkový fond. Z 989 známych vlastníkov sa uzatvorili zmluvy s 396-timi,“ dodal Jánošík.
Slovensko má rok na to, aby vyčerpalo peniaze z eurofondov, v opačnom prípade ich musí vrátiť do rozpočtu EÚ. Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa na margo predchádzajúceho pozastavenia toku peňazí z eurofondov a súčasného ročného odkladu čerpania informoval, že na základe chýb predchádzajúceho vedenia ministerstva sa Európska komisia rozhodla vo februári prerušiť posudzovanie žiadostí o platby v Operačnom programe Doprava. „Ide o procedúru, ktorá sa už v minulosti niekoľkokrát opakovala. Tento proces nemá žiadny vplyv na prípravu a výstavbu diaľnic na Slovensku. Dôkazom toho je aj fakt, že aj súťaže na diaľnicu D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno boli vyhlásené až po tom, ako Brusel rozhodol o prerušení,“ povedal.
Niektoré úseky už tento rok?
Úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec chcú rozostavať v roku 2014 tak, aby bol hotový najneskôr v roku 2017. Predpokladané stavebné náklady sú 195 102 683 eur bez DPH, o konečnej cene rozhodne až transparentná verejná súťaž.
„Na zvyšné úseky od Kysuckého Nového Mesta až po Čadcu prebiehajú projektové práce tak, aby sme mohli výstavbu rozbehnúť z nasledujúceho programovacieho obdobia,“ dodal Kóňa.
Ako informovalo ministerstvo dopravy úsek Svrčinovec – Skalité chcú rozostavať ešte tento rok, a zároveň odovzdávať všetky časti tejto diaľnice v roku 2016 s reálne začatými stavebnými prácami. „Je v našom záujme, aby vodiči mohli diaľnicu využívať čo najskôr, presný termín závisí od pripravenosti jednotlivých úsekov, finančných možností štátu a mnohých iných faktorov,“ povedal Kóňa. Podľa jeho slov výstavba diaľničného ťahu Žilina – Čadca – Żywiec –Bielsko Biała bude napredovať rýchlejšie vďaka lepšej spolupráci Slovenska a Poľska. Minister dopravy Ján Počiatek nedávno podpísal so svojím poľským kolegom Slawomirom Nowakom deklaráciu o vzájomnej spolupráci pri výstavbe tohto diaľničného ťahu.
Prioritou ťah do Bialsko Bialej
Počas rokovania ministrov prítomní potvrdili, že diaľničný ťah Žilina – Čadca – Żywiec – Bielsko Biała bude jednou z priorít pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.
Na tomto rokovaní, ktoré sa uskutočnilo v rámci stretnutia ministrov dopravy krajín V4 a ďalších siedmich krajín (Rumunska, Litvy, Lotyšska, Estónska, Bulharska, Slovinska a Chorvátska) sa poľský minister informoval, v akom stave je výstavba úseku Svrčinovec – Skalité, pričom ministri rokovali aj o styčnom bode slovenskej a poľskej vetvy tejto diaľnice. Z hľadiska budúcej spolupráce boli kľúčové debaty o projektoch, ktoré si v nasledujúcich rokoch vyžiadajú užšiu kooperáciu, ako aj analýzu rizík.
Minister rokoval o diaľniciach aj v Bruseli
Predstavitelia EÚ ocenili kroky, ktoré Slovensko podniká pri príprave výstavby diaľničného ťahu D3 od Žiliny smerom na hranice s Poľskom a Českou republikou. Aj to je jeden zo záverov minulotýždňovej pracovnej návštevy ministra dopravy Počiatka, počas ktorej sa stretol s vrcholovými predstaviteľmi Eurokomisariátu pre regionálnu politiku a DG Regio.
„Predstavitelia Európskej komisie prisľúbili Slovensku svoju plnú podporu pri spracovaní kľúčových dokumentov potrebných na výstavbu a prefinancovanie diaľnice D3 z európskych fondov,“ povedal po rokovaní v Bruseli minister. O budúcnosti tohto, pre Slovensko aj Poľsko veľmi dôležitého projektu, v Bruseli rokoval s Hubertom Gambsom, šéfom kabinetu eurokomisára Johannesa Hahna. „Za veľmi dôležitý považujem sľub, že Komisia bude veľmi rýchlo postupovať pri rozhodovaní o žiadostiach, ktoré dostane na stôl,“ dodal Počiatek.
„Okrem toho sa minister stretol aj s podpredsedom Európskej komisie Marošom Šefčovičom, ktorý prisľúbil svoju podporu pri presadzovaní infraštruktúrnych projektov zlepšujúcich dopravnú situáciu na Slovensku. Témou rozhovorov bola okrem dopravných projektov, pravidiel financovania alebo fázovania, aj aktuálna situácia na Slovensku a protipovodňové opatrenia, ktoré Slovensko prijalo,“ informoval Kóňa.