KRÁSNO NAD KYSUCOU. Doposiaľ ŽSR stále nerozhodli, či sa v rámci modernizácie trate Krásno nad Kysucou – štátna hranica SR/ČR bude stavať tunel. Rovnako nie je definitívny ani variant, ktorý by sa mal realizovať. „Momentálne je to v štádiu riešenia a schvaľovania,“ informovala Katarína Martinkovičová z komunikačného odboru ŽSR. Ešte vlani v auguste pritom začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu spomínaného železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. Vlani v blízkosti osady u Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.
Pokiaľ ŽSR budú pre nedostatok financií realizovať mimotunelový variant, znamenalo by to, že na trati sa oproti pôvodným plánom nedosiahne plánovaná rýchlosť. V prípade, že sa rozhodne o tom, že tunelové riešenie nebude súčasťou modernizácie, bude sa v tomto úseku na súčasnej trati robiť iba optimalizácia. ŽSR zabezpečujú spracovanie projektovej dokumentácie a tú schvaľuje ministerstvo dopravy. ŽSR argumentujú, že je teda v jeho kompetencii rozhodnúť o tom, či sa modernizácia trate v uvedenom úseku bude robiť, alebo nie.
Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku. V smere do Čadce a k českej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, posunú sa však až na rok 2016, ukončiť ich plánujú v roku 2019.
Chcú použiť peniaze eurofondov
Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.
Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.
Zastávka v meste im vyhovuje
„Modernizácia trate pokračuje prípravnými prácami. Vieme o odsúhlasení výstavby mosta cez rieku Kysuca, jeho umiestnení, tiež o architektonickom riešení budúcej železničnej zastávky v meste. Tá je mimoriadne dôležitá vzhľadom na to, že železničná stanica je pre cestujúcich pomerne vzdialená. Po výstavbe zastávky v meste, ktorá bude blízko sídliska, je predpoklad väčšieho záujmu o prepravu železnicou, lepšia bude dostupnosť obyvateľov i návštevníkov mesta,“ povedal primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.
Trať si už svoje odkrútila
Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencie schopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.
Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.
Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny. Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.