Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Tunel bez peňazí nebude

Nedostatok peňazí sa podpísal pod konečnú variantu modernizácie železničnej trate z Krásna nad Kysucou k hranici s Českom a Poľskom. Z tunela nič nebude.

Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinuModernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu(Zdroj: MARCEL BALTIAR)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. S modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou smerom k štátnej hranici s ČR a PR sa malo začať budúci rok. Už teraz je jasné, že sa tak nestane pre nedostatok peňazí. Robiť sa bude „po častiach“.

Európskej únii sa zdal jeden z úsekov pridrahý

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca 2012. V smere do Čadce a k českej a poľskej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, vlani sa hovorilo o roku 2016. „Plány, aby sa začalo s modernizáciou čo najskôr, pozastavili rokovania s Európskou úniou. Úsek Krásno nad Kysucou – Čadca by bol finančné náročný, ekonomická analýza nepresvedčila úniu o jeho pôvodnom variante. V súčasnosti sa vypracováva nová projektová dokumentácia s novými alternatívami tak, aby sa spomínaný úsek postavil v lacnejšej verzii, a mohol sa financovať z fondov EÚ,“ informoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Úsek od Krásna nad Kysucou cez Čadcu až po štátnu hranicu SR/ČR ministerstvo dlhodobo vníma ako strategický a prostredníctvom ŽSR prebieha od roku 2010 jeho projektová príprava. Je rozdelený na tri etapy: Krásno nad Kysucou – Čadca, Čadca a Čadca – štátna hranica SR/ČR.

Vlani sa schválila projektová dokumentácia pre stavebné povolenie na všetky tri etapy. Vzhľadom na súčasné finančné možnosti sa najskôr začne s modernizáciou tretej,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Čo sa týka prvých dvoch momentálne sa uvažuje s ich optimalizáciou s cieľom zvýšiť traťovú rýchlosť v súčasnom smerovom vedení trate. Samozrejme, bez vysokých investičných nákladov do prebudovávania železničnej stanice Čadca a výstavby tunela medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou.

„Ministerstvo pripúšťa modernizáciu dvoch etáp v budúcnosti, z toho dôvodu sa dokumentácia predmetnej modernizácie schválila, v súčasnosti sa však javí optimalizácia v danom úseku í ako dostatočné technické riešenie,“ dodal Kóňa.

Mal byť najdlhší na Slovensku

Ešte v auguste 2012 sa začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. V blízkosti osady U Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.Napokon sa však bude robiť mimotunelový variant, na trati sa oproti pôvodným zámerom pravdepodobne nedosiahne plánovaná rýchlosť.

Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur.

Železnice plánovali najskôr postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí, sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie bola determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Vybudovali ju pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.

Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Kysuckí starostovia sa vlani na spoločnom rokovaní jednoznačne zhodli v tom, že Železničná stanica v Čadci svojím vzhľadom nereprezentuje Kysuce, skôr naopak. „Úpravy interiéru v blízkej budúcnosti neplánujeme. Pôjde iba o také, ktoré sa týkajú dodržania štandardov staníc," informovala vtedy hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Paradoxne, zlepšenia sa nedočká ani pri spomínanej modernizácii trate Krásno nad Kysucou -hranica Českej republiky a Poľskej republiky. S úpravami stanice sa podľa projektov uvažuje iba v nevyhnutnom rozsahu, potrebnom pre zabudovanie nových technológii pre železničnú infraštruktúru.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  2. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  7. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  8. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  7. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  8. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  9. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 800
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 15 412
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 171
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 836
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 689
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 838
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 661
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 684
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 127
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 995

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

FOTO: Čaro jesene zachytili v Korni ikebanami

Výstavu jesenných ikebán robia na Základnej škole v Korni už desiaty rok.

Kysučanovi namerali vyše dve promile

V rukách polície skončil vodič z Ochodnice, ktorý si sadol za volant riadne podgurážený.

Vodiča zastavila policajná hliadka, pri kontrole sa nevyhol ani dychovej skúške.

Regionálny futbal: Čadca sa prepadla na dno tabuľky

Tretia, štvrtá a piata liga pokračovali ďalšími zápasmi.

Čadca opäť neskórovala.
FK Slávia Staškov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čo bude s prázdnou Hypernovou

Majiteľ chce získať jedného silného nájomcu.

Zomrel významný piešťanský lekár, bol i držiteľom medaile Dérera

Vo veku nedožitých 67 rokov zomrel bývalý štátny tajomník ministerstva zdravotníctva, piešťanský lekár - ortopéd Peter Ottinger.

Je isté, že práca na nočné zmeny škodí zdraviu, tvrdí psychiater

Kým v Európskej únii pracuje na nočné zmeny v priemere len šesť percent ľudí, na Slovensku pracuje aj v noci takmer trikrát viac ľudí.

Vypil si a sadol do traktora

Policajti zastavili vodiča traktora pre niečo celkom iné.

Vybrali SME

Už ste čítali?