Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

V Oščadnici znížili rýchlosť. Dôvodom sú skokani

Vodiči, ktorí v týchto dňoch pôjdu po ceste I. triedy smerom do Čadce, musia v Oščadnici spomaliť až na štyridsiatku. Dôvodom sú obojživelníky.

Na oščadnickom úseku musia vodiči v týchto dňoch spomaliť.Na oščadnickom úseku musia vodiči v týchto dňoch spomaliť. (Zdroj: MIROSLAVA MURČOVÁ)

OŠČADNICA. Vodiči prechádzajúci po ceste I. triedy smerom do Čadce si už zvykli, že na úseku medzi Krásnom nad Kysucou a Horelicou treba o tomto čase znížiť rýchlosť. Dôvodom sú obojživelníky – skokany hnedé, ktoré na spomínanom úseku pravidelne prechádzajú po frekventovanej ceste zo svojich zimovísk do liahnísk. Keďže tieto oddeľujú až dve frekventované cesty, pri migrácií im pomáhajú ochranári z Chránenej krajinnej oblasti Kysuce. Denne prenesú stovky žiab.

Na úseku treba spomaliť

V týchto dňoch pribudli na spomínanom úseku značky, ktoré prikazujú zníženie rýchlosti na 40. Popri ceste si môžu vodiči asi na 700- metrovom úseku všimnúť zátarasy, ktoré zabraňujú migrujúcim obojživelníkom vyjsť priamo na cestu.

Skryť Vypnúť reklamu

Záchranári každoročne zachraňujú obojživelníky bez nároku na akúkoľvek odmenu. „Robíme to úplne zadarmo. Keby nebolo nás a dobrovoľníkov, skokani by na tomto úseku pravdepodobne vyhynuli,“ konštatoval Ivan Pavlišin z Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Kysuce. Skokanov je aj napriek obrovskému zápalu záchranárov z roka na rok menej. Kým v minulosti migrovalo na tomto úseku okolo 10 000 obojživelníkov, po spustení prevádzky ďalšej frekventovanej cesty sledujú ochranári každoročný pokles populácie. Dnes je žiab približne polovica. Na úseku medzi Oščadnicou a Horelicou vybudovali pre migrovanie skokana v minulosti aj dva migračné koridory popod cesty. No ako sme sa v CHKO dozvedeli, ich využitie je len čiastočné. U skokana je to podľa odborníkov tak, že v štvrtom alebo piatom roku života pohlavne dozrievajú a vtedy sa aj prvýkrát zúčastňujú migrácie z lokality zimovania na reprodukčnú za účelom rozmnožovania. Ich migračná trasa je podmienená ich pamäťou, respektíve, orientačnou schopnosťou a každoročne predstavuje zdolávanie tej istej migračnej cesty, ktorú absolvovali prvýkrát. To znamená, že niektorí jedinci migrujú cez cestné podchody, koridory a niektoré priamo cez cestné komunikácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Dĺžka migrácie skokana hnedého je rôzna a závisí od počasia. Pri teplom počasí je kratšia, naopak, pri chladnom môže trvať až dva týždne.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  2. Škola môže vyzerať aj inak!
  3. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  4. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  5. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  6. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  10. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 475
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 435
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 028
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 049
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 819
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 537
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 349
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 480
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 462
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 410
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Miloš Roman sa začína presadzovať v seniorskom hokeji.
Hľadaný Martin Čapanda.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odzneli v utorňajšej diskusii vedenia mesta a významných developerov zo Žiliny.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Už ste čítali?