Utorok, 19. september, 2017 | Meniny má Konštantín
Pridajte si svoje mesto
NA KYSUCIACH SA NACHÁDZA PEVNOSTNÝ SYSTÉM ZO 16. STOROČIA

Časť valov aj tak nahradí diaľnica

Na čierňanských vrchoch v lokalite Valy môžete v týchto dňoch stretnúť archeológov z Archeologického ústavu Slovenskej akadémie vied Nitra a kysuckých brigádnikov. Tí sa podujali odkryť časť histórie tejto časti Kysúc.

V týchto dňoch robia v Čiernom záchranný archeologický výskum.(Zdroj: MIROSLAVA MURČOVÁ)

ČIERNE. Už od apríla robia archeológovia z Nitry na stavbe diaľnice D3 na úseku v Čiernom záchranný archeologický výskum. Na trase tohto úseku sa totiž nachádza historický unikát – pevnostné opevnenie - obranné valy. Najstaršie časti začal budovať v roku 1578 tešínsky knieža Václav III Adam. Starosta Čierneho Pavol Gomola hovorí, že pri tomto archeologickom výskume chcú poodkryť históriu tejto časti Kysúc, a to i z toho dôvodu, že počas celoeurópskeho konfliktu v období 30-ročnej vojny v rokoch 1618 až 1648 vznikala obec Čierne. Práve obrana Jablunkovského priesmyku hrala vtedy významnú úlohu.

„Som veľmi rád, že napriek zložitej situácii v pokročilom štádiu projekčných a prieskumných prác sa vďaka aktivitám odborných inštitúcií, Obecného úradu v Čiernom a pochopeniu Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. Bratislava podarilo trasu diaľnice D3 odkloniť. Zásah do zachovaných reliktov nebude tak výrazný a podstatná časť tohto opevnenia zostane zachovaná. Ide nám hlavne o zachovanie reduty Malé šance – Valy,“ prezradil Gomola.

Dôchodca Peter Bronček z Čadce ktorý sa Valmi zaoberá už dlhú dobu hovorí, že odklonenie trasy diaľnice nie je dostatočné a nič nevyrieši. „Práve zachraňované úseky sú v bezprostrednej blízkosti budovanej diaľnice. K stavbe bude treba privážať materiál na ťažkých nákladných autách. Obávam sa, že hoci trasu oproti pôvodnému trasovaniu mierne odklonili, nemysleli na tieto skutočnosti a redutu zničia práve pri prácach,“ vysvetlil Bronček. Archeológ Marek Vojteček z Archeologického ústavu SAV v Nitre, ktorý má na starosti výskum práve v tejto časti, na margo spomínanej skutočnosti uviedol, že tento problém už z časti vyriešili. „Minulý mesiac sme tu mali komisiu z Krajského pamiatkového úradu v Žiline a aj s investorom sme sa dohodli, že počas trvania stavby budú ohrozené časti oplotené,“ povedal archeológ. Peter Bronček má však pochybnosti, že šoféri budú toto ohradenie rešpektovať, ak im bude prekážať k čo najjednoduchšiemu prístupu k stavbe. „Dôležité je, aby niekto, a to neviem naozaj kto, či obec alebo pamiatkari minimálne jedenkrát týždenne skontrolovali, či táto zábrana z pletiva nie je porušená. Na to je ale naviazaná otázka finančná, kto to zaplatí? Je to však veľká škoda, že na Slovensku ojedinelá pamiatka skončí takýmto spôsobom,“ konštatoval Bronček. Podľa neho sa chyba stala už v 70 rokoch, keď tieto objekty nezaradili do zoznamu pamiatok. „Teraz by s tým neboli takéto problémy a trasu diaľnice by tadiaľto v žiadnom prípade nenaprojektovali. Malo by to byť memento pre všetky obce na Kysuciach, aby podobné náleziská alebo objekty, ktoré sa nachádzajú v ich katastri, v zmysle pamiatkového zákona ochránili. Nejde len o objekty nehnuteľné, ale aj o duchovnú kultúru a podobne,“ povedal Bronček.

Archeológovia Marek Vojteček a Adrián Nemergut, ktorý má na starosti celý výskum spomínaného pevnostného opevnenia na Kysuciach, s Petrom Brončekom súhlasia. „Keď sa v 70. rokoch zistilo, že sa tu tento pevnostný systém nachádza, malo sa hneď konať a vyhlásiť toto územie za kultúrnu pamiatku. V tom prípade by projektanti tadiaľto určite trasu nenaplánovali. Teraz je už neskoro plakať nad rozliatym mliekom. Ak by aj pred začatím stavby kompetentní navrhli takéto zaradenie, je to dlhodobý, aj niekoľko rokov trvajúci proces, a v tom prípade by stála aj výstavba diaľnice na tomto úseku. Preto sa kompetentní dohodli aspoň na takomto riešení,“ vysvetlil Marek Vojteček.

