TURZOVKA. Kolízie spôsobené nezodpovednými vodičmi nie sú ani v Turzovke ničím výnimočných. „Pre niektorých dopravné značenie akoby nič neznamenalo a mestom po ceste II. triedy prechádzajú s nadmernou rýchlosťou. Je to nebezpečné najmä v úsekoch križovatiek do mestských častí Závodie a Hlinené. Odniesli si to nielen dopravné značky či autá, ale aj chodci,“ hovorí viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka.
Retardéry sa použiť nedajú
Na takejto ceste nie je možné použiť retardéry, polícia zasa nemôže kontrolovať len tento jeden úsek, a tak samospráva pripravila projekt na horizontálne spomalenie dopravy. „Bude spočívať vo vybudovaní ostrovčekov uprostred cesty, čím sa mierne zúžia jazdné pruhy a vodič bude nútený spomaliť. V ostrovčekoch sú tiež priechody pre chodcov, čím sa zvýši ich bezpečnosť, čo je cieľom týchto opatrení. V prípade, že to poveternostné podmienky dovolia, ešte v tomto roku sa takýmto spôsobom prebudujú dva priechody na križovatke ciest II/487 do miestnych častí Závodie a Hlinené,“ vysvetľuje.
Podľa jeho slov stredové ochranné ostrovčeky v zmysle projektovej dokumentácie, ktorú vypracovala spoločnosť z Martina, už odsúhlasili Okresný dopravný inšpektorát v Čadci, Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Čadci, ako aj vlastník cesty II/487 - Žilinský samosprávny kraj.
Súčasťou bude osvetlenie prechodov
Výstavbu stredových ochranných ostrovčekov chce samospráva vybudovať súbežne s osvetlením prechodov s použitím cestných svietidiel s asymetrickou krivkou svietivosti, osadených na výložníkových stožiaroch.
„Ide o špeciálne svietidlá, ktoré sú efektívnejšie a vodič vidí chodca v dostatočnom predstihu predtým, ako ten vstupuje na vozovku. Uvedené aktivity mesta majú za cieľ postupne zvýšiť bezpečnosť nielen na spomenutých priechodoch, ale v budúcich rokoch pripravuje zaradiť do rozpočtových nákladov vypracovanie projektovej dokumentácie a následnú realizáciu osvetlenia aj ostatných jestvujúcich priechodov pre chodcov na cestách II. triedy v meste. V opačnom prípade by tieto prechody postupne zanikli a hrozí, že správca cesty, ako aj kompetentné orgány štátnej správy by ich obnovenie už následne neodporučili,“ vraví.
Križovatky sú jedinou spojnicou
Križovatky, ktorým sa teraz bude mesto venovať, sú jedinou spojnicou mestských častí Hlinené a Závodie so stredom mesta, takže všetci ich obyvatelia, návštevníci či deti smerujúce do škôl musia nimi zákonite prejsť aj niekoľkokrát denne.
„Naším prvoradým cieľom je ochrana chodcov pred nezodpovednými vodičmi, uháňajúcimi tadiaľto častokrát i niekoľkonásobne rýchlejšie než je predpísaná 50-tka. Pri Hlinenom sme plánovali vytvoriť kruhový objazd. Ešte v roku 2009 sme sa dohodli s VÚC na podobnom spoločnom postupe ako pri výstavbe prvej kruhovej križovatky, no zatiaľ z toho zišlo. Ostrovčeky sú náhradným, no na zlepšenie celkovej bezpečnostnej situácie v uvedených dopravných uzloch pomerne rýchlym a účelným riešením,“ hovorí Kobolka.
Prínos bude podľa neho aj vo vyznačení odbočovacích pruhov do centra mesta, pretože tento problém sa pri kruhovej križovatka v smere na Korňu, Klokočov nedostatočne riešil. „Dodnes chýba zvislé dopravné značenie, ktoré by vodičov nasmerovalo na križovatkách do centra mesta. Často sa stáva najmä cudzím vodičom, že prebehnú okolo mesta bez toho, aby na správnej križovatke odbočili, potom sa musia otáčať a vracať. Podobných opatrení chceme na štátnych cestách urobiť viac, pretože križujú náš kataster v husto zastavaných častiach v dĺžke približne 17,5 kilometra v smeroch na Makov, Veľké Rovné, Turkov, Dlhú nad Kysucou, Korňu a Klokočov,“ dodáva viceprimátor.
Urobia ostrovčeky
V Turzovke chcú zvýšiť bezpečnosť chodcov. Priechody do Závodia a Hlineného preto doplnia bezpečnostnými ostrovčekmi.
FOTO: (AM)