Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Dva historické skvosty boli celé roky v zabudnutí

Len máloktorý z obyvateľov Krásna nad Kysucou vie, aké poklady ich mesto ukrýva. Najväčší celokamenný most, ktorý postavili Taliani ešte pred 1. svetovou vojnou, či najstarší železobetónový most sú naozajstnými celoslovenskými raritami.

Celokamenný most je najväčším na Slovensku. Postavili ho v rokoch 1825 až 1836 ako súčasť hradskej cesty zo Žiliny k Jablunkovskému priesmyku.Celokamenný most je najväčším na Slovensku. Postavili ho v rokoch 1825 až 1836 ako súčasť hradskej cesty zo Žiliny k Jablunkovskému priesmyku. (Zdroj: (AM))

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Obyvatelia Krásna nad Kysucou donedávna ani len netušili, aké historické pamiatky ich mesto ukrýva. Pritom cez ne prechádzajú každý deň. Dva nádherné historické mosty, ktoré zaujali aj profesionálov v oblasti architektúry a stavebníctva.

Most chcú slávnostne pripomenúť

Prvý z mostov postavili ešte pred 1. svetovou vojnou talianski majstri. „Je to najväčší a najdlhší celokamenný most na Slovensku,“ informoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. Most, ktorý sa nachádza v miestnej časti Blažkov, je doteraz funkčný aj bez väčšej údržby. Tento kamenný skvost slúžil nielen miestu ale často aj pre tranzitnú dopravu. Spája katastre obcí Krásna nad Kysucou a Dunajova. „Prišli sme naň len náhodou. Zaujímalo ma, či máme v Krásne nejaké nadregionálne zaujímavosti. Rozprával som sa o tom s priateľmi historikmi. Tí prišli na to, že v Krásne sa nachádzajú hneď dva takéto cenné skvosty. Jedným z nich je práve spomínaný kamenný most. Z postupných štúdií archívu, najmä Slovenského archívu v Bytči sme zistili, že most bol postavený v rokoch 1825 až 1836 ako súčasť hradskej cesty zo Žiliny k Jablunkovskému priesmyku,“ prezradil primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. Podľa neho to bola na tú dobu nesmierne veľká investičná akcia. O kvalite práce svedčí aj to, že pomaly 200-ročný most slúži dodnes. „Stále neviem pochopiť, ako mohli stavitelia tento most dimenzovať na takú tonáž, akú unesie dnes. V čase jeho výstavby chodili po cestách konské záprahy. Dnes po ňom premávajú tranzitné automobily, ktorých tonáž je často okolo 30 ton. A most je nepoškodený a slúži ďalej,“ konštatoval Grapa. Technicky zaujímavé je podľa neho aj vyvedenie odvodňovacích kanálov a zaujímavá je aj jeho výška.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto už čiastočne most sprístupnilo a chystá sa ho aj slávnostne pripomenúť. Nainštalovali k nemu informačné tabule z oboch strán a vyrobili rebríky vedúce až na dno podmostia. Plánujú upratať priľahlé parkovisko tak, aby si návštevníci a okoloidúci mohli pozrieť most v plnej kráse.

„Dúfam, že most zaujme širokú verejnosť tak, ako zaujal profesionálov v oblasti stavebníctva a architektúry. Tí sa o ňom vyjadrujú ako o architektonickom skvoste a stavebnom unikáte,“ povedal primátor.

Chráni ho socha sv. Jána Nepomuckého

Ďalším skvostom je najstarší slovenský železobetónový most, ktorý sa nachádza priamo v meste a denne po ňom prechádzajú stovky áut. Postavili ho rakúski majstri ešte v roku 1891. Tento most je podľa odborníkov zrejme zaujímavý nielen v slovenskom meradle. „Prvé patenty týkajúce sa betónu vystuženého oceľovými prútmi pochádzajú z 50-tych a 60-tych rokov 19-teho storočia, pričom prvý železobetónový most sveta bol postavený v roku 1875 Monierom, ktorý predtým vlastnil patent na výrobu vystužených kvetináčov,“ povedal na margo spomínaného mostu odborník zo Slovenskej technickej univerzity. Most v Krásne postavila firma Wayss. Na moste je osadená socha sv. Jána Nepomuckého, ktorý je patrónom a ochrancom mostov. Tento unikátny most je aj po 120 rokoch v dobrom technickom stave a denne po ňom prechádzajú stovky áut.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 759
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 038
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 494
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 279
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 588
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 495
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 302
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 327
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 307
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 640
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Stanica v Čadci musí čakať na pokračovanie modernizácie trate

Zatiaľ sa komplexná rekonštrukcia čadčianskej železničnej stanice nedokončila. Železnice SR (ŽSR) pritom tak pôvodne plánovali urobiť do konca decembra tohto roka.

Čadčianska železničná stanica čaká na rekonštrukciu. Kedy sa jej dočká je zatiaľ otázne.
VÝNIMOČNÍ

Do Slovana prestúpil za lopty, zarábal ako robotník

Kysučan je historicky najúspešnejším hráčom belasých.

Ladislav Pecko (vľavo) skóruje v drese Slovana Bratislava.
20 ROKOV MY

Ako Kysučan vybudoval pamätník Beňovskému na Madagaskare

Podarilo sa mu uskutočniť svoj sen. Všetko začalo ešte v detstve pri sledovaní seriálu Vivat Beňovský, v ktorom ako chlapec obdivoval úspechy slávneho cestovateľa.

Po Kysučanovi vyhlásili pátranie

Polícia hľadá 32-ročného Martina z Nesluše.

Muža z Nesluše hľadá polícia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?