SKALITÉ. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité dlhý 12,3 kilometra chcú dokončiť v polovici roka 2016. „Momentálne sa pracuje na prekládkach inžinierskych sietí, prístupových komunikáciách a zakladaní mostných objektov. Urobil sa aj archeologický prieskum. So samotným razením tunela Poľana sa začalo ešte v júni. Na druhom tunelovom objekte Svrčinovec sa buduje západný portál. Do konca roka by mali byť hotové zakladania všetkých mostov a zabezpečená kontinuálna razba na obidvoch tuneloch Svrčinovec a Poľana,“ informoval hovorca NDS Michal Fúrik. Dodal, že do konca júna sa preinvestovalo 19 miliónov eur.
Použijú štyri technológie
Pri výstavbe mostov budú používať štyri technológie. Pôjde o výsuvnú skruž, mosty postavené pomocou tyčových prefabrikátov, oceľové mostovky spriahnuté železobetónovou doskou, okrem toho použijú letmú betonáž. Najvyšší pilier pri mostoch bude mať 77 metrov, čo je rarita v rámci slovenských stavieb.Výstavba sa začala vlani 25. októbra odovzdaním staveniska zhotoviteľovi - Združeniu D3 Svrčinovec – Skalité. Členmi sú štyri stavebné spoločnosti Váhostav-SK, Doprastav, Strabag a Metrostav.
Na diaľnici bude 24 mostov a dva tunely. Zhotoviteľ sa zaviazal urobiť stavebné práce, vrátane dodania realizačnej projektovej dokumentácie, počas troch rokov za 329,88 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. S najlacnejšou ponukou na úrovni 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur uspel v tendri.
Zhotoviteľ predpokladal s nasadením v letných mesiacoch až 550 pracovníkov. „Úsek medzi Svrčinovcom a Skalitým bude prvým slovenským diaľničným projektom, ktorý sa bude stavať počas dvoch eurofondových programových období. Ide o jeden z úsekov, ktorého financovanie počíta s modelom fázovania, keď sa časť stavby platí z aktuálneho a druhá časť z nasledujúceho programového obdobia. Žiadosť o nenávratný finančný príspevok na tento úsek plánuje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja poslať na Európsku komisiu ešte v priebehu tohto roka,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Ide o dôležité prepojenie
Diaľnica D3 má pre žilinský región, ktorým prechádza, mimoriadny význam. Je dôležitou spojnicou, ktorá spojí Slovensko so severným susedom Poľskom - štátom s najvyšším HDP zo všetkých okolitých krajín. Rovnako dôležitým momentom je spojenie Slovenska a Žiliny s najväčším ekonomickým regiónom Poľska – Hornosliezskou priemyselnou oblasťou (Gornoslaski okreg przsemyslowy) s centrom v poľských Katowiciach. Diaľničný úsek D3, ktorý NDS rozbehla, je ďalším krokom k diaľničnému prepojeniu krajín stredovýchodnej Európy v severojužnom smere od Baltu po Stredomorie.
Budovanie úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité je dôležitým medzníkom aj severného napojenia ďalšieho strategického suseda Slovenska. Česká republika je najdôležitejším obchodným partnerom zo všetkých okolitých krajín. Svrčinovec je bod, v ktorom sa napojí rýchlostná cesta R5 na diaľnicu D3 a spojí tak obe krajiny druhým diaľničným prepojením (popri diaľnici D2 Brodské).