Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Na cestách so staručkým Vasiľom sa Kysučania nenudia

Matej Fabšík a Marián Grofčík z Kysuckého Nového Mesta majú nezvyčajnú záľubu. Cestovanie po „nekomerčných“ krajinách na sovietskych mašinách.

Vasiľ je vhodný do koča aj do voza. Tu konkrétne plnil funkciu hlavného svadobného vozidla.Vasiľ je vhodný do koča aj do voza. Tu konkrétne plnil funkciu hlavného svadobného vozidla. (Zdroj: ONDREJ BOBEK)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Partia asi desiatich mladých ľudí, všetci majú okolo dvadsaťpäť rokov, z Kysuckého Nového Mesta našli záľubu v cestovaní. A nie v hocijakom. Brázdia balkánskymi krajinami na tridsaťročných sovietskych Ladách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Sme partia ľudí, poväčšine z Kysuckého Nového Mesta a okolia. Máme od 23 do 27 rokov, čiže sme mladí!:) Už dávnejšie sme pochopili, že cestovanie je to čo nás baví a spája. Pred pár rokmi sme začali brázdiť Európu na novom deväťmiestnom aute, no časom sme pochopili, že potrebujeme niečo ešte viac dobrodružnejšie a neobvyklejšie. A tak sme zvolili cestovanie na sovietskych mašinách - Ladách po nekomerčných krajinách,“ hovorí o tom, ako sa k takémuto cestovaniu Kysučania dostali, dvadsaťsedemročný Matej Fabšík.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko to začalo Vasiľom

Prvým autom, ktoré získali, bola LADA 2105, ktorú pomenovali Vasiľ. „Kúpili sme ho úplnou náhodou, keď sme jedného upršaného aprílového dňa zazreli inzerát na sociálnej sieti. Predajcom bol kamarátov otec, čiže rozhodovanie o kúpe bolo otázkou niekoľkých sekúnd:) Aj napriek tomu, že sa pôvodná cena zvýšila zo 150 na 200 eur, vďaka plnej nádrži a celému kufru náhradných dielov, sme celý obchod uskutočnili takmer okamžite. Už vtedy sme vedeli, že je to len otázka niekoľkých týždňov, kým prvýkrát vyrazíme na cesty,“ vysvetlil mladý Kysučan. Jeho kamarát – dvadsaťštyriročný Marián Grofčík ho dopĺňa: „Vasiľ si nás našiel. Bol to osud, alebo čo. Najprv pri jednej veľmi plodnej pivnej debate na tému cestovanie smer východ sme zistili, že urgentne potrebujeme ísť do Kyjeva na nejakom starom približovadle, najlepšie teda ruskej výroby. Potom to trvalo mesiace, na internetoch sme nič nevedeli zohnať a chvíľu to vyzeralo, že ani nikam nejdeme. No a potom prišiel ten inzerát, na druhý deň sme ho boli kúpiť a o tri týždne sme už boli v Kyjeve.“

SkryťVypnúť reklamu

Všetko to teda začalo Vasiľom. Aby bolo dvom Kysučanom na cestách veselšie, časom dokúpili ďalšiu „žiguľu“ – kombík LADA 2104, ktorej dali krycie meno Voloďa. „Musím ale povedať, že šrotovné výrazne obmedzilo možnosti kúpiť staré auto v solídnom stave za rozumnú cenu. Voloďu sme zháňali niekoľko týždňov. Ďalšími autami, ktoré sa zúčastnili našich cestovateľských výprav boli dva staré Opely - jedna Vectra (Cecilka) a jedna Astra (Samko),“ konštatoval Matej.

