NOVÁ BYSTRICA. Lesná úvraťová železnička, ktorá má stanice vo Vychylovke a Oravskej Lesnej, je celosvetovou raritou. Na prepojenie obidvoch staníc čakali ľudia celé desaťročia. Minulý rok sa podarila prvá skúšobná jazda a turisti mali mať možnosť vychutnať si celý úsek už toto leto. Vláčik však stále premáva len v niektorých častiach. Železnička je výnimočná tým, že stúpanie do kopca prekonáva pomocou úvratí.
Chýba kompletná dokumentácia
V minulosti už Historická lesná úvraťová železnička v Novej Bystrici – Vychylovke a Oravskej Lesnej boli prepojené. Trať však v roku 1971 demontovali. Žilinský samosprávny kraj počas posledných troch rokov tento 11-kilometrový úsek zrekonštruoval a obidve železničky opäť prepojil. Prvú skúšobnú jazdu kraj urobil ešte v septembri 2012. Už od začiatku tejto sezóny, teda mája 2013, sa na ňu mali vydať aj turisti. Spojenie však dodnes nefunguje, historické mašiny premávajú len vo svojich regiónoch, ako doteraz. Môže za to fakt, že po zrekonštruovanej trati by mali turistov voziť dve dreziny. Jednej však stále chýba platný doklad o technickej spôsobilosti. Miloš Jesenský, riaditeľ Kysuckého múzea, ktoré je správcom spomínanej železničky, hovorí, že na ministerstvo dopravy poslali ešte minulý rok dokumentáciu so žiadosťou o povolenie na prevádzkovanie ďalšieho vozidla.
„Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja nebola doteraz doručená kompletná žiadosť, vrátane príslušnej
dokumentácie zo strany prevádzkovateľa železničky, potrebnej na schválenie tohto typu dráhového vozidla. Keď sa tak stane, ministerstvo dopravy pristúpi promptne k riešeniu, aby uspokojilo potreby dopravy na spomínanej železnici,“ informoval hovorca Ministerstva dopravy SR Martin Kóňa.
Riaditeľ Kysuckého múzea si naopak myslí, že na ministerstvo poslali dokumentáciu, ktorá je dostatočná ku preukázaniu spôsobilosti a prepravu cestujúcich. „Počas telefonického rozhovoru so štátnym radcom ministerstva dopravy Viliamom Šestinom som sa dozvedel, že nám dokumentáciu vracajú s tým, že si podáme žiadosť o stanovenie podmienok vydania rozhodnutia o technickom type dreziny. Aktualizovali sme si tiež postup, akým sa máme o vydanie technického preukazu uchádzať, takže verím, že sa nám to podarí do konca roka dotiahnuť do úspešného konca a drezina bude môcť voziť turistov cez úvrate už na budúci rok v máji,“ dodal Jesenský.
Je celosvetovou raritou
Úvraťový systém spomínanej železničky je výnimočný tým, že umožňuje prekonávať prevýšenie na pomerne krátke vzdialenosti. Vozidlo ide najprv dopredu, potom cúva a takto stúpa do kopca. Železnička kedysi slúžila na zvážanie dreva. Neskôr ju demontovali a pred úplným zničením ju zachránili práve nadšenci a múzeá, ktoré zvyšky tratí zobrali do správy. Do rekonštrukcie obidvoch železničiek v kysuckej Vychylovke a Oravskej Lesnej investoval Žilinský samosprávny kraj za pomoci eurofondov za osem rokov viac ako 2, 3 milióna eur. Samotné prepojenie tratí trvalo tri roky a stálo 450-tisíc eur.