ý, zatiaľ sú funkčné len dva.
ČADCA. Zhruba 1,55 milióna eur bude cena zákazky, ktorú pripravuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Pôjde o výstavbu zvyšných dvoch pruhov diaľničného úseku D3 z Oščadnice po Čadcu-Bukov v dĺžke štyri kilometre. Úsek navrhli ako štvorpruhový, momentálne však fungujú len dva. Súčasťou prác bude aj vybudovanie druhej rúry v horelickom tuneli.
„V súčasnej dobe NDS pripravuje súťažné podklady na vyhlásenie verejného obstarávania na Dokumentáciu pre stavebné povolenie. Súťaž predpokladáme vyhlásiť na prelome rokov 2014/2015. Vzhľadom na to, že druhý profil bude kopírovať už existujúci úsek diaľnice, parametre ôsmich mostov budú podobné tým už existujúcim,“ informoval hovorca NDS Michal Fúrik. Predpokladajú, že s prácami začnú v roku 2018, hotové by mohli byť o dva roky.
Tunel funguje už desať rokov
Tunel v Čadci - Horelici funguje od októbra 2004. Celý projekt si vyžiadal náklady 3,7 miliardy korún, pričom samotný tunel pohltil 1,2 miliardy Sk. Výstavba začala budovaním príjazdových ciest ešte v roku 1995. Tunel je 600 metrov dlhý a 12 metrov široký. Z dôvodu bezpečného úniku osôb v prípade havárie tunelári vybudovali 405 metrov dlhú a 3,3 m širokú únikovú chodbu pre príjazd záchranného automobilu.
Aj v tomto tuneli má svoje čestné miesto svätá Barbora, ktorú dali v Banskej Štiavnici zhotoviť raziči. Počas prác v auguste 2001 vznikol vovnútri zával. Približne v strede podzemná statická voda uvoľnila nadložie, ktoré spadlo. Našťastie, nikomu sa nič nestalo. Havária však zapríčinila spomalenie prác. Tie boli náročné, keďže terén bol veľmi zložitý, išlo o ílovce s geologickými poruchami.
Na stavbe pracovalo vyše dvesto ľudí
Stavebné práce zabezpečovalo približne 60 ľudí v tuneli, vrátane technikov, geodetov a zabezpečovacieho kádra. Na celom diele sa podieľalo 200 až 250 ľudí. Čo sa týka technológie, tá sa skladá z dopravných a signalizačných premenlivých značiek, ventilátorov v hlavnom tuneli a únikovej chodbe, elektropožiarnej signalizácie, SOS kabín s telefónmi, z hlavného a požiarneho osvetlenia, bezdrôtového spojenia, kamerového systému, informačného systému diaľnic a požiarneho vodovodu. Všetky technologické zariadenia sú napojené na elektrickú energiu so záložnými zdrojmi a dieselagregátom pre prípad výpadku elektrickej energie.