Streda, 23. august, 2017 | Meniny má Filip
Pridajte si svoje mesto

Trať Čadca – Makov oslávila sté narodeniny

Turzovkou a hornokysuckou dolinou prešla pred sto rokmi prvýkrát vlaková súprava. Túto významnú udalosť si pripomenuli na zasadnutí aj predstavitelia Mikroregiónu Horné Kysuce.

Trať Čadca – Makov, ktorá oslávila storočnicu, plánovali ŽSR zrušiť.(Zdroj: LADISLAV JANTEK)

TURZOVKA. V stredu 9. júla uplynulo presne 100 rokov od prvej jazdy vlakovej súpravy, ktorá prešla Turzovkou a hornokysuckou dolinou. Teleso stavby zameral Edmund Bleuer v roku 1913, výstavbu 27 km železnice dokončili v roku 1914. Vyšla na 3 658 000 korún.

V súvislosti s týmto výročím sa v Turzovke stretli predstavitelia obcí Mikroregiónu Horné Kysuce (MHK), aby potvrdili participáciu a všetky organizačné, technické a ekonomické náležitosti na pripravovanom zámere jazdy historického vlaku s parnou lokomotívou, ktorým si mesto Turzovka, ale i celý hornokysucký región pripomenie 100.výročie trate Čadca – Makov.

Historický vlak má kapacitu tristo sediacich

„Termín spomienkovej jazdy je 16. august. Starostovia členských obcí MHK zobrali na vedomie cenovú kalkuláciu prevádzkovania historickej vlakovej súpravy od Spolku Výhrevňa Vrútky i odpustenie úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre, ktoré mikroregiónu na tento účel udelilo Generálne riaditeľstvo ŽSR v Bratislave,“ informovala Iveta Mičúchová z Mestského úradu v Turzovke. Podľa jej slov účastníci ďalej schválili pripravenú zmluvu o združení finančných prostriedkov a mimoriadny grafikon, podľa ktorého bude celá súprava premávať. Vlak pôjde počas tohto dňa z Čadce do Makova a späť dvakrát – dopoludnia i popoludní. Historický parný rušeň Škoda 475.196 so štyrmi osobnými vozňami 1. i 2. triedy s celkovou kapacitou 300 sediacich bude zastavovať na jednotlivých staniciach v rozpätí 15 – 20 minút. Všetci záujemcovia budú tak mať dostatok času na pozretie si tohto historického skvostu, na zhotovenie pamätných fotografií, a tí, ktorí budú mať viac času, sa môžu tešiť aj na samotnú jazdu vo vlaku.

Trať chceli ŽSR zrušiť

Trať v minulých rokoch odolávala tlakom na jej zrušenie, významnou mierou sa vtedy zaktivizovali obce mikroregiónu a premávku vlaku v tejto doline, kde žije vyše 30-tisíc obyvateľov si nakoniec obhájili. Železnice uvažovali o zrušení v roku 2011. Predstavitelia Mikroregiónu Horné Kysuce zastupujúci mesto Turzovka, obce Makov, Vysoká nad Kysucou, Dlhá nad Kysucou, Klokočov, Korňa, Podvysoká, Olešná, Staškov, Raková a Zákopčie vtedy so znepokojením prijali informácie o zámeroch minimalizácie, respektíve zrušenia prevádzky železničnej trate, ktoré prenikli na verejnosť prostredníctvom odborového združenia železničiarov.

„Je nám známy niekoľko rokov pretrvávajúci nepriaznivý ekonomický vývoj v ŽSR, ktorý je bezosporu nevyhnutné riešiť. Zaráža nás však spôsob, akým chceli potajme a bez diskusie kompetentné inštitúcie jednostranne rozhodnúť o likvidácií niekoľko desiatok regionálnych tratí na Slovensku, mimo iných aj trate Čadca - Makov na Horných Kysuciach. To by bez dôslednej prípravy na zabezpečenie zodpovedajúcej alternatívy na riešenie dopravnej obslužnosti spôsobilo chaos a nemalé ujmy na kvalite života našich obyvateľov," písalo sa v liste, ktorý zaslali zástupcovia Mikroregiónu Horné Kysuce vtedajšej premiérke Ivete Radičovej a Jánovi Figeľovi, ktorý bol ministrom dopravy.

Išlo o rozvojovú prioritu regiónu V liste apelovali na to, že regionálnu železničnú trať vybudovali ich predkovia na začiatku 20. storočia ako jednu z rozvojových priorít regiónu. Odsúdili preto, že o takej vážnej problematike, akou je regionálna doprava - jej zmeny či rušenie, sa dozvedeli z masmédií, bez predchádzajúceho prerokovania so samosprávami, ktoré zastupujú tisíce dotknutých obyvateľov.

