Piatok, 19. január, 2018 | Meniny má Drahomíra, Mário
Pridajte si svoje mesto
NA KYSUCIACH SA NACHÁDZA PEVNOSTNÝ SYSTÉM ZO 16. STOROČIA

Časť valov aj tak nahradí diaľnica

Na čierňanských vrchoch v lokalite Valy môžete v týchto dňoch stretnúť archeológov z Archeologického ústavu Slovenskej akadémie vied Nitra a kysuckých brigádnikov. Tí sa podujali odkryť časť histórie tejto časti Kysúc.

V týchto dňoch robia v Čiernom záchranný archeologický výskum.(Zdroj: MIROSLAVA MURČOVÁ)

ČIERNE. Už od apríla robia archeológovia z Nitry na stavbe diaľnice D3 na úseku v Čiernom záchranný archeologický výskum. Na trase tohto úseku sa totiž nachádza historický unikát – pevnostné opevnenie - obranné valy. Najstaršie časti začal budovať v roku 1578 tešínsky knieža Václav III Adam. Starosta Čierneho Pavol Gomola hovorí, že pri tomto archeologickom výskume chcú poodkryť históriu tejto časti Kysúc, a to i z toho dôvodu, že počas celoeurópskeho konfliktu v období 30-ročnej vojny v rokoch 1618 až 1648 vznikala obec Čierne. Práve obrana Jablunkovského priesmyku hrala vtedy významnú úlohu.

„Som veľmi rád, že napriek zložitej situácii v pokročilom štádiu projekčných a prieskumných prác sa vďaka aktivitám odborných inštitúcií, Obecného úradu v Čiernom a pochopeniu Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. Bratislava podarilo trasu diaľnice D3 odkloniť. Zásah do zachovaných reliktov nebude tak výrazný a podstatná časť tohto opevnenia zostane zachovaná. Ide nám hlavne o zachovanie reduty Malé šance – Valy,“ prezradil Gomola.

Dôchodca Peter Bronček z Čadce ktorý sa Valmi zaoberá už dlhú dobu hovorí, že odklonenie trasy diaľnice nie je dostatočné a nič nevyrieši. „Práve zachraňované úseky sú v bezprostrednej blízkosti budovanej diaľnice. K stavbe bude treba privážať materiál na ťažkých nákladných autách. Obávam sa, že hoci trasu oproti pôvodnému trasovaniu mierne odklonili, nemysleli na tieto skutočnosti a redutu zničia práve pri prácach,“ vysvetlil Bronček. Archeológ Marek Vojteček z Archeologického ústavu SAV v Nitre, ktorý má na starosti výskum práve v tejto časti, na margo spomínanej skutočnosti uviedol, že tento problém už z časti vyriešili. „Minulý mesiac sme tu mali komisiu z Krajského pamiatkového úradu v Žiline a aj s investorom sme sa dohodli, že počas trvania stavby budú ohrozené časti oplotené,“ povedal archeológ. Peter Bronček má však pochybnosti, že šoféri budú toto ohradenie rešpektovať, ak im bude prekážať k čo najjednoduchšiemu prístupu k stavbe. „Dôležité je, aby niekto, a to neviem naozaj kto, či obec alebo pamiatkari minimálne jedenkrát týždenne skontrolovali, či táto zábrana z pletiva nie je porušená. Na to je ale naviazaná otázka finančná, kto to zaplatí? Je to však veľká škoda, že na Slovensku ojedinelá pamiatka skončí takýmto spôsobom,“ konštatoval Bronček. Podľa neho sa chyba stala už v 70 rokoch, keď tieto objekty nezaradili do zoznamu pamiatok. „Teraz by s tým neboli takéto problémy a trasu diaľnice by tadiaľto v žiadnom prípade nenaprojektovali. Malo by to byť memento pre všetky obce na Kysuciach, aby podobné náleziská alebo objekty, ktoré sa nachádzajú v ich katastri, v zmysle pamiatkového zákona ochránili. Nejde len o objekty nehnuteľné, ale aj o duchovnú kultúru a podobne,“ povedal Bronček.

Archeológovia Marek Vojteček a Adrián Nemergut, ktorý má na starosti celý výskum spomínaného pevnostného opevnenia na Kysuciach, s Petrom Brončekom súhlasia. „Keď sa v 70. rokoch zistilo, že sa tu tento pevnostný systém nachádza, malo sa hneď konať a vyhlásiť toto územie za kultúrnu pamiatku. V tom prípade by projektanti tadiaľto určite trasu nenaplánovali. Teraz je už neskoro plakať nad rozliatym mliekom. Ak by aj pred začatím stavby kompetentní navrhli takéto zaradenie, je to dlhodobý, aj niekoľko rokov trvajúci proces, a v tom prípade by stála aj výstavba diaľnice na tomto úseku. Preto sa kompetentní dohodli aspoň na takomto riešení,“ vysvetlil Marek Vojteček.

V súčasnosti pracovníci archeologického ústavu spolu s brigádnikmi robia výskum plošným odkryvom v úsekoch evidovaných archeologických lokalít. V minulosti tu už archeológovia z Nitry výskum robili v rámci viacerých projektov, ktorých nositeľom bola Regionálna rozvojová agentúra v Čadci. Vtedy išlo o zameranie, sondážny výskum a systematický prieskum reduty. Reduty sú štvorcové, alebo obdĺžnikové zemné opevnenia tvorené valom a priekopou. Obranné valy, ktoré dalo vybudovať v roku 1578 tešínske knieža Václav III. Adam sa v súčasnosti rozprestierajú na území troch štátov - Čiech, Poľska a Slovenska. Ide o systém obranných objektov a priekop. Do Čierneho zasahuje približne 2,5 km tejto stavby. „Dobre rozoznateľné u nás sú tri reduty, pomenované podľa starých máp ako Vorposten, Wachthaus a Skowronka. Na konci valov v časti Latoňka je pomerne dobre zachovaná aj hlavná hviezdicovitá pevnosť - Malé Šance, inde spomínané aj ako Hajdúcke Šance a práve tú sa odklonením diaľnice pri zachovaní ochrany objektu pri výstavbe podarí zachrániť.


  1. Čadčan si ľahol na koľaje, záchranka ho odviezla do nemocnice 1 037
  2. Bábätká z čadčianskej pôrodnice 29. Foto 678
  3. Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode! Foto 547
  4. Detský domov na Semeteši je minulosťou, bude slúžiť na iné účely 243
  5. Ministri sa dohodli na dobudovaní diaľnice D3 a rýchlostnej cesty S1 187
  6. Rýchlik v Čadci stojí, cestujúci však nemôžu doň nastúpiť 169
  7. Liečia aj canisterapiou 123
  8. V Rakovej narazili do seba dve autá 91
  9. Opitý Kysučan jazdil na diaľnici v protismere Foto 83
  10. Čo nám priniesol rok 2017 Foto 75

Najčítanejšie správy

Kysuce

Čadčan si ľahol na koľaje, záchranka ho odviezla do nemocnice

Len málo chýbalo k ďalšej tragédii na železničnej trati. V Krásne nad Kysucou si ľahol na koľaje pred vlak 53-ročný Čadčan.

Bábätká z čadčianskej pôrodnice 29.

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v čadčianskej nemocnici a ich fotky sú zverejnené aj v MY Kysuckých novinách.

Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode!

Detstvo prežil na Kysuciach. Martin však svoje sny napĺňa až v ďalekom Los Angeles po boku hollywoodskych celebrít.

Detský domov na Semeteši je minulosťou, bude slúžiť na iné účely

Detský domov vo Vysokej nad Kysucou – Semeteši, ktorý patril pod Bytču, vlani zrušili. Začiatkom tohto roka plánujú zrekonštruovaný objekt otvoriť. Bude slúžiť na resocializáciu maloletých.

Ministri sa dohodli na dobudovaní diaľnice D3 a rýchlostnej cesty S1

Dvaja ministri vo vyhlásení, ktoré včera podpísali v Žywci, potvrdzujú potrebu pokračovať v príprave výstavby diaľnice D3 na slovenskej strane a rýchlostnej cesty S1 v Poľsku v rámci baltsko - jadranského koridoru.

Blízke regióny

Vrútky začali nový rok zostra, primátor odvolal viceprimátora

Marián Krivuš už nie je viceprimátorom, nahradil ho František Kurhajec.

Nákladné autá ohrozujú obyvateľov

Situácia v Hornom Milochove je zlá. Ľudia hovoria, že sú rukojemníkmi výstavby železnice, pri ktorej sa zanedbalo vybudovanie obslužnej cesty. Spísali petíciu, hovoria aj o živej reťazi.

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Čo je nové na poškodenom moste v Nižnej? Nič

Úrad pre verejné obstarávanie akceptoval pripomienky vylúčeného súťažiaceho. Zákazku na opravu mosta v Nižnej tak stále nikto nezískal.

Prvé skúsenosti: V martinskej nemocnici sa už parkuje zadarmo, parkoviská sú plné aj poobede

Na parkoviská sa vstupuje len cez rampy, rovnako tak aj do areálu nemocnice. Vytlačený lístok opatrujte, potrebujete ho aj pri výstupe.

Všetky správy

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Je veľký rozdiel medzi živnostníkom, ktorý podniká dobrovoľne a živnostníkom, ktorého do zväzku donútili.

Šatan a ďalší majú najobjektívnejší subjektívny názor, tvrdí Valábik

Bývalý hokejista Boris Valábik hodnotí nomináciu hokejovej reprezentácie na olympiádu.

Dvojitý milenec šokuje otvoreným sexom. Ale erotický thriller to nie je

Od filmu Françoisa Ozona dopredu radšej nič nečakajte.

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci naďalej pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc, hoci si musia preplácať cestu sami.

Sagan vyhral štvrtú etapu na Tour Down Under, prvýkrát v kariére

Cyklistom znepríjemňovalo život horúce počasie.