Nový grafikon prináša zmeny aj pre Kysučanov

Od nedele 14. decembra vstúpi do platnosti nový grafikon železničnej dopravy. V minulosti nemali s takýmito úpravami Kysučania dobré skúsenosti. Železnice teraz tvrdia, že niektoré argumenty, ktoré im predostrel ŽSK, akceptovali.

Od nedele 14. decembra vstúpi do platnosti nový grafikon železničnej dopravy.Od nedele 14. decembra vstúpi do platnosti nový grafikon železničnej dopravy. (Zdroj: TASR)

ČADCA. Objednávateľom služieb v železničnej verejnej osobnej doprave je ministerstvo dopravy. Spolu so železničnými spoločnosťami tvorí rámcový návrh cestovných poriadkov pre ďalšie obdobie. „Kraje sa zúčastňujú na prerokovaní návrhu zmien so zainteresovanými zástupcami na parciálnych poradách. Tlmočia doručené pripomienky cestujúcich, ktoré ministerstvo a železničné spoločnosti môžu a nemusia akceptovať,“ vysvetľuje Peter Kubica zo Žilinského samosprávneho kraja Žilina (ŽSK).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako povedal, v máji zverejnili návrh cestovného poriadku pre potreby pripomienkovania na svojej webovej stránke. Zároveň prostredníctvom e-mailu informovali o tom starostov a primátorov v kraji.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré pripomienky sa podarilo zapracovať

„Zo všetkých požiadaviek sa nám podarilo vyriešiť aspoň niektoré, vzhľadom na obmedzené vlakové kilometre, ktoré podľa stanoviska ministerstva dopravy nie je možné viac navýšiť. Podarilo sa nám spolu so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) zapracovať niektoré pripomienky. Ide napríklad o zastavovanie osobných vlakov na železničnej zastávke Brodno na trati č. 127 Žilina – Čadca – Mosty u Jablunkova. Tiež zavedenie nového osobného vlaku č. 7534 na trati č. 170 – Vrútky – Zvolen, ktorý bude slúžiť ako návoz na popoludňajšiu pracovnú zmenu do Martina. Spokojní sme aj so zachovaním prípoja v Rajci k autobusovému spoju z obce Ďurčiná, ktorý využívajú cestujúci ráno najmä do škôl a do zamestnania.

SkryťVypnúť reklamu

Dosiahli sme zapracovanie niektorých pripomienok autobusových dopravcov, aby sa zabezpečila nadväznosť vlak – autobus. ŽSK prijal aj mnoho iných pripomienok, ktoré však nebolo možné do nového grafikonu zakomponovať či už z prevádzkových, technologických ale aj bezpečnostných dôvodov,“ povedal Kubica. Dodal, že pripomienky prichádzali ešte aj po parciálnej porade, ktorá sa konala koncom júna, tie však už nebolo možné zapracovať. Napriek tomu ich zaslali ZSSK.

Excelsior zrušili

Podľa informácie Dany Šinkovej z komunikačného odboru Železníc SR na úseku Čadca – Žilina nastávajú novom grafikone viaceré zmeny: „V diaľkovej doprave sa zruší vlak R 440/441 Excelsior. Pribudnú niektoré vlaky dopravcu ZSSK. Pôjde napríklad o vlak Ex 140 Žilina – Ostrava s odchodom zo Žiliny o 20.21 h, vlak Ex 141 Ostrava – Žilina s príchodom do Žiliny o 7.38 h, vlak EC 243/242 (Košičan) Praha – Košice a späť, ktorý bude premávať v piatok do Košíc a v nedeľu z Košíc. U dopravcu Leo Express pôjde o vlak EC 1351/1350 Praha Košice a späť. Navýšený bude aj jeden pár vlakov EC 1003/1010 Praha – Košice a späť dopravcu Regio Jet. V regionálnej doprave pribudne osobný vlak Čadca – Žilina s odchodom o 6.05 hodine. Osobné vlaky 3950, 4171, 3981 budú zastavovať aj na zastávkach Brodno a Oščadnica,“ dodala.

SkryťVypnúť reklamu

Trať chceli ŽSR zrušiť

Najväčšie obavy mali Kysučania v roku 2011, kedy železnice uvažovali o zrušení trate Čadca – Makov, ktorá tento rok oslávila sto rokov svojho fungovania. Významnou mierou sa vtedy zaktivizovali obce mikroregiónu a premávku vlaku v tejto doline, kde žije vyše 30-tisíc obyvateľov, si nakoniec obhájili.

V liste vtedajšej premiérke Ivete Radičovej a Jánovi Figeľovi, ktorý bol v tom čase ministrom dopravy apelovali na to, že regionálnu železničnú trať vybudovali ich predkovia na začiatku 20. storočia ako jednu z rozvojových priorít regiónu. Odsúdili preto, že o takej vážnej problematike, akou je regionálna doprava - jej zmeny či rušenie, sa dozvedeli z masmédií, bez predchádzajúceho prerokovania so samosprávami, ktoré zastupujú tisíce dotknutých obyvateľov.

„Je neprijateľné pre nás a našich obyvateľov, aby sa štát, železničná spoločnosť a ostatné dotknuté kompetentné inštitúcie zbavovali zodpovednosti za dopravnú obslužnosť územia, ktorú majú voči jeho obyvateľom, a to spôsobom rušenia takých foriem dopravy, ktoré sa uprednostňujú v rozvinutých ekonomikách a štátoch Európskej únie,“ argumentovali. Ministerstvo dopravy pripravovalo v tom čase ozdravný plán koľajových firiem, rušenie spojov malo začať začiatkom apríla 2011.

Jedna z verzií bola aj taká, že trať Čadca - Makov sa bude končiť v Turzovke. Podpisovanie petície za zachovanie tratí bežalo vo všetkých obciach a mestách na Kysuciach.

Medzi zrušené mala totiž patriť aj trať Čadca - Skalité. Petíciu podpísali tisícky ľudí. Trate napokon zostali fungovať, aj keď v nasledujúcich rokoch došlo k viacerým úpravám grafikonu, ktoré cestujúcich nepotešili.

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 243
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 557
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 019
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 850
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 263
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 669
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 275
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 203
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 388
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 523
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 172
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 399
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 669
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 275
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 203
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 388
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 523
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 172
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 399
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu