TURZOVKA. Pred sto rokmi prešla Turzovkou a hornokysuckou dolinou prvýkrát vlaková súprava. Teleso stavby zameral Edmund Bleuer v roku 1913, výstavbu 27 km železnice dokončili v roku 1914. Vyšla na 3 658 000 korún. Mesto Turzovka, ale i celý hornokysucký región si túto udalosť pripomenie dnešnou spomienkovou jazdou. Garantom celého podujatia je Mikroregión Horné Kysuce.
„S nostalgickou vôňou pary si zaspomíname na obdobie, keď vyťažené drevo v kysuckých lesoch dávalo obživu tomuto kraju a furmanom, ktorí ho vozili až do Čadce, zdroj stáleho príjmu. Obchodníkom s drevom to ale nestačilo, mali záujem postaviť železnicu, aby cena drevnej hmoty bola lacnejšia a preprava výhodnejšia. Preto 8.apríla 1913 vtedajšie ministerstvo obchodu vydalo koncesiu na jej stavbu a o vyše roka, tesne pred prvou svetovou vojnou, sa spustila jej prevádzka,“ informuje viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka.
Cestujúcich čakajú rôzne zaujímavosti
Počas jednotlivých zastavení nostalgických parných vlakov, ktoré povedie na tejto trati parný rušeň Škoda 475.196 „šľachtičná“, budú môcť „cestujúci“ spoznávať históriu a súčasnosť kysuckej krajiny.
„V Staškove ich to možno prinúti vystúpiť a navštíviť expozíciu domu skvelého herca Jozefa Kronera, ktorý sa narodil v strážnom domčeku pri tejto železničnej trati, prípadne sa vydajú po blízkom náučnom chodníku, kde natrafia na drevené sochy s motívom filmov a hier, v ktorých účinkoval. Ďalšou možnosťou je zúčastniť sa na pokračovaní netradičných rekordmanských aktivít v Turzovke pod názvom Kľúčovou dierkou do sveta a prispieť k už 14-temu zápisu do Slovenskej knihy rekordov. Námetom pre tohtoročný pokus o nový rekord sa stalo 5. svetové stretnutie Turzovčanov. Možno ich cestou vlakom osloví rodisko rodičov astronauta E. A. Cernana vo Vysokej nad Kysucou, či ropný prameň a drevený mlyn v Korni, pútnické miesto Živčáková, prípadne sa môžu v Makove vydať až k prameňu rieky Kysuca,“ pozýva Kobolka.
Otočí to dvakrát
Parný rušeň a historický vlak pôjde na trati celkom dvakrát - tam a späť. Prvý vypravia z Čadce hlavnej stanice (Makovské nástupište) o 8.44 hod., zastávky sú Čadca - zastávka, Raková, Staškov, Podvysoká, Turzovka, Vysoká nad Kysucou, Nižný Kelčov a Makov, kde dorazí o 10.43. Vlak sa bude vracať z Makova o 11.08 h s príchodom do Čadce - hlavnej stanice o 13.02 hodine. Druhá jazda začne v Čadci o 14.58 h a skončí v Makove o 16.55, naspäť z Makova pôjde vlak o 17.53 h s príchodom do Čadce o 19.05 hodine. Na jednotlivých zastávkach sa zdrží približne 15 – 20 minút, nebude chýbať kultúrny program, ktorý si pripravili samosprávy jednotlivých obcí.
Všetci záujemcovia budú mať dostatok času pozrieť si tento historický skvost a zhotoviť pamätné fotografie. Tí, ktorí budú mať viac času, sa môžu tešiť na samotnú jazdu vo vlaku.