ČADCA. Objednávateľom služieb v železničnej verejnej osobnej doprave je ministerstvo dopravy. Spolu so železničnými spoločnosťami tvorí rámcový návrh cestovných poriadkov pre ďalšie obdobie. „Kraje sa zúčastňujú na prerokovaní návrhu zmien so zainteresovanými zástupcami na parciálnych poradách. Tlmočia doručené pripomienky cestujúcich, ktoré ministerstvo a železničné spoločnosti môžu a nemusia akceptovať,“ vysvetľuje Peter Kubica zo Žilinského samosprávneho kraja Žilina (ŽSK).
Ako povedal, v máji zverejnili návrh cestovného poriadku pre potreby pripomienkovania na svojej webovej stránke. Zároveň prostredníctvom e-mailu informovali o tom starostov a primátorov v kraji.
Niektoré pripomienky sa podarilo zapracovať
„Zo všetkých požiadaviek sa nám podarilo vyriešiť aspoň niektoré, vzhľadom na obmedzené vlakové kilometre, ktoré podľa stanoviska ministerstva dopravy nie je možné viac navýšiť. Podarilo sa nám spolu so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) zapracovať niektoré pripomienky. Ide napríklad o zastavovanie osobných vlakov na železničnej zastávke Brodno na trati č. 127 Žilina – Čadca – Mosty u Jablunkova. Tiež zavedenie nového osobného vlaku č. 7534 na trati č. 170 – Vrútky – Zvolen, ktorý bude slúžiť ako návoz na popoludňajšiu pracovnú zmenu do Martina. Spokojní sme aj so zachovaním prípoja v Rajci k autobusovému spoju z obce Ďurčiná, ktorý využívajú cestujúci ráno najmä do škôl a do zamestnania.
Dosiahli sme zapracovanie niektorých pripomienok autobusových dopravcov, aby sa zabezpečila nadväznosť vlak – autobus. ŽSK prijal aj mnoho iných pripomienok, ktoré však nebolo možné do nového grafikonu zakomponovať či už z prevádzkových, technologických ale aj bezpečnostných dôvodov,“ povedal Kubica. Dodal, že pripomienky prichádzali ešte aj po parciálnej porade, ktorá sa konala koncom júna, tie však už nebolo možné zapracovať. Napriek tomu ich zaslali ZSSK.
Excelsior zrušili
Podľa informácie Dany Šinkovej z komunikačného odboru Železníc SR na úseku Čadca – Žilina nastávajú novom grafikone viaceré zmeny: „V diaľkovej doprave sa zruší vlak R 440/441 Excelsior. Pribudnú niektoré vlaky dopravcu ZSSK. Pôjde napríklad o vlak Ex 140 Žilina – Ostrava s odchodom zo Žiliny o 20.21 h, vlak Ex 141 Ostrava – Žilina s príchodom do Žiliny o 7.38 h, vlak EC 243/242 (Košičan) Praha – Košice a späť, ktorý bude premávať v piatok do Košíc a v nedeľu z Košíc. U dopravcu Leo Express pôjde o vlak EC 1351/1350 Praha Košice a späť. Navýšený bude aj jeden pár vlakov EC 1003/1010 Praha – Košice a späť dopravcu Regio Jet. V regionálnej doprave pribudne osobný vlak Čadca – Žilina s odchodom o 6.05 hodine. Osobné vlaky 3950, 4171, 3981 budú zastavovať aj na zastávkach Brodno a Oščadnica,“ dodala.
Trať chceli ŽSR zrušiť
Najväčšie obavy mali Kysučania v roku 2011, kedy železnice uvažovali o zrušení trate Čadca – Makov, ktorá tento rok oslávila sto rokov svojho fungovania. Významnou mierou sa vtedy zaktivizovali obce mikroregiónu a premávku vlaku v tejto doline, kde žije vyše 30-tisíc obyvateľov, si nakoniec obhájili.
V liste vtedajšej premiérke Ivete Radičovej a Jánovi Figeľovi, ktorý bol v tom čase ministrom dopravy apelovali na to, že regionálnu železničnú trať vybudovali ich predkovia na začiatku 20. storočia ako jednu z rozvojových priorít regiónu. Odsúdili preto, že o takej vážnej problematike, akou je regionálna doprava - jej zmeny či rušenie, sa dozvedeli z masmédií, bez predchádzajúceho prerokovania so samosprávami, ktoré zastupujú tisíce dotknutých obyvateľov.
„Je neprijateľné pre nás a našich obyvateľov, aby sa štát, železničná spoločnosť a ostatné dotknuté kompetentné inštitúcie zbavovali zodpovednosti za dopravnú obslužnosť územia, ktorú majú voči jeho obyvateľom, a to spôsobom rušenia takých foriem dopravy, ktoré sa uprednostňujú v rozvinutých ekonomikách a štátoch Európskej únie,“ argumentovali. Ministerstvo dopravy pripravovalo v tom čase ozdravný plán koľajových firiem, rušenie spojov malo začať začiatkom apríla 2011.
Jedna z verzií bola aj taká, že trať Čadca - Makov sa bude končiť v Turzovke. Podpisovanie petície za zachovanie tratí bežalo vo všetkých obciach a mestách na Kysuciach.
Medzi zrušené mala totiž patriť aj trať Čadca - Skalité. Petíciu podpísali tisícky ľudí. Trate napokon zostali fungovať, aj keď v nasledujúcich rokoch došlo k viacerým úpravám grafikonu, ktoré cestujúcich nepotešili.