KRÁSNO NAD KYSUCOU. Ešte koncom vlaňajšieho roka nebolo jasné, či sa v rámci modernizácie trate Krásno nad Kysucou – štátna hranica SR/ČR - bude stavať tunel. Rovnako nebol definitívny ani konečný variant, kadiaľ trať povedie. „Ukončilo sa spracovanie projektu pre stavebné povolenie. Úsek trate Krásno nad Kysucou – Čadca sa bude riešiť tunelovým variantom so zachovaním pôvodnej trate. V súčasnom období prebieha schvaľovací proces dokumentácie pre stavebné povolenie“, informoval Ľubomír Mitas z komunikačného oboru ŽSR. Zároveň však dodal, že o tom, či sa bude robiť modernizácia v tomto rozsahu rozhodne ešte schvaľovací orgán. Teda ministerstvo dopravy a to po ukončení schvaľovacieho procesu dokumentácie pre stavebné povolenie. Od ministerstva bude teda závisieť, kadiaľ stavba napokon povedie.
Prípravné práce na tuneli sa už robili
Ešte v auguste 2012 sa začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu spomínaného železničného tunela, ktorý má byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánujú viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. V blízkosti osady U Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá má slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.
Pokiaľ by ŽSR rozhodnutím ministerstva dopravy museli napokon pre nedostatok financií robiť mimotunelový variant, znamenalo by to, že na trati sa oproti pôvodným plánom nedosiahne plánovaná rýchlosť. V prípade, že sa rozhodne o tom, že tunelové riešenie nebude súčasťou modernizácie, bude sa v tomto úseku na súčasnej trati robiť iba optimalizácia.
Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca 2012. V smere do Čadce a k českej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, posunú sa však až na rok 2016, ukončiť ich plánujú v roku 2019.
Chcú použiť peniaze z eurofondov
Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie ma byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadli na približne 285 miliónov eur. V rámci modernizácie naplánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí, sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina - Zwardoň - Gdynia.
Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu. Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.