„Je neprijateľné pre nás a našich obyvateľov, aby sa štát, železničná spoločnosť a ostatné dotknuté kompetentné inštitúcie, zbavovali zodpovednosti za dopravnú obslužnosť územia, ktorú majú voči jeho obyvateľom, a to spôsobom rušenia takých foriem dopravy, ktoré sa uprednostňujú v rozvinutých ekonomikách a štátoch Európskej únie," argumentovali.

Ministerstvo dopravy pripravovalo v tom čase ozdravný plán koľajových firiem, rušenie spojov malo začať začiatkom apríla 2011. Jedna z verzií bola aj taká, že trať Čadca - Makov bude končiť v Turzovke. Podpisovanie petície za zachovanie tratí bežalo vo všetkých obciach a mestách na Kysuciach. Medzi zrušené mala totiž patriť aj trať Čadca - Skalité. Petíciu podpísali tisícky ľudí. Trate napokon zostali fungovať, aj keď v nasledujúcich rokoch došlo k viacerým úpravám grafikonu, ktoré cestujúcich nepotešili.


  1. Vodička potužená alkoholom v Čadci nabúrala dve autá 4 408
  2. Talent z Kysúc, ktorý sníva o NHL, nabral dnes smer Kanada! 2 021
  3. Marek Hlava: Chalani mi sľúbili, že raz budem kopať penaltu 288
  4. Prekonal trať dlhú 226 km! Vladimír Kormanec s ďalším titulom železného muža 274
  5. Regionálny futbal: Ján Pavlica strelil hetrik, Čierne na víťaznej vlne 190
  6. Opravy ciest sa dočkali aj na Kysuciach Foto 172
  7. Oblastný futbal: Olešnú vykúpil Ferenčák, derby pre Podvysokú 132
  8. Súťaž "Seniorská rybka" sa opäť vydarila Foto 100
  9. Seniori z Kysúc uspeli na celoslovenských Športových hrách 72
  10. Žilinských vlkov posilní talentovaný zadák z Kysuckého Nového Mesta 60

Najčítanejšie správy

Kysuce

Vodička potužená alkoholom v Čadci nabúrala dve autá

Uplynulý víkend polícia v rámci Žilinského kraja zaevidovala viac ako tridsať podgurážených vodičov.

Talent z Kysúc, ktorý sníva o NHL, nabral dnes smer Kanada!

Miloš Roman bude hrať v zámorí za juniorský celok Vancouver Giants.

Marek Hlava: Chalani mi sľúbili, že raz budem kopať penaltu

Ten, kto v minulej sezóne navštívil zápas Čadce s Liptovským Hrádkom, určite si dodnes pamätá výkon čadčianskeho brankára, ktorý doslova chytil niekoľko gólov.

Prekonal trať dlhú 226 km! Vladimír Kormanec s ďalším titulom železného muža

Borec z Krásna nad Kysucou obsadil vo svojej kategórií 12. miesto.

Regionálny futbal: Ján Pavlica strelil hetrik, Čierne na víťaznej vlne

Makov napriek tlaku neskóroval, Krásno nemalo šancu s Banskou Bystricou.

Blízke regióny

Keď Sovieti okupovali Liptovský Mikuláš

Fotografie z obsadzovania československých miest vojskami Varšavskej zmluvy obleteli celý svet. Tanky a vojenská technika 21. augusta 1968 zaplavila pred takmer polstoročím aj Liptovský Mikuláš.

Medveď sa túla nad Vrútkami a Martinom

Medveďovi najskôr zachutila vyhodená šunka, potom maškrtil pri úľoch Jána Tabačeka. Trojročná šelma šarapatila v podhorských častiach Martina a Vrútok.

Betónka sa obchádza, trpia tým dediny

V Malom Čepčíne len za necelú štvrťhodinu prešlo vo štvrtok poobede okolo päťdesiat vozidiel.

Najlepší guľáš navarili Ľadovenské medvede

Vrútocký country kotlík ani tentoraz nesklamal. O trofej bojovalo 29 tímov, asi dvetisícka ľudí ich prišla povzbudzovať.

Na Mudroňke nainštalujú aj radar

Na frekventovanej ulici pribudli viaceré bezpečnostné prvky, ktoré majú ochrániť chodcov pred prúdmi áut.

Všetky správy

Dcéru našla v nemocnici so zlomenou nohou. Tvrdia, že si to urobila sama

Po odbere krvi ostala mesačnej Liliane modrina na päte a zlomená stehenná kosť.

Už je známe, čo všetko vyrastie na mieste bývalého PKO

Na Dvořákovom nábreží bude pokračovanie River Parku, lenže s lepším parkom a dominantnou „kvapkou“.

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka, paradoxne, je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

Zatmenie Slnka z paluby lietadla, pozrite si najkrajšie zábery

Milióny Američanov sledovali zatmenie Slnka.

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

Kam vyraziť