Vďaka eurofondom sa podarilo Žilinskému samosprávnemu kraju pred asi dvomi rokmi zrekonštruovať úsek lesnej úvraťovej železničky, ktorá spájala v minulosti Vychylovku a Oravskú Lesnú. Hoci bola trať prevádzky schopná už minulý rok, vláčik premával len z Oravy. Kysuckej drezine chýbal platný doklad o technickej spôsobilosti. Hoci múzeum poslalo na príslušné ministerstvo všetky doklady na schválenie dráhového vozidla, minulý rok vláčik premávať nemohol.
Tento rok je už však všetko inak. „V rámci otvorenia tejto sezóny začneme premávať aj na Oravu, čo zabezpečíme drezinovou prevádzkou zo stanice Skanzen do sedla Beskyd a späť. V tejto chvíli sme už splnili všetky podmienky pre vydanie technického preukazu pre drezinu,“ informoval riaditeľ Kysuckého múzea v Čadci Miloš Jesenský. Dopravnú licenciu, ktorá múzeum oprávňuje premávať až po sedlo Beskyd majú od dopravného úradu už od februára tohto roku.
Úvraťový systém železničky je výnimočný tým, že umožňuje prekonávať prevýšenie na pomerne krátke vzdialenosti. Vozidlo ide najprv dopredu, potom cúva a takto stúpa do kopca. Železnička kedysi slúžila na zvážanie dreva. Neskôr ju demontovali a pred úplným zničením ju zachránili práve nadšenci a múzeá, ktoré zvyšky tratí zobrali do správy.
Do rekonštrukcie obidvoch železničiek v kysuckej Vychylovke a Oravskej Lesnej investoval Žilinský samosprávny kraj za pomoci eurofondov za osem rokov viac ako 2, 3 milióna eur. Samotné prepojenie tratí trvalo tri roky a stálo 450-tisíc eur.
Autor: mm