TURZOVKA. Oslavy 100. výročia železničnej trate Čadca – Makov mala v auguste spestriť historická parná lokomotíva Škoda 475.196, ktorú priaznivci železníc a železničnej histórie nazvali „šľachtičná“. Sklamanie bolo veľké, keďže táto napokon na Kysuce nedorazila. Dôvodom bola vážna technická porucha, ktorá nastala v predvečer avizovanej jazdy. Tá staručkú lokomotívu vyradila z prevádzky na niekoľko mesiacov.
Je opäť v kondícii
„Čas pokročil a parný rušeň „šľachtičná“ je po oprave a návrate do depa opäť v plnej kondícií. Dúfame, že reparát už bude bez komplikácií. Letné lúče vystriedajú možno snehové vločky, ktoré isto ešte viac umocnia skvelý zážitok.
Spolok Výhrevne Vrútky spolu so združením Mikroregión Horné Kysuce pripravujú pre všetkých záujemcov na trati Čadca – Makov „mikulášsky vlak,“ informoval viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka. „Šľachtičná“ bude počasne dnešnej soboty premávať dvakrát. Prvýkrát pôjde s odchodom z Čadce o 8.h a s príchodom do Makova o 9.16 hod., späť z Makova pôjde o 10.05 h, v Čadci bude o 11. 24 hodine. Druhá jazda má naplánovaný odchod o 12.20 h z Čadce, z Makova sa bude parný vlak vracať o 14.20 hod. s príchodom do Čadce o 15.47 hodine. Presný grafikon je zverejnený na www.turzovka.sk . Cestovné lístky si záujemcovia môžu zakúpiť priamo u vlakovej čaty. Na trati bude platiť jednotné jednosmerné cestovné bez ohľadu na dĺžku jazdy, respektíve počet zastávok.
Možno bude aj prekvapenie
„Veríme, že na druhý pokus už jazda „šľachtičnej“ na makovskej trati klapne. Týmto by sme chceli všetkých srdečne pozvať na jedinečný zážitok, a keďže bude Mikuláša veríme, že nás môže na trati čakať ešte aj nejaké to „mikulášske prekvapenie,“ dodal Kobolka.. V júli uplynulo 100 rokov od prvej jazdy vlakovej súpravy, ktorá prešla Turzovkou a hornokysuckou dolinou. Teleso stavby zameral Edmund Bleuer v roku 1913, výstavbu 27 km železnice dokončili v roku 1914. Vyšla na 3 658 000 korún.
Kysučania si počas jazdy so „šľachtičnou“ budú môcť s nostalgickou vôňou pary zaspomínať na obdobie, keď vyťažené drevo v kysuckých lesoch dávalo obživu tomuto kraju a furmanom, ktorí ho vozili až do Čadce, ako zdroj stáleho príjmu. Obchodníkom s drevom to ale nestačilo, mali záujem postaviť železnicu, aby cena drevnej hmoty bola lacnejšia a preprava výhodnejšia. Preto 8.apríla 1913 vtedajšie ministerstvo obchodu vydalo koncesiu na jej stavbu a o vyše roka, tesne pred prvou svetovou vojnou, sa spustila jej prevádzka.