R.
SKALITÉ. Pri najbližšej zmene grafikonu 2014 budú starostovia obcí Skalité, Čierne a Svrčinovec združení v Kysuckom triangli žiadať posilnenie osobnej vlakovej dopravy na trati Čadca – Skalité a späť. Veľmi zlá situácia nastala v cestnom dopravnom spojení v smere Čadca – Svrčinovec po spustení nákupného centra Kaufland. Obyvatelia Svrčinovca, Čierneho a Skalitého majú podľa vyjadrenia starostov neustále problémy s rannou dochádzkou do zamestnania a škôl. Pravidelné autobusové linky nestíhajú vlakové spoje v Čadci, výjazd z vedľajšej cesty vo Svrčinovci je v niektoré dni takmer nemožný. Zápchy sa ťahajú až od štátnej hranice s ČR.
Na budúci rok sa má začať stavať diaľničný úsek Čadca – Svrčinovec. V súvislosti s navážkou materiálu na stavbu sa starostovia obávajú ďalšieho zhoršenia dopravnej situácie. Z týchto dôvodov budú pri tvorbe grafikonu vlakov v roku 2014 požadovať od ŽSR posilnenie osobnej vlakovej dopravy na trati Čadca – Skalité a späť.
„Ide predovšetkým o vlaky premávajúce dopoludnia, pretože súčasná dopravná situácia na štátnej ceste 1/11 a 1/12 najmä v smere do Čadce je neúnosná. Dennodenne majú naši obyvatelia problém dostať sa včas do práce, k lekárovi, na úrady, žiaci do škôl. Kolóny pravidelne siahajú od Čadce až po Svrčinovec. Začatie stavebných prác na diaľnici D3 na jar 2014, keď sa bude navážanie všetkého materiálu riešiť nákladnou dopravou po tejto ceste, situáciu ešte viac skomplikuje,“ vysvetľuje starostka Skalitého Andrea Šimurdová.
Riešenie je podľa nej jednoduché. „Nie je to tak dávno, čo vlaky v tomto smere premávali počas celého dňa. Napríklad ranný vlak, ktorý z Čadce odchádza o 6.30 h by pokračoval až do Skalitého - Serafínova a odtiaľ o 8.h šiel späť do Čadce. Ďalší spoj by z Čadce vychádzal približne o 9.15 h, s príchodom do Serafínova okolo 9.45 h a odchodom do Čadce zhruba o 10. hodine. Je potrebne obnoviť aj spoj, ktorý tu roky fungoval - s odchodom z Čadce o 11.15 h a zo Serafínova späť zhruba o 12-tej,“ argumentuje.
Hovorí, že tieto vlaky by mali samozrejme prípoje do Žiliny a Českej republiky, aby umožnili prepravu ľudí na popoludňajšiu zmenu a cestujúci by ich využívali v čase, keď autobusová doprava nedokáže poskytnúť časovú garanciu. Týmto problémom sa starostovia zaoberali aj na poslednom zasadnutí Mikroregionu Kysucky triangel. „Teraz sú na rade konkrétne rokovania s predstaviteľmi železníc,“ dodala starostka.