V súčasnosti pracovníci archeologického ústavu spolu s brigádnikmi robia výskum plošným odkryvom v úsekoch evidovaných archeologických lokalít. V minulosti tu už archeológovia z Nitry výskum robili v rámci viacerých projektov, ktorých nositeľom bola Regionálna rozvojová agentúra v Čadci. Vtedy išlo o zameranie, sondážny výskum a systematický prieskum reduty. Reduty sú štvorcové, alebo obdĺžnikové zemné opevnenia tvorené valom a priekopou. Obranné valy, ktoré dalo vybudovať v roku 1578 tešínske knieža Václav III. Adam sa v súčasnosti rozprestierajú na území troch štátov - Čiech, Poľska a Slovenska. Ide o systém obranných objektov a priekop. Do Čierneho zasahuje približne 2,5 km tejto stavby. „Dobre rozoznateľné u nás sú tri reduty, pomenované podľa starých máp ako Vorposten, Wachthaus a Skowronka. Na konci valov v časti Latoňka je pomerne dobre zachovaná aj hlavná hviezdicovitá pevnosť - Malé Šance, inde spomínané aj ako Hajdúcke Šance a práve tú sa odklonením diaľnice pri zachovaní ochrany objektu pri výstavbe podarí zachrániť.


  1. Diaľničiari podpísali zmluvu o financovaní D3 Svrčinovec - Skalité 456
  2. Vodič z Čierneho bol dobre „pod parou“ 454
  3. Ďalšia zbytočná smrť motorkára Foto 339
  4. Vodič precenil svoje schopnosti, skončilo to nehodou (AKTUALIZOVANÉ) Foto 293
  5. Oblastný futbal: Šláger pre Oščadnicu, v Klubine padlo sedemnásť gólov 267
  6. Andrej „nelenil“, teraz mu za jeho krádeže hrozí až desaťročné väzenie Foto 245
  7. Futbal mladých: Pozrite si aktuálne výsledky a tabuľky 186
  8. Vzdelávali sa aj počas prázdnin 109
  9. Pozvánka na Medzinárodný beh na Veľkú Raču 102
  10. Regionálny futbal: "Strapáčovci" trápili favorita, Čierne s prvou prehrou v sezóne 90

Najčítanejšie správy

Kysuce

Diaľničiari podpísali zmluvu o financovaní D3 Svrčinovec - Skalité

Zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku na projekt D3 Svrčinovec – Skalité, 2. fáza z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra podpísali pred niekoľkými dňami zástupcovia NDS a ministerstva dopravy.

Vodič z Čierneho bol dobre „pod parou“

Až 2,46 promile namerali policajti vodičovi z Čierneho. Hrozí mu ročné väzenie.

Ďalšia zbytočná smrť motorkára

U susedov neprežil tridsaťtriročný motorkár náraz do odstaveného auta.

Vodič precenil svoje schopnosti, skončilo to nehodou (AKTUALIZOVANÉ)

Na Májovej ulici v Čadci havarovalo včera napoludnie osobné vozidlo. Skončilo v záhrade obytného domu.

Oblastný futbal: Šláger pre Oščadnicu, v Klubine padlo sedemnásť gólov

Pre nespôsobilý terén sa v oblasti cez víkend odohrali len tri zápasy.

Blízke regióny

Martinčania v hurikáne Irma: Do rána sme sa modlili, aby sme prežili toto peklo

​​​​​​​Mladý pár v noci prebrala ohromná sila vetra. Lomcovala so zadebnenými oknami, všetko vŕzgalo, triaslo sa, vonku bolo počuť buchot. Vlny na mori vraj dosahovali výšku sedem metrov a rozbíjali sa až hlboko v bielom piesku. Takto si Martinčania spomínajú na strašný hurikán v Dominikánskej republike.

Ako sa Oravec ubránil poľským banditom. Na začiatku bol inzerát

Nepríjemnú skúsenosť s poľskými obchodníkmi má dolnokubínsky podnikateľ, ktorý zareagoval na inzerát z internetu. V najhoršej chvíli sa obával nielen o peniaze a auto, ale aj o život.

Motorkár neprežil náraz do zaparkovaného auta

Prečo motocyklista vozidlo neobišiel, zisťujú policajti.

V novembri nakupujeme v Galérii

Teraz to síce ešte tak nevyzerá, ale v budúcej Galérii Martin budeme môcť nakupovať už 30. novembra. Do toho termínu sa dnešné stavenisko má premeniť na moderný kultúrno-spoločenský priestor, v ktorom svoje služby ponúkne okolo 60 prevádzok.

Pripravte si kreditky, budete ich potrebovať

Nič nie je momentálne väčším magnetom v centre Martina ako finišujúca výstavba obchodného centra Galéria Martin, ktorá vyrastá na mieste niekdajšieho Prioru. Otvoria ju s najväčšou pravdepodobnosťou 30. novembra.

Všetky správy

Poučný rok. Sagan už vie, že prvý, koho sa budú chcieť zbaviť, je on

V tomto roku sa majstrovi sveta nepodarilo priblížiť k vlaňajšej úspešnej sezóne.

Po vražde rozhodcu sa vrátil k hokeju. Ščurkovi v Košiciach diváci tlieskali

Hokej sa hrá pre fanúšikov a každý z nich má právo na svoj názor, tvrdí hokejista Ladislav Ščurko.

Na Slovensku je len desať miest, aj z tých sa väčšina scvrkáva

Za mesto sa podľa kritérií Európskej únie považuje sídlo s najmenej 50-tisíc obyvateľmi.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Šéfka sekcie Pellegriniho úradu Denisa Žiláková má udržiavať intímny vzťah so šéfom Anextu, ktorý zarába na štátnych zákazkách.

Kam vyraziť