Stará Lada má charizmu

Obidvaja Kysučania sa zhodujú, že čo sa týka ich srdcovky – Vasiľa, bol na tom aj napriek svojmu veku celkom dobre. „Okrem jemného neporiadku a poškrabaného čelného skla sme mu nemohli nič vyčítať. Samozrejme, má aj nejaké drobné muchy, ale na ne má právo, veď sa už v zdraví dožil dvadsaťdeväť rokov,“ hovorí s úsmevom Matej. Marián pokračuje, že jediná údržba staručkej Lady pred cestou do Kyjeva bolo prelepenie zatekajúceho strešného okna igelitom a neúspešný pokus o opravu zadného brzdového valčeka. „Ale už od okamihu kúpy sme registrovali, že Vasiľ má fakt silnú charizmu :) U nás to bola láska na prvý pohľad a neskôr sa to prejavovalo aj na okolí. Ukrajinského colníka ani nenapadlo od nás brať úplatok, ani neveril vlastným očiam, že chceme ísť na Lade do Kyjeva. Zato za nami idúca posádka Cecilky si už musela priplatiť. Podobne to prebiehalo aj na Balkáne, albánsky policajt sa uspokojil s pohľadom na Vasiľa a bez slova nás poslal preč,“ pokračuje Marián.

SkryťVypnúť reklamu

S náhradnými dielmi zatiaľ problém Kysučania nemajú, keďže súčasťou Vasiľa bol aj plný kufor náhradných dielov všetkých druhov. „Zatiaľ sme si v obchode kúpili len dáke filtre a niekoľko brzdových valčekov. Tých brzdových valčekov mohlo byť aj menej, no väčšinu porúch sme si chceli opraviť sami a tak sme pri nich opakovane pár tých valčekov zničili:). Ale v duchu hesla „kto nič nerobí, nič nepokazí” si z našich neúspešných opráv ťažkú hlavu nerobíme,“ hovorí Matej. Podľa Mariána je dôležité riadiť sa na cestách heslom: „Buď vždy pripravený.“ Vždy so sebou vezieme v kufri asi 15 kíl náhradných dielov, ale keď sa nám niečo pokazí na ceste, tak to zo zásady nemáme. A zohnať v Albánsku náhradný brzdový valček na Ladu 2105 je misia nemožná. Takže sme aj tak išli - 1700 kilometrov bez poriadne fungujúcich zadných bŕzd. Tu sa ale ukazuje výnimočnosť Vasiľa, že taká drobnosť ako skoro vyradené zadné brzdy výrazne neovplyvnila jeho jazdné vlastnosti:),“ hovorí.

Už sa tešia na ďalšiu expedíciu

Vasiľ teda podľa obidvoch mladíkov šľape ako ruské hodinky. Okrem povolenej palivovej pumpy nečelili Kysučania vážnejším poruchám. S ostatnými autami, ktoré kúpili, to bolo vraj už ťažšie. Voloďovi sa tento rok odtrhla v Albánsku zadná stabilizačná tyč a Opel Samko mal menšie problémy s motorom. „Všetko je to však o pozitívnom prístupe. My Vasiľovi veríme a on za to jazdí ako hodinky. Je teda pravda, že niekedy sú to dosť hlučné a pomalé hodinky, ale o to je to krajšie ;). Skôr my robíme začiatočnícke chyby, ako cestou na Balkán, keď sme pre nedostatok skúseností s údržbou Lady museli vnútri kúriť kvôli chladeniu motora. Ale malo to aj pozitívny efekt, lebo keď človek vystúpi z klimatizovaného auta, tak je mu vonku teplo. Ale my sme vystúpili z auta, kde bolo pri nohách cez 50 stupňov, takže vonku bolo fakt super :). Prvý deň sme mali na nohách ozajstné popáleniny od horúceho vzduchu...Potom sme si zvykli,“ spomína na svoje začiatočnícke zážitky Marián.

Tento rok už navštívili Ukrajinu, Kyjev a Poľsko. A to bol impulz na zorganizovanie Expedície LADA svetom 2013. Ako cieľovú destináciu si zvolili chalani štáty Balkánu. Prešli Maďarsko, Srbsko, Macedónsko, Grécko, Albánsko, Čiernu Horu, Bosnu a Hercegovinu a Chorvátsko. „Tento náš cestovateľský zážitok dopadol nad očakávanie a už teraz sa tešíme na ďalšiu cestu,“ zhodli sa cestovatelia. Na budúci rok už plánujú Expedíciu LADA svetom Kaspík 2014. Plánujú prejsť Ukrajinu, Rusko, kus Ázie, konkrétne Kazachstan, Turkmenistan, Azerbajdžan, Arménsko a Gruzínsko.

