NESLUŠA. Obyvatelia Nesluše sú hrdí, že sa v ich obci narodil otec slávnej herečky Poly Negri. Starosta Marián Chovaňák i ďalší zástupcovia obce sa zúčastnili na výstave v múzeu v poľskom Sosnowci, kde mala prednášku aj historička Kysuckého múzea Veronika Pauková.
Prijali ponuku kolegov z Poľska
„Na jeseň tohto roku plánujeme vydanie publikácie venovanej spomínanej hviezde nemého filmu. Na problematike komplexnejšie pracujeme už od roku 2012, kedy nás oslovilo múzeum v Sosnowci, aby sme sa zúčastnili na konferencii konanej pri príležitosti 100. výročia divadelného debutu Poly Negri,“ hovorí Pauková, ktorá odvtedy vydala niekoľko kratších popularizačných článkov. Vlani jeden z nich publikovali v Genealogicko-heraldickom hlase. „Rozhodli sme sa v každom prípade prispieť aj k hlbšiemu ozrejmeniu jej čiastočne slovenských koreňov. Okrem iného sme nadviazali spoluprácu s niekoľkými zahraničnými inštitúciami. Výskum sa zatiaľ stále ešte neskončil, každopádne plánovaný termín vydania knihy je 3. kvartál 2014. Dúfame, že zavŕšenie týchto snáh prebehne podľa plánu,“ informuje historička.
V súvislosti s pripravovanou knihou hovorí, že požiadali o dotáciu ministerstvo kultúry. Za úspech považuje, že sa im podarilo získať kópie zaujímavých prameňov z časti pozostalosti Poly Negri, ktorá je dnes súčasťou špeciálnych zbierok Louis J. Blume Library pri St. Mary's University v San Antoniu v Texase. Je medzi nimi napríklad aj list od dvoch Poliných sesterníc, dcér sestry Juraja Chalupca. Vlani v decembri so starostom Nesluše navštívili v Krakove potomkov Apolonie Niewaldovej, Polinej sesternice z otcovej strany, s ktorými sa starosta kontaktoval už predtým.
V Nemecku nakrútila takmer 20 filmov
Talentovanú mladú Apolóniu si všimol nemecký filmový režisér Max Reinhardt, ktorý ju angažoval do svojich filmov. Od roku 1917 v Nemecku nakrútila takmer 20 celovečerných filmov. Pod vedením režiséra Ernesta Lubitscha sa stala najpopulárnejšou herečkou nemého filmu. Nemý film kládol veľké nároky na mimiku hercov, vyjadriť telom a tvárou určité pocity.
Tieto požiadavky A. Chalupcová dokonale spĺňala. Čoskoro si zmenila meno na umelecké Pola Negri, čo bola skratka jej mena Apolónia a skratka Negri vystihovala jej exotický „tmavý“ výzor. Od roku 1918 stvárnila množstvo hlavných postáv vo filmoch ako Oči múmie Ma, Carmen, Kolotoč života, Madame Dubaryová, Contesa Doddyová, Horská mačka, Krvná pomsta, Román Montmartru. V roku 1923 pracovala s režisérom E. Lubitschom v USA, kde jej herecká kariéra dosiahla vrchol. Každý z jej filmov hollywoodská filmová kritika vysoko hodnotila. Išlo napríklad o filmy Bella Donna - travička, Klarina, Kvet noci, Na východ od Suezu, Čarodejnica, Traja hriešnici, Láska herečky a iné, v ktorých vystupovala v postave žena - vamp.
Zahrala si aj cárovnú Katarínu
Film Cárovná (1924), v ktorom si zahrala hlavnú úlohu - cárovnú Katarínu, mal kvalitu umeleckého diela. Nástup zvukového filmu pribrzdil nie jednému hercovi jeho kariéru. Patrila medzi nich aj Pola Negri. Jej hlasový fond nevyhovoval vtedajšej aparatúre a nedokázala sa zbaviť ani vyhranenej mimiky, ktorá pri zvukovom filme už nehrala takú úlohu.
Po návrate do Nemecka, kde bola spočiatku prenasledovaná ako židovka, ešte zažiarila vo filmoch Mazurka od Wiliho Forsta a Moskva - Šanghaj. V USA nakrútila len dva filmy a posledný raz vystupovala v roku 1964 v anglickom filme režiséra Walta Disneyho Miliónový poklad. V roku 1970 vydala v Spojených štátoch amerických svoje memoáre. Apolónia ako dievča niekoľkokrát navštívila s rodičmi Neslušu (pamätali si ju viacerí obyvatelia) a mala tu i známych, s ktorými si pravidelne dopisovala. Zomrela 3. augusta 1987 v San Antoniu v štáte Texas.