KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Mesto už viac rokov trápi pretrvávajúci problém týkajúci sa nedostatku bytov. Spôsobil ho zablokovaný územný rozvoj mesta z dôvodu plánovanej vodnej cesty. „Vlani sa nám podarilo dosiahnuť v rokovaní s vládou zmenu trasy a tým aj odblokovanie väčšej časti územia pre výstavbu. V súčasnosti sa vypracováva dodatok k územnému plánu, ktorý umožní na dotknutom území začať výstavbu bytov a potrebnej infraštruktúry,“ informoval primátor mesta Ján Hartel. Spomínané pozemky však nie sú podľa jeho slov vo vlastníctve mesta, čo môže spomaliť celý proces výstavby.
Nájomných bytov je málo
„Nezávisle od mesta sa navyšuje bytový fond prostredníctvom developerských spoločností, ktoré po dohode s vlastníkmi nadstavujú bytové domy. V obmedzenej miere sa robí individuálna výstavba rodinných domov. Čo sa týka nájomných bytov, evidujeme približne 40 žiadostí. Predpokladáme, že toto číslo by bolo ďaleko vyššie, keby mesto dokázalo uspokojiť žiadateľov. V súčasnosti sa žiadosti riešia len z jestvujúceho bytového fondu uvoľnením niektorého z nájomných bytov,“ vysvetľuje primátor.
Kysucké Nové Mesto neustále žiadalo prehodnotiť zámer budovania koridoru prepájajúceho Vážsku s Oderskou vodnou cestou. Podľa pôvodného zámeru by sa totiž musela zbúrať v meste minimálne tretina jestvujúcej zástavby vrátane dvoch veľkých škôl.
Obidve strany zostali nemilo prekvapené
Mesto malo na rozvoj bytovej výstavby a príslušnej infraštruktúry jedinú rezervu - nezastavané územie v severozápadnej časti mesta. V roku 2009 vyhlásilo na jej zástavbu verejnú súťaž a mestské zastupiteľstvo schválilo víťaznú štúdiu, ktorá uvažovala s výstavbou približne 600 bytov a potrebnou infraštruktúrou vrátane veľkej obchodnej jednotky a parkoviska. Víťazná developerská firma začala vykupovať pozemky a pripravovať potrebnú dokumentáciu pre výstavbu prvých 120 bytov. Po čase však zistila, že v dokumentácii pripravovanej diaľnice D3 je zakreslený aj návrh vodného kanála, ktorý by mal prepájať Vážsku a Oderskú vodnú cestu. V zmysle tohto návrhu kanál naprieč pretínal dotknuté územie určené na bytovú výstavbu. Táto skutočnosť zaskočila nielen developera a zároveň investora, ale aj mesto.
Na základe opakujúcich sa interpelácií mesto až vlani dosiahlo, že ministerstvo výstavby zadalo Hydropojektu Bratislava vypracovať štúdiu pre trasovanie kanála, ktorá vymedzuje jeho trasu tak, aby čo najmenej obmedzovala územný rozvoj mesta.