Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Tunel bez peňazí nebude

Nedostatok peňazí sa podpísal pod konečnú variantu modernizácie železničnej trate z Krásna nad Kysucou k hranici s Českom a Poľskom. Z tunela nič nebude.

Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinuModernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu (Zdroj: MARCEL BALTIAR)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. S modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou smerom k štátnej hranici s ČR a PR sa malo začať budúci rok. Už teraz je jasné, že sa tak nestane pre nedostatok peňazí. Robiť sa bude „po častiