Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

Trať Čadca – Makov oslávila sté narodeniny

Turzovkou a hornokysuckou dolinou prešla pred sto rokmi prvýkrát vlaková súprava. Túto významnú udalosť si pripomenuli na zasadnutí aj predstavitelia Mikroregiónu Horné Kysuce.

Trať Čadca – Makov, ktorá oslávila storočnicu, plánovali ŽSR zrušiť.Trať Čadca – Makov, ktorá oslávila storočnicu, plánovali ŽSR zrušiť. (Zdroj: LADISLAV JANTEK)

TURZOVKA. V stredu 9. júla uplynulo presne 100 rokov od prvej jazdy vlakovej súpravy, ktorá prešla Turzovkou a hornokysuckou dolinou. Teleso stavby zameral Edmund Bleuer v roku 1913, výstavbu 27 km železnice dokončili v roku 1914. Vyšla na 3 658 000 korún.

V súvislosti s týmto výročím sa v Turzovke stretli predstavitelia obcí Mikroregiónu Horné Kysuce (MHK), aby potvrdili participáciu a všetky organizačné, technické a ekonomické náležitosti na pripravovanom zámere jazdy historického vlaku s parnou lokomotívou, ktorým si mesto Turzovka, ale i celý hornokysucký región pripomenie 100.výročie trate Čadca – Makov.

Skryť Vypnúť reklamu

Historický vlak má kapacitu tristo sediacich

„Termín spomienkovej jazdy je 16. august. Starostovia členských obcí MHK zobrali na vedomie cenovú kalkuláciu prevádzkovania historickej vlakovej súpravy od Spolku Výhrevňa Vrútky i odpustenie úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre, ktoré mikroregiónu na tento účel udelilo Generálne riaditeľstvo ŽSR v Bratislave,“ informovala Iveta Mičúchová z Mestského úradu v Turzovke. Podľa jej slov účastníci ďalej schválili pripravenú zmluvu o združení finančných prostriedkov a mimoriadny grafikon, podľa ktorého bude celá súprava premávať. Vlak pôjde počas tohto dňa z Čadce do Makova a späť dvakrát – dopoludnia i popoludní. Historický parný rušeň Škoda 475.196 so štyrmi osobnými vozňami 1. i 2. triedy s celkovou kapacitou 300 sediacich bude zastavovať na jednotlivých staniciach v rozpätí 15 – 20 minút. Všetci záujemcovia budú tak mať dostatok času na pozretie si tohto historického skvostu, na zhotovenie pamätných fotografií, a tí, ktorí budú mať viac času, sa môžu tešiť aj na samotnú jazdu vo vlaku.

Skryť Vypnúť reklamu

Trať chceli ŽSR zrušiť

Trať v minulých rokoch odolávala tlakom na jej zrušenie, významnou mierou sa vtedy zaktivizovali obce mikroregiónu a premávku vlaku v tejto doline, kde žije vyše 30-tisíc obyvateľov si nakoniec obhájili. Železnice uvažovali o zrušení v roku 2011. Predstavitelia Mikroregiónu Horné Kysuce zastupujúci mesto Turzovka, obce Makov, Vysoká nad Kysucou, Dlhá nad Kysucou, Klokočov, Korňa, Podvysoká, Olešná, Staškov, Raková a Zákopčie vtedy so znepokojením prijali informácie o zámeroch minimalizácie, respektíve zrušenia prevádzky železničnej trate, ktoré prenikli na verejnosť prostredníctvom odborového združenia železničiarov.

„Je nám známy niekoľko rokov pretrvávajúci nepriaznivý ekonomický vývoj v ŽSR, ktorý je bezosporu nevyhnutné riešiť. Zaráža nás však spôsob, akým chceli potajme a bez diskusie kompetentné inštitúcie jednostranne rozhodnúť o likvidácií niekoľko desiatok regionálnych tratí na Slovensku, mimo iných aj trate Čadca - Makov na Horných Kysuciach. To by bez dôslednej prípravy na zabezpečenie zodpovedajúcej alternatívy na riešenie dopravnej obslužnosti spôsobilo chaos a nemalé ujmy na kvalite života našich obyvateľov," písalo sa v liste, ktorý zaslali zástupcovia Mikroregiónu Horné Kysuce vtedajšej premiérke Ivete Radičovej a Jánovi Figeľovi, ktorý bol ministrom dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Išlo o rozvojovú prioritu regiónu V liste apelovali na to, že regionálnu železničnú trať vybudovali ich predkovia na začiatku 20. storočia ako jednu z rozvojových priorít regiónu. Odsúdili preto, že o takej vážnej problematike, akou je regionálna doprava - jej zmeny či rušenie, sa dozvedeli z masmédií, bez predchádzajúceho prerokovania so samosprávami, ktoré zastupujú tisíce dotknutých obyvateľov.

„Je neprijateľné pre nás a našich obyvateľov, aby sa štát, železničná spoločnosť a ostatné dotknuté kompetentné inštitúcie, zbavovali zodpovednosti za dopravnú obslužnosť územia, ktorú majú voči jeho obyvateľom, a to spôsobom rušenia takých foriem dopravy, ktoré sa uprednostňujú v rozvinutých ekonomikách a štátoch Európskej únie," argumentovali.

Ministerstvo dopravy pripravovalo v tom čase ozdravný plán koľajových firiem, rušenie spojov malo začať začiatkom apríla 2011. Jedna z verzií bola aj taká, že trať Čadca - Makov bude končiť v Turzovke. Podpisovanie petície za zachovanie tratí bežalo vo všetkých obciach a mestách na Kysuciach. Medzi zrušené mala totiž patriť aj trať Čadca - Skalité. Petíciu podpísali tisícky ľudí. Trate napokon zostali fungovať, aj keď v nasledujúcich rokoch došlo k viacerým úpravám grafikonu, ktoré cestujúcich nepotešili.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  2. Študuj perspektívne programy!
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  5. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  6. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 16 366
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 13 189
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 385
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 132
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 846
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 564
  7. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 315
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 162
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 161
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 641
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

V Čadci podporia skríning otvorením piatich miest.

V Meste Čadca pribudne k desiatim mobilným odberovým miestam ďalších päť.

19 h
Kaštieľ v Radoli

História šľachtického sídla siaha ďaleko do minulosti

19 h
Kajetán Kičura.

Súd žiadosť obvineného o prepustenie z väzby na slobodu zamietol.

21 h
Hraničný prechod Skalité

Poľsko zavedie od soboty 27. februára povinnú karanténu pre takmer všetkých cestujúcich zo Slovenska a Česka.

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mierne poklesol počet hospitalizovaných v Rooseveltovej nemocnici.

25. feb

Kolíziu mal kamión s osobným autom.

25. feb

Kukláči vystrašili obyvateľov dolnokubínskej bytovky na ulici Na Sihoti, išli na isto za dlhoročnou dílerkou drog.

20 h

Srdce bývalého rozhodcu, delegáta stretnutí a bývalého dlhoročného predsedu Komisie rozhodcov ObFZ Topoľčany naposledy dotĺklo v stredu vo veku 68 rokov.

25. feb

Už ste čítali?