KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Vybudovanie diaľničného privádzača v Kysuckom Novom Meste v predstihu, o ktoré požiadalo mesto v minulých dňoch ministerstvo dopravy, má aj svojich odporcov. Primátor Ján Hartel prerokoval vybudovanie privádzača s predstaviteľmi najväčších podnikov v priemyselnej zóne (INA Kysuce, KLF Kováčňa, NN Slovakia, KINEX, tiež s predsedom VÚC Žilina.
„Privádzač by bol obrovským prínosom pre naše mesto. Umožnil by odklon nákladnej a osobnej dopravy pre priemyselnú zónu zo stredu mesta priamo na privádzač. Zásadne by sa zlepšili ekologické podmienky a bezpečnosť na miestnych komunikáciách pre obyvateľov mesta. Pritom toto riešenie neznamená navýšenie nákladov. Naopak, umožní plynulejšie budovanie D3 bez provizórnych dočasných riešení napojenia mesta na cestu I/11 počas budovania hĺbeného tunela pod križovatkou v Radoli,“ informoval.
Rozdelenie stavieb by vraj spôsobilo ešte väčšie zdržanie
Podľa odporcov je však úsek diaľnice D3 Brodno - Kysucké Nové Mesto vrátane spomínaného diaľničného privádzača jedna stavba, na ktorú bude vysúťažený jeden dodávateľ. „Ak by sa mal privádzač stavať skôr, muselo by sa to rozdeliť na dve stavby. Znamenalo by to ešte väčšie zdržanie. Okrem toho je možné, že pre šetrenie nebude privádzač smerovať až po priemyselnú zónu, ale len po cestu do Rudiny. To by znamenalo aj tak jazdu kamiónov cez mesto,“ argumentujú.
Primátor hovorí, že čo sa týka úseku diaľnice D3 Žilina, Brodno-Kysucké Nové Mesto, ktorý bude vysúťažený ako jedna stavba s jedným dodávateľom, nevidí v tom problém. „Je to skôr záležitosť následne dohodnutého harmonogramu a etapizácie stavby. Dodávateľ môže byť vysúťažený už skôr a samostatná stavba sa môže realizovať po etapách, kde by mohol byť privádzač jej prvou etapou. Nemôžeme však súhlasiť, aby z dôvodu šetrenia neviedol až do priemyselnej zóny, pretože všetka nákladná a osobná doprava by inak bola pre mesto ekologickou záťažou a ohrozovala by bezpečnosť obyvateľov na týchto cestách,“ povedal Hartel. Dodal, že náklady na predĺženie privádzača z Rudinskej cesty do priemyselnej zóny sú v porovnaní s inými investíciami do cestnej infraštruktúry, ktoré sa vybudovali pri porovnateľných financiách (KIA, Peugeot) zanedbateľné a sú len naplnením prísľubu, ktorý sa dal obyvateľom mesta pri budovaní INA Kysuce, ktorá v súčasnosti zamestnáva približne 3800 ľudí.
Výstavba diaľnice D3 sa bytostne dotýka každého obyvateľa Kysuckého Nového Mesto, obcí v jeho okolí, ale predovšetkým firiem podnikajúcich na jeho území.
„V našom prípade už nejde len o získavanie nových investorov, ale aj o udržanie jestvujúcich. Jednou z rozhodujúcich podmienok pre úspešný rozvoj podniku je dobrá logistika, zabezpečenie plynulosti výroby, zásobovanie bez potreby budovania medziskladov a tiež zabezpečenie bezproblémového nástupu zamestnancov na pracovné zmeny. Plnenie tejto podmienky je už u nás veľmi ťažké,“ vysvetľuje Hartel.
Doprava vedie stredom mesta
S vybudovaním nového podniku INA Kysuce sa neriešila výstavba potrebnej cestnej infraštruktúry tak, ako to bolo pri iných objemovo rovnako významných investíciách (KIA Žilina, Peugeot Trnava). Doprava vedie stredom mesta po nevyhovujúcich komunikáciách. Nárast výroby a orientácia na cestnú dopravu spôsobujú kolabovanie dopravy najmä v čase striedania zmien, keď autá stoja od križovatky v Radoli, ktorou sa mesto pripája na medzinárodnú cestu I/11, po príjazd z priemyselnej zóny nachádzajúcej sa na opačnej strane mesta.
Uvedené skutočnosti podľa slov primátora výrazne zhoršujú podnikateľské prostredie firiem, ale v neposlednej miere vplývajú na životné prostredie a bezpečnosť obyvateľov mesta, najmä detí.
„Potešilo nás vyjadrenie ministra dopravy pri príležitosti začatia výstavby úseku diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité, že diaľnica D3 je pre túto vládu rovnakou prioritou ako diaľnica D1. Tiež slová, že do konca volebného obdobia tejto vlády by mali byť rozostavané všetky úseky D3 vrátane úseku Žilina Brodno - Kysucké Nové Mesto,“ povedal primátor. Dodal, že veľkým zlepšením kritického stavu dopravy by bolo pre Kysucké Nové Mesto vybudovanie spomínaného diaľničného privádzača spájajúceho mesto, diaľnicu D3 a cestu I/11 v predstihu. Znamenalo by to odklonenie rozhodujúcej časti nákladnej dopravy, a tiež osobnej dopravy zamestnancov z úzkych ciest vedúcich stredom mesta a ich priame napojenie zatiaľ na medzinárodnú cestu I/11 a po dobudovaní úseku diaľnice Žilina Brodno-Kysucké Nové Mesto na diaľnicu D3.