Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)
Pridajte si svoje mesto

O osude tunela v Krásne nad Kysucou sa stále nerozhodlo

Železnice SR (ŽSR) stále nerozhodli o výstavbe jedného z najdlhších železničných tunelov, ktorý mal byť súčasťou zmodernizovanej trate vedúcej z Krásna nad Kysucou k hranici s Českou republikou.

Modernizácia trate práce z Krásna nad Kysucou smerom k štátnej hranici s ČR by mala pokračovať v roku 2016.(Zdroj: INFRAM.SK)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Doposiaľ ŽSR stále nerozhodli, či sa v rámci modernizácie trate Krásno nad Kysucou – štátna hranica SR/ČR bude stavať tunel. Rovnako nie je definitívny ani variant, ktorý by sa mal realizovať. „Momentálne je to v štádiu riešenia a schvaľovania,“ informovala Katarína Martinkovičová z komunikačného odboru ŽSR. Ešte vlani v auguste pritom začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu spomínaného železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. Vlani v blízkosti osady u Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.

Pokiaľ ŽSR budú pre nedostatok financií realizovať mimotunelový variant, znamenalo by to, že na trati sa oproti pôvodným plánom nedosiahne plánovaná rýchlosť. V prípade, že sa rozhodne o tom, že tunelové riešenie nebude súčasťou modernizácie, bude sa v tomto úseku na súčasnej trati robiť iba optimalizácia. ŽSR zabezpečujú spracovanie projektovej dokumentácie a tú schvaľuje ministerstvo dopravy. ŽSR argumentujú, že je teda v jeho kompetencii rozhodnúť o tom, či sa modernizácia trate v uvedenom úseku bude robiť, alebo nie.

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku. V smere do Čadce a k českej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, posunú sa však až na rok 2016, ukončiť ich plánujú v roku 2019.

Chcú použiť peniaze eurofondov

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Zastávka v meste im vyhovuje

„Modernizácia trate pokračuje prípravnými prácami. Vieme o odsúhlasení výstavby mosta cez rieku Kysuca, jeho umiestnení, tiež o architektonickom riešení budúcej železničnej zastávky v meste. Tá je mimoriadne dôležitá vzhľadom na to, že železničná stanica je pre cestujúcich pomerne vzdialená. Po výstavbe zastávky v meste, ktorá bude blízko sídliska, je predpoklad väčšieho záujmu o prepravu železnicou, lepšia bude dostupnosť obyvateľov i návštevníkov mesta,“ povedal primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Trať si už svoje odkrútila

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencie schopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny. Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.


  1. Diaľničiari podpísali zmluvu o financovaní D3 Svrčinovec - Skalité 521
  2. Andrej „nelenil“, teraz mu za jeho krádeže hrozí až desaťročné väzenie Foto 289
  3. Vodič z Čierneho bol dobre „pod parou“ 259
  4. Ďalšia zbytočná smrť motorkára Foto 248
  5. Vodič precenil svoje schopnosti, skončilo to nehodou (AKTUALIZOVANÉ) Foto 179
  6. Oblastný futbal: Šláger pre Oščadnicu, v Klubine padlo sedemnásť gólov 172
  7. Vzdelávali sa aj počas prázdnin 140
  8. Futbal mladých: Pozrite si aktuálne výsledky a tabuľky 114
  9. Pozvánka na Medzinárodný beh na Veľkú Raču 111
  10. Regionálny futbal: "Strapáčovci" trápili favorita, Čierne s prvou prehrou v sezóne 62

Najčítanejšie správy

Kysuce

Diaľničiari podpísali zmluvu o financovaní D3 Svrčinovec - Skalité

Zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku na projekt D3 Svrčinovec – Skalité, 2. fáza z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra podpísali pred niekoľkými dňami zástupcovia NDS a ministerstva dopravy.

Andrej „nelenil“, teraz mu za jeho krádeže hrozí až desaťročné väzenie

Dvadsaťsedemročný Andrej má na konte až 23 vlámačiek. Vo väzení môže pobudnúť dokonca desať rokov.

Vodič z Čierneho bol dobre „pod parou“

Až 2,46 promile namerali policajti vodičovi z Čierneho. Hrozí mu ročné väzenie.

Ďalšia zbytočná smrť motorkára

U susedov neprežil tridsaťtriročný motorkár náraz do odstaveného auta.

Vodič precenil svoje schopnosti, skončilo to nehodou (AKTUALIZOVANÉ)

Na Májovej ulici v Čadci havarovalo včera napoludnie osobné vozidlo. Skončilo v záhrade obytného domu.

Blízke regióny

Martinčania v hurikáne Irma: Do rána sme sa modlili, aby sme prežili toto peklo

​​​​​​​Mladý pár v noci prebrala ohromná sila vetra. Lomcovala so zadebnenými oknami, všetko vŕzgalo, triaslo sa, vonku bolo počuť buchot. Vlny na mori vraj dosahovali výšku sedem metrov a rozbíjali sa až hlboko v bielom piesku. Takto si Martinčania spomínajú na strašný hurikán v Dominikánskej republike.

V Jedľovinách buďte opatrní, niekto tam na chodníku nastražil kruté pasce

​​​​​​​Počas prechádzok v obľúbenej martinskej lokalite Jedľoviny si treba dávať pozor. Nejaký bezcitný človek tam schované v zemi poukladal pasce z ostrých klincov priamo na chodník. Ak na ne stúpite, môžete sa vážne zraniť. Či sú nástrahy určené bežcom, cyklistom, motorkárom a aký mal dotyčný na to dôvod, úplne jasné nie je.

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

V novembri nakupujeme v Galérii

Teraz to síce ešte tak nevyzerá, ale v budúcej Galérii Martin budeme môcť nakupovať už 30. novembra. Do toho termínu sa dnešné stavenisko má premeniť na moderný kultúrno-spoločenský priestor, v ktorom svoje služby ponúkne okolo 60 prevádzok.

Motorkár neprežil náraz do zaparkovaného auta

Prečo motocyklista vozidlo neobišiel, zisťujú policajti.

Všetky správy

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Poučný rok. Sagan už vie, že prvý, koho sa budú chcieť zbaviť, je on

V tomto roku sa majstrovi sveta nepodarilo priblížiť k vlaňajšej úspešnej sezóne.

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Šéfka sekcie Pellegriniho úradu Denisa Žiláková má udržiavať intímny vzťah so šéfom Anextu, ktorý zarába na štátnych zákazkách.

Ficove hodinky, Dankov Mustang či Kiskov dom majetkové priznania neukážu

Predseda SNS Andrej Danko prišiel počas roka podľa majetkového priznania o osem áut.

Po vražde rozhodcu sa vrátil k hokeju. Ščurkovi v Košiciach diváci tlieskali

Hokej sa hrá pre fanúšikov a každý z nich má právo na svoj názor, tvrdí hokejista Ladislav Ščurko.

Kam vyraziť