ČADCA. Testovanie 9, ako sa celoplošné certifikačné testovanie nazýva, majú za sebou už aj kysuckí deviataci. Viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka prezradil, že na mnohých školách spôsobuje riaditeľom poriadne „bolenie hlavy“. „Požiadavky z Národného ústavu certifikačných meraní vzdelávania sú tak personálne náročné, že riaditelia škôl musia v tento deň udeľovať ostatným žiakom riaditeľské voľno, aby mohli využiť kolegov na zabezpečenie dozoru pri monitore respektíve Testovaní 9. Na našej škole takéto vynútené „organizačné voľno“ mali včera žiaci 6.-8. ročníka, ostatné triedy sa učili podľa riadneho rozvrhu,“ vysvetlil Kobolka.
Organizácia monitoru je prehnane náročná
Testovania 9 sa v Turzovke zúčastnilo všetkých 81 žiakov 9. ročníka, z toho jeden bol začlenený. Ten musel mať osobitnú miestnosť, osobitného administrátora a osobitný externý dozor. Tiež časová dotácia na vypracovanie úloh bola pre tohto žiaka iná ako pri bežných deviatakoch. Testovaniu 9 v turzovskej základnej škole museli vyhradiť sedem učební. Dozor nad žiakmi vykonávalo celkom sedem vyučujúcich, traja dozerali v zberných miestnostiach a na chodbách, ďalej boli k dispozícii aj dvaja koordinátori Testovania 9. Okrem toho bolo v škole prítomných sedem externých pozorovateľov a rovnaký počet pozorovateľov museli zo školy v Turzovke vyslať na iné školy. „Spolu Testovanie 9 zamestnalo len na našej škole viac ako 20 ľudí! A výsledný efekt? Vzhľadom k tomu, že na stredných školách je dostatok (respektíve nadbytok) miest pre všetkých žiakov bez ohľadu na výsledok Testovania 9, je zabezpečenie a realizácia tejto úlohy mimoriadne, až prehnane náročná. V konečnom dôsledku sa celé testovanie viac-menej míňa svojmu účelu. Všetci deviataci budú či už s väčším alebo menším ohľadom na výsledok Testovania9 aj tak prijatí na stredné školy – veď im ide najmä, česť výnimkám, o normatívy a tie sú závislé na kvantite, nie na kvalite. Myslím si, že už vlani sa v tejto súvislosti hovorilo o tom, že stredné školy v rámci celého Slovenska už niekoľko rokov po sebe ponúkajú tisíce voľných miest. Toto číslo vysoko cez 40% prevyšuje počet končiacich deviatakov v základných školách. Inak povedané, žiak si naozaj má z čoho vyberať. A to bez ohľadu na výsledky tak Testovania9 ako aj tie dlhodobé, o čom svedčí aj reálna prax. Výsledky nášho vzdelávania sú z roka na rok slabšie, čo je, bohužiaľ, výsledkom ani nie tak práce pedagógov, skôr zdeformovaného školského systému a rôznych ekonomicko-politických záujmov,“ konštatoval viceprimátor.
Je aj náhradný termín
V základných školách, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti Čadce, sa včera testovalo 189 žiakov. Nemohol sa ho zúčastniť jeden žiak. „Ten si testovanie urobí v náhradnom termíne 25. marca v Žiline,“ informovala hovorkyňa Čadce Silvia Cisáriková.
V Kysuckom Novom Meste prišlo na testovanie 154 žiakov, dvaja deviataci sa otestujú v náhradnom termíne. Informoval o tom vedúci odboru školstva v Kysuckom Novom Meste Ladislav Vendrinský. V Zborove nad Bystricou robilo monitor všetkých 36 deviatakov. „Výsledky testovania by mali byť známe už začiatkom apríla, pretože sa už v tomto období posielajú prihlášky na stredné školy. Prijímačky na stredné školy sú však povinné pre všetky maturitné odbory na stredné školy. A čo sa týka Testovania 9? Úlohy z matematiky boli náročné, časový limit na ich vyriešenie bol podľa môjho názoru nedostatočný,“ dodala riaditeľka Základnej školy v Zborove nad Bystricou Alena Kinierová.