Majú vždy záložný plán

„V blízkej dobe sa chystáme aj do Banskej Bystrice napríklad, kde budeme 20.októbra rozprávať nejaké zážitky a ukazovať fotky na festivale Cestou necestou. Ale to už musíme opraviť tie brzdy, lebo Šturec je strašne strmý kopec :). No a v rámci toho istého festivalu budeme 1.decembra v Bratislave,“ prezradil o najbližších plánoch Marián. Matej doplnil zasa tie vzdialenejšie cestovateľské sny. „Môj a Majov najväčší cestovateľský sen je Machačkala. Tam majú uskladnené jedno ultra výnimočné lietadlo – vznášadlo – Ekranoplán. Ale stále čakáme, kedy sa Dagestanci prestanú ostreľovať, aby sme si tento sen mohli aj splniť,“ prezrádza.

A či sa chalani neboja, že ich Vasiľ, Voloďa, Cecilka alebo Samko nechajú v „štichu“ niekde ďaleko od domova? „Samozrejme, že sa nebojíme. Veď presne o tom je cestovanie v starom aute. Vždy máme záložný plán, ktorého sa držíme stále. V prípade naozaj vážnej poruchy dvakrát kopneme do auta, od nervov, potom ho predáme v najbližšej civilizácii a sadáme na prvé lietadlo/vlak. Nič zložité:). Niekedy však len na chvíľu zaváhame, keď začne auto vydávať nejaký nový, doteraz nepoznaný zvuk. Nikto z nás totiž nemá žiadne skúsenosti s opravami auta, takže sa spoliehame na šťastie začiatočníkov.

5-_490.jpg

Pohľad na obývaciu aj oddychovú časť. FOTO: ARCHÍV MF A MG

6_490.jpg

Cestovateľské priority - voda, jedlo, motor... FOTO: ARCHÍV MF A MG

3-1_300.jpg

Klasická tankovacio-plánovacia zastávka, tzv. brífing. Tento sa konal v Srbsku. FOTO: ARCHÍV MF A MG

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  6. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  7. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  1. Zmeny v systéme revíznych postupov
  2. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  3. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  6. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  7. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 18 007
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 220
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 895
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 469
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 664
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 008
  7. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 676
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 592

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: A sme tam, odkiaľ sme vyšli...
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Takto začala vojna v bezpečnostných zložkách. Kto potreboval zachrániť Seržanta?
  3. Erik Kriššák: Liberálna vôľa nie je nadávka, všakže, fátum?
  4. Helena Michlíková: Apartmány Hvar
  5. Michaela Jónová: Posledné Vianoce
  6. Martina Paulenová: Prečo (ne)bijem svoje deti
  7. Martin Šuraba: Bol som pri strednej škole
  8. Irena Šimuneková: Strážov
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 170 278
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 764
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 126
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 842
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 017
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 873
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 397
  8. Martina Paulenová: Stodvadsať sekúnd 2 447
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Čakáme Vás v parfumérii MUSCHIO na Lenčovej ulici 8995 v Žiline.


7 h
Žiaci počúvajú zážitky zo života narkomana s neskrývaným záujmom.

Aktivity v rámci Európskeho týždňa boja proti drogám pripravila Mestská polícia Čadca s finančnou podporou Žilinského samosprávneho kraja.


8 h

Obyvatelia Kysuckého Nového Mesta a okolitých obcí už nemusia cestovať za obľúbenými značkami do iných miest.


28. nov
TOP zostava siedmej ligy B mixuje známe tváre s novinkami.

Tri mužstvá nemajú v TOP zostave zastúpenie ani na lavičke náhradníkov.


28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: A sme tam, odkiaľ sme vyšli...
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Takto začala vojna v bezpečnostných zložkách. Kto potreboval zachrániť Seržanta?
  3. Erik Kriššák: Liberálna vôľa nie je nadávka, všakže, fátum?
  4. Helena Michlíková: Apartmány Hvar
  5. Michaela Jónová: Posledné Vianoce
  6. Martina Paulenová: Prečo (ne)bijem svoje deti
  7. Martin Šuraba: Bol som pri strednej škole
  8. Irena Šimuneková: Strážov
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 170 278
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 764
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 126
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 842
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 017
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 873
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 397
  8. Martina Paulenová: Stodvadsať sekúnd 2 447
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu