SKALITÉ. Diaľničný úsek Svrčinovec – Skalité dlhý 12,3 kilometra chcú dokončiť v polovici roka 2016.
Na stavbe v súčasnosti pokračuje odlesňovanie, výrub stromov a krovín na hlavnej trase a prístupových komunikáciách, tiež archeologický prieskum. „Zhotoviteľ stavby spracováva realizačnú projektovú dokumentáciu, ktorú predkladá na schválenie NDS. Ide o preložky inžinierskych sietí, sanáciu územia, prístupových ciest a v neposlednej rade cestných, tunelových a mostných objektov na diaľnici,“ informoval hovorca NDS Marcel Jánošík.
V pondelok 10. marca popoludní vypukol pod diaľničným mostom v Skalitom požiar. Horeli tam balíky so senom a drevom. Hasiči sa snažili okrem iného ochladzovať konštrukciu mosta, aby nedošlo k väčším škodám. Na mieste zasahovali až štyri cisterny. „Došlo k poškodeniu ochranného náterového systému na tejto konštrukcii. Ide o pôvodný most, ktorý sa používa ako prístupová komunikácia na stavbu. Po poškodení sme dali vypracovať statický posudok, na ktorý čakáme. Podľa predbežných informácií však nedošlo k až k takému závažnému poškodeniu. Zrejme bude nevyhnutné iba obnoviť ochranný náterový systém,“ informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.
Použijú štyri technológie
Pri výstavbe mostov budú používať štyri technológie. Pôjde o výsuvnú skruž, mosty postavené pomocou tyčových prefabrikátov, oceľové mostovky spriahnuté železobetónovou doskou, okrem toho použijú letmú betonáž. Najvyšší pilier pri mostoch bude mať 77 metrov, čo je rarita v rámci slovenských stavieb.
Výstavba sa začala vlani 25. októbra odovzdaním staveniska zhotoviteľovi - Združeniu D3 Svrčinovec – Skalité. Členmi sú štyri stavebné spoločnosti Váhostav-SK, Doprastav, Strabag a Metrostav.
Na diaľnici bude 24 mostov a dva tunely. Zhotoviteľ sa zaviazal urobiť stavebné práce, vrátane dodania realizačnej projektovej dokumentácie, počas troch rokov za 329,88 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. S najlacnejšou ponukou na úrovni 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur uspel v tendri.
Počas letnej špičky zamestnajú vyše 500 ľudí
Zhotoviteľ predpokladá s nasadením v letných mesiacoch okolo 550 pracovníkov. „Úsek medzi Svrčinovcom a Skalitým bude prvým slovenským diaľničným projektom, ktorý sa bude stavať počas dvoch eurofondových programových období. Ide o jeden z úsekov, ktorého financovanie počíta s modelom fázovania, keď sa časť stavby platí z aktuálneho a druhá časť z nasledujúceho programového obdobia. Žiadosť o nenávratný finančný príspevok na tento úsek plánuje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja poslať na Európsku komisiu ešte v priebehu tohto roka,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Ide o dôležité prepojenie
Diaľnica D3 má pre žilinský región, ktorým prechádza, mimoriadny význam. Je dôležitou spojnicou, ktorá spojí Slovensko so severným susedom Poľskom - štátom s najvyšším HDP zo všetkých okolitých krajín. Rovnako dôležitým momentom je spojenie Slovenska a Žiliny s najväčším ekonomickým regiónom Poľska – Hornosliezskou priemyselnou oblasťou (Gornoslaski okreg przsemyslowy) s centrom v poľských Katowiciach. Diaľničný úsek D3, ktorý NDS rozbehla, je ďalším krokom k diaľničnému prepojeniu krajín stredovýchodnej Európy v severojužnom smere od Baltu po Stredomorie.
Budovanie úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité je dôležitým medzníkom aj severného napojenia ďalšieho strategického suseda Slovenska. Česká republika je najdôležitejším obchodným partnerom zo všetkých okolitých krajín. Svrčinovec je bod, v ktorom sa napojí rýchlostná cesta R5 na diaľnicu D3 a spojí tak obe krajiny druhým diaľničným prepojením (popri diaľnici D2 Brodské).