Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

Dva historické skvosty boli celé roky v zabudnutí

Len máloktorý z obyvateľov Krásna nad Kysucou vie, aké poklady ich mesto ukrýva. Najväčší celokamenný most, ktorý postavili Taliani ešte pred 1. svetovou vojnou, či najstarší železobetónový most sú naozajstnými celoslovenskými raritami.

Celokamenný most je najväčším na Slovensku. Postavili ho v rokoch 1825 až 1836 ako súčasť hradskej cesty zo Žiliny k Jablunkovskému priesmyku.Celokamenný most je najväčším na Slovensku. Postavili ho v rokoch 1825 až 1836 ako súčasť hradskej cesty zo Žiliny k Jablunkovskému priesmyku. (Zdroj: (AM))

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Obyvatelia Krásna nad Kysucou donedávna ani len netušili, aké historické pamiatky ich mesto ukrýva. Pritom cez ne prechádzajú každý deň. Dva nádherné historické mosty, ktoré zaujali aj profesionálov v oblasti architektúry a stavebníctva.

Most chcú slávnostne pripomenúť

Prvý z mostov postavili ešte pred 1. svetovou vojnou talianski majstri. „Je to najväčší a najdlhší celokamenný most na Slovensku,“ informoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. Most, ktorý sa nachádza v miestnej časti Blažkov, je doteraz funkčný aj bez väčšej údržby. Tento kamenný skvost slúžil nielen miestu ale často aj pre tranzitnú dopravu. Spája katastre obcí Krásna nad Kysucou a Dunajova. „Prišli sme naň len náhodou. Zaujímalo ma, či máme v Krásne nejaké nadregionálne zaujímavosti. Rozprával som sa o tom s priateľmi historikmi. Tí prišli na to, že v Krásne sa nachádzajú hneď dva takéto cenné skvosty. Jedným z nich je práve spomínaný kamenný most. Z postupných štúdií archívu, najmä Slovenského archívu v Bytči sme zistili, že most bol postavený v rokoch 1825 až 1836 ako súčasť hradskej cesty zo Žiliny k Jablunkovskému priesmyku,“ prezradil primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. Podľa neho to bola na tú dobu nesmierne veľká investičná akcia. O kvalite práce svedčí aj to, že pomaly 200-ročný most slúži dodnes. „Stále neviem pochopiť, ako mohli stavitelia tento most dimenzovať na takú tonáž, akú unesie dnes. V čase jeho výstavby chodili po cestách konské záprahy. Dnes po ňom premávajú tranzitné automobily, ktorých tonáž je často okolo 30 ton. A most je nepoškodený a slúži ďalej,“ konštatoval Grapa. Technicky zaujímavé je podľa neho aj vyvedenie odvodňovacích kanálov a zaujímavá je aj jeho výška.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto už čiastočne most sprístupnilo a chystá sa ho aj slávnostne pripomenúť. Nainštalovali k nemu informačné tabule z oboch strán a vyrobili rebríky vedúce až na dno podmostia. Plánujú upratať priľahlé parkovisko tak, aby si návštevníci a okoloidúci mohli pozrieť most v plnej kráse.

„Dúfam, že most zaujme širokú verejnosť tak, ako zaujal profesionálov v oblasti stavebníctva a architektúry. Tí sa o ňom vyjadrujú ako o architektonickom skvoste a stavebnom unikáte,“ povedal primátor.

Chráni ho socha sv. Jána Nepomuckého

Ďalším skvostom je najstarší slovenský železobetónový most, ktorý sa nachádza priamo v meste a denne po ňom prechádzajú stovky áut. Postavili ho rakúski majstri ešte v roku 1891. Tento most je podľa odborníkov zrejme zaujímavý nielen v slovenskom meradle. „Prvé patenty týkajúce sa betónu vystuženého oceľovými prútmi pochádzajú z 50-tych a 60-tych rokov 19-teho storočia, pričom prvý železobetónový most sveta bol postavený v roku 1875 Monierom, ktorý predtým vlastnil patent na výrobu vystužených kvetináčov,“ povedal na margo spomínaného mostu odborník zo Slovenskej technickej univerzity. Most v Krásne postavila firma Wayss. Na moste je osadená socha sv. Jána Nepomuckého, ktorý je patrónom a ochrancom mostov. Tento unikátny most je aj po 120 rokoch v dobrom technickom stave a denne po ňom prechádzajú stovky áut.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  3. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  4. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  5. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  6. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  2. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  5. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  6. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  7. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  8. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  9. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  10. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 360
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 264
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 933
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 775
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 603
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 216
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 212
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 070
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 2 788
  10. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 321
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Ochutnať z kvalitných medov mohli v Povine aj návštevníci.

Medy kysuckých včelárov sú na vysokej úrovni. Porota ale rozhodla o najlepších troch.


7 h

Na viacerých miestach boli dlhé roky v asfalte veľké nerovnosti a diery v celom profile, ktoré spôsobovali nadmerný hluk.


8 h
Viaceré kysucké obce potrápili povodne aj v máji tohto roka.

Voči povodniam a záplavám nemusia poistiť každého.


11 h

Očkuje sa bez registrácie.


14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rozsudok nie je právoplatný.


1. aug

Ľudia sa nestihli spamätať a prišla ďalšia povodeň.


14 h

Pozrite si kompletnú tabuľku.


10 h

Po ťažko zraneného Milana priletel záchranársky vrtuľník, zdravotníci bojovali o jeho život viac ako hodinu.


1. aug

Už ste čítali?