Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

O osude tunela v Krásne nad Kysucou sa stále nerozhodlo

Železnice SR (ŽSR) stále nerozhodli o výstavbe jedného z najdlhších železničných tunelov, ktorý mal byť súčasťou zmodernizovanej trate vedúcej z Krásna nad Kysucou k hranici s Českou republikou.

Modernizácia trate práce z Krásna nad Kysucou smerom k štátnej hranici s ČR by mala pokračovať v roku 2016.(Zdroj: INFRAM.SK)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Doposiaľ ŽSR stále nerozhodli, či sa v rámci modernizácie trate Krásno nad Kysucou – štátna hranica SR/ČR bude stavať tunel. Rovnako nie je definitívny ani variant, ktorý by sa mal realizovať. „Momentálne je to v štádiu riešenia a schvaľovania,“ informovala Katarína Martinkovičová z komunikačného odboru ŽSR. Ešte vlani v auguste pritom začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu spomínaného železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. Vlani v blízkosti osady u Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.

Pokiaľ ŽSR budú pre nedostatok financií realizovať mimotunelový variant, znamenalo by to, že na trati sa oproti pôvodným plánom nedosiahne plánovaná rýchlosť. V prípade, že sa rozhodne o tom, že tunelové riešenie nebude súčasťou modernizácie, bude sa v tomto úseku na súčasnej trati robiť iba optimalizácia. ŽSR zabezpečujú spracovanie projektovej dokumentácie a tú schvaľuje ministerstvo dopravy. ŽSR argumentujú, že je teda v jeho kompetencii rozhodnúť o tom, či sa modernizácia trate v uvedenom úseku bude robiť, alebo nie.

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku. V smere do Čadce a k českej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, posunú sa však až na rok 2016, ukončiť ich plánujú v roku 2019.

Chcú použiť peniaze eurofondov

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Zastávka v meste im vyhovuje

„Modernizácia trate pokračuje prípravnými prácami. Vieme o odsúhlasení výstavby mosta cez rieku Kysuca, jeho umiestnení, tiež o architektonickom riešení budúcej železničnej zastávky v meste. Tá je mimoriadne dôležitá vzhľadom na to, že železničná stanica je pre cestujúcich pomerne vzdialená. Po výstavbe zastávky v meste, ktorá bude blízko sídliska, je predpoklad väčšieho záujmu o prepravu železnicou, lepšia bude dostupnosť obyvateľov i návštevníkov mesta,“ povedal primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Trať si už svoje odkrútila

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencie schopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny. Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.


  1. Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode! Foto 302
  2. Skanzen Vychylovka v zime Foto 290
  3. Bábätká z čadčianskej pôrodnice 29. Foto 175
  4. Kysuce vašimi očami alebo čo zachytil objektív 30. 167
  5. Seniori v Kysuckom Novom Meste sa zabávali 124
  6. Na cestách zadržali ďalších opitých vodičov 116
  7. Čadčan si ľahol na koľaje, záchranka ho odviezla do nemocnice 89
  8. Od obrovskej tragédie, ktorá si vyžiadala aj život majora z Kysúc, uplynie dnes dvanásť rokov 85
  9. Medzi vymenovanými generálmi bol aj Kysučan 75
  10. Devils po dráme s dôležitým víťazstvom 57

Najčítanejšie správy

Kysuce

Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode!

Detstvo prežil na Kysuciach. Martin však svoje sny napĺňa až v ďalekom Los Angeles po boku hollywoodskych celebrít.

Skanzen Vychylovka v zime

Jedinečná a zimná atmosféra spojená s prekrásnou ľudovou architektúrou vytvárajú pre návštevníkov Skanzenu Vychylovka neopakovateľnú scenériu.

Bábätká z čadčianskej pôrodnice 29.

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v čadčianskej nemocnici a ich fotky sú zverejnené aj v MY Kysuckých novinách.

Kysuce vašimi očami alebo čo zachytil objektív 30.

Keď snehová nádielka pokryla kysucké vršky a polia, vy ste opäť nechýbali pri tejto nádhernej premene prírody. Dostali sme od vás ďalšie unikátne zábery, za ktoré ďakujeme.

Seniori v Kysuckom Novom Meste sa zabávali

Rozlúčka so starým rokom v Centre sociálnych služieb Kamence prebehla v predstihu už piatok 29. decembra 2017. Pre našich starkých sme pripravili posedenie pri tanci a zábave.

Blízke regióny

Rekonštrukcia mosta v Martine na Ľadovni stála tisíce eur, no aj tak sa nevydarila

Mesto nedostatky viackrát reklamovalo, no zhotoviteľ ich nechce uznať. Spor zrejme skončí na súde.

Len v zlých časoch sa naozaj ukáže, kto za čo stojí

Sedem dní pred štartom druhej hokejovej ligy mal Martin na súpiske dvoch hráčov. Klub sa poďakoval hráčom, ktorí ho v ťažkých časoch nenechali v štichu.

Opitý vodič prerazil martinský kruháč

Šofér z Banskej Bystrice si predminulú noc zrejme neuvedomil, že vchádza na kruhový objazd. Zrejme preto, lebo bol značne opitý. Teraz mu hrozí ročné väzenie.

Pri schvaľovaní rozpočtu riešili už prvú zmenu. Vieme, akú

Najväčšie mesto Bielej Oravy bude tento rok hospodáriť s rozpočtom viac ako 7,7 milióna eur. Výdavky by mali presiahnuť 7,4 milióna eur.

Radostný počin dvoch bratov sa zrodil takmer bezodpadovo

Janko a Vladko. Vekový rozdiel im nedoprial veľa spoločných detských hier, dospelosť im dovolila vyhrať sa 
s veľkou ekostavebnicou, dokonca takmer bezodpadovou.

Všetky správy

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

Sagan skončil v záverečnej etape na Tour Down Under tretí a vyhral bodovaciu súťaž

V etape triumfoval André Greipel, celkovým víťazom sa stal Daryl Impey.

Šatan chce zvolať mimoriadny výbor, Kohút by pre Országha prerušil ligu

Pôjde asistent reprezentačného trénera Vladimír Országh na olympiádu?