Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
TURISTI SI VYCHUTNAJÚ CELÝ ÚSEK AŽ V MÁJI

Železničku zabrzdila byrokracia

Už toto leto mali turisti prejsť historickou lesnou železničkou z Kysúc na Oravu. Aj napriek tomu, že trať je už rok zrekonštruovaná, železnička funguje len na niektorých úsekoch.

Spojenie medzi Oravou a Vychylovkou dodnes nefunguje, historické mašiny premávajú len vo svojich regiónoch, ako doteraz.Spojenie medzi Oravou a Vychylovkou dodnes nefunguje, historické mašiny premávajú len vo svojich regiónoch, ako doteraz. (Zdroj: MIROSLAVA MURČOVÁ)

NOVÁ BYSTRICA. Lesná úvraťová železnička, ktorá má stanice vo Vychylovke a Oravskej Lesnej, je celosvetovou raritou. Na prepojenie obidvoch staníc čakali ľudia celé desaťročia. Minulý rok sa podarila prvá skúšobná jazda a turisti mali mať možnosť vychutnať si celý úsek už toto leto. Vláčik však stále premáva len v niektorých častiach. Železnička je výnimočná tým, že stúpanie do kopca prekonáva pomocou úvratí.

Chýba kompletná dokumentácia

V minulosti už Historická lesná úvraťová železnička v Novej Bystrici – Vychylovke a Oravskej Lesnej boli prepojené. Trať však v roku 1971 demontovali. Žilinský samosprávny kraj počas posledných troch rokov tento 11-kilometrový úsek zrekonštruoval a obidve železničky opäť prepojil. Prvú skúšobnú jazdu kraj urobil ešte v septembri 2012. Už od začiatku tejto sezóny, teda mája 2013, sa na ňu mali vydať aj turisti. Spojenie však dodnes nefunguje, historické mašiny premávajú len vo svojich regiónoch, ako doteraz. Môže za to fakt, že po zrekonštruovanej trati by mali turistov voziť dve dreziny. Jednej však stále chýba platný doklad o technickej spôsobilosti. Miloš Jesenský, riaditeľ Kysuckého múzea, ktoré je správcom spomínanej železničky, hovorí, že na ministerstvo dopravy poslali ešte minulý rok dokumentáciu so žiadosťou o povolenie na prevádzkovanie ďalšieho vozidla.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja nebola doteraz doručená kompletná žiadosť, vrátane príslušnej

dokumentácie zo strany prevádzkovateľa železničky, potrebnej na schválenie tohto typu dráhového vozidla. Keď sa tak stane, ministerstvo dopravy pristúpi promptne k riešeniu, aby uspokojilo potreby dopravy na spomínanej železnici,“ informoval hovorca Ministerstva dopravy SR Martin Kóňa.

Riaditeľ Kysuckého múzea si naopak myslí, že na ministerstvo poslali dokumentáciu, ktorá je dostatočná ku preukázaniu spôsobilosti a prepravu cestujúcich. „Počas telefonického rozhovoru so štátnym radcom ministerstva dopravy Viliamom Šestinom som sa dozvedel, že nám dokumentáciu vracajú s tým, že si podáme žiadosť o stanovenie podmienok vydania rozhodnutia o technickom type dreziny. Aktualizovali sme si tiež postup, akým sa máme o vydanie technického preukazu uchádzať, takže verím, že sa nám to podarí do konca roka dotiahnuť do úspešného konca a drezina bude môcť voziť turistov cez úvrate už na budúci rok v máji,“ dodal Jesenský.

Skryť Vypnúť reklamu

Je celosvetovou raritou

Úvraťový systém spomínanej železničky je výnimočný tým, že umožňuje prekonávať prevýšenie na pomerne krátke vzdialenosti. Vozidlo ide najprv dopredu, potom cúva a takto stúpa do kopca. Železnička kedysi slúžila na zvážanie dreva. Neskôr ju demontovali a pred úplným zničením ju zachránili práve nadšenci a múzeá, ktoré zvyšky tratí zobrali do správy. Do rekonštrukcie obidvoch železničiek v kysuckej Vychylovke a Oravskej Lesnej investoval Žilinský samosprávny kraj za pomoci eurofondov za osem rokov viac ako 2, 3 milióna eur. Samotné prepojenie tratí trvalo tri roky a stálo 450-tisíc eur.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 111
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 471
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 401
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 980
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 855
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 718
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 003
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 817
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 965
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 599
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Dušičky, na aké si nikto nepamätá

Po iné roky tradične prichádzali na cintoríny aj Kysučania žijúci za hranicami, najmä v Česku. Tento rok majú Dušičky úplne inú podobu. Hranice sa zatvorili, no aj Slováci hroby svojich blízkych pre zákaz vychádzania navštevovať nemôžu.

V kysuckých obciach sa intenzívne venovali úpravám cintorínov. Inak tomu nebolo ani vo Vysokej nad Kysucou.
Roland Šmahajčík (v strede) bol opäť najlepším strelcom Turzovky.
Celoplošné testovanie

AKTUALIZOVANÉ: V Kysuci bude jedenásť testovacích miest, škôlky k nim nepatria

Obyvatelia sa nemusia obávať čistoty priestorov po testovaní.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?