Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky
NA KYSUCIACH SA NACHÁDZA PEVNOSTNÝ SYSTÉM ZO 16. STOROČIA

Časť valov aj tak nahradí diaľnica

Na čierňanských vrchoch v lokalite Valy môžete v týchto dňoch stretnúť archeológov z Archeologického ústavu Slovenskej akadémie vied Nitra a kysuckých brigádnikov. Tí sa podujali odkryť časť histórie tejto časti Kysúc.

V týchto dňoch robia v Čiernom záchranný archeologický výskum.V týchto dňoch robia v Čiernom záchranný archeologický výskum. (Zdroj: MIROSLAVA MURČOVÁ)

ČIERNE. Už od apríla robia archeológovia z Nitry na stavbe diaľnice D3 na úseku v Čiernom záchranný archeologický výskum. Na trase tohto úseku sa totiž nachádza historický unikát – pevnostné opevnenie - obranné valy. Najstaršie časti začal budovať v roku 1578 tešínsky knieža Václav III Adam. Starosta Čierneho Pavol Gomola hovorí, že pri tomto archeologickom výskume chcú poodkryť históriu tejto časti Kysúc, a to i z toho dôvodu, že počas celoeurópskeho konfliktu v období 30-ročnej vojny v rokoch 1618 až 1648 vznikala obec Čierne. Práve obrana Jablunkovského priesmyku hrala vtedy významnú úlohu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Som veľmi rád, že napriek zložitej situácii v pokročilom štádiu projekčných a prieskumných prác sa vďaka aktivitám odborných inštitúcií, Obecného úradu v Čiernom a pochopeniu Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. Bratislava podarilo trasu diaľnice D3 odkloniť. Zásah do zachovaných reliktov nebude tak výrazný a podstatná časť tohto opevnenia zostane zachovaná. Ide nám hlavne o zachovanie reduty Malé šance – Valy,“ prezradil Gomola.

Dôchodca Peter Bronček z Čadce ktorý sa Valmi zaoberá už dlhú dobu hovorí, že odklonenie trasy diaľnice nie je dostatočné a nič nevyrieši. „Práve zachraňované úseky sú v bezprostrednej blízkosti budovanej diaľnice. K stavbe bude treba privážať materiál na ťažkých nákladných autách. Obávam sa, že hoci trasu oproti pôvodnému trasovaniu mierne odklonili, nemysleli na tieto skutočnosti a redutu zničia práve pri prácach,“ vysvetlil Bronček. Archeológ Marek Vojteček z Archeologického ústavu SAV v Nitre, ktorý má na starosti výskum práve v tejto časti, na margo spomínanej skutočnosti uviedol, že tento problém už z časti vyriešili. „Minulý mesiac sme tu mali komisiu z Krajského pamiatkového úradu v Žiline a aj s investorom sme sa dohodli, že počas trvania stavby budú ohrozené časti oplotené,“ povedal archeológ. Peter Bronček má však pochybnosti, že šoféri budú toto ohradenie rešpektovať, ak im bude prekážať k čo najjednoduchšiemu prístupu k stavbe. „Dôležité je, aby niekto, a to neviem naozaj kto, či obec alebo pamiatkari minimálne jedenkrát týždenne skontrolovali, či táto zábrana z pletiva nie je porušená. Na to je ale naviazaná otázka finančná, kto to zaplatí? Je to však veľká škoda, že na Slovensku ojedinelá pamiatka skončí takýmto spôsobom,“ konštatoval Bronček. Podľa neho sa chyba stala už v 70 rokoch, keď tieto objekty nezaradili do zoznamu pamiatok. „Teraz by s tým neboli takéto problémy a trasu diaľnice by tadiaľto v žiadnom prípade nenaprojektovali. Malo by to byť memento pre všetky obce na Kysuciach, aby podobné náleziská alebo objekty, ktoré sa nachádzajú v ich katastri, v zmysle pamiatkového zákona ochránili. Nejde len o objekty nehnuteľné, ale aj o duchovnú kultúru a podobne,“ povedal Bronček.

Skryť Vypnúť reklamu

Archeológovia Marek Vojteček a Adrián Nemergut, ktorý má na starosti celý výskum spomínaného pevnostného opevnenia na Kysuciach, s Petrom Brončekom súhlasia. „Keď sa v 70. rokoch zistilo, že sa tu tento pevnostný systém nachádza, malo sa hneď konať a vyhlásiť toto územie za kultúrnu pamiatku. V tom prípade by projektanti tadiaľto určite trasu nenaplánovali. Teraz je už neskoro plakať nad rozliatym mliekom. Ak by aj pred začatím stavby kompetentní navrhli takéto zaradenie, je to dlhodobý, aj niekoľko rokov trvajúci proces, a v tom prípade by stála aj výstavba diaľnice na tomto úseku. Preto sa kompetentní dohodli aspoň na takomto riešení,“ vysvetlil Marek Vojteček.

V súčasnosti pracovníci archeologického ústavu spolu s brigádnikmi robia výskum plošným odkryvom v úsekoch evidovaných archeologických lokalít. V minulosti tu už archeológovia z Nitry výskum robili v rámci viacerých projektov, ktorých nositeľom bola Regionálna rozvojová agentúra v Čadci. Vtedy išlo o zameranie, sondážny výskum a systematický prieskum reduty. Reduty sú štvorcové, alebo obdĺžnikové zemné opevnenia tvorené valom a priekopou. Obranné valy, ktoré dalo vybudovať v roku 1578 tešínske knieža Václav III. Adam sa v súčasnosti rozprestierajú na území troch štátov - Čiech, Poľska a Slovenska. Ide o systém obranných objektov a priekop. Do Čierneho zasahuje približne 2,5 km tejto stavby. „Dobre rozoznateľné u nás sú tri reduty, pomenované podľa starých máp ako Vorposten, Wachthaus a Skowronka. Na konci valov v časti Latoňka je pomerne dobre zachovaná aj hlavná hviezdicovitá pevnosť - Malé Šance, inde spomínané aj ako Hajdúcke Šance a práve tú sa odklonením diaľnice pri zachovaní ochrany objektu pri výstavbe podarí zachrániť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 031
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 520
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 930
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 254
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 990
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 573
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 950
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 726
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 624
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Pri testovaní pomáhajú aj dobrovoľníci z Červeného kríža.

Do Dlhej nad Kysucou sa prichádzajú otestovať aj ľudia z okolitých obcí a miest.

4 h
Testovanie vo Vysokej nad Kysucou.

Viaceré samosprávy pripravili pre svojich občanov online vysielanie spred odberných miestností.

6 h
V budove svrčinovskej základnej školy pracujú dva tímy zdravotníkov.

V obci Svrčinovec doposiaľ otestovali 189 ľudí, z toho boli dvaja pozitívni.

6 h
Čadčania budú môcť počas dvoch víkendových dní využiť možnosť otestovať sa v niektorom z jedenástich odberových miest, ktoré budú otvorené od 8:00 do 18:00.

Pri víkendovom plošnom testovaní v Čadci v rámci celoslovenského skríningu obyvateľstva na ochorenie COVID-19 bude pomáhať aj jedenásť lekárov z Poľska.

9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

21 h

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

22. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

19 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Už ste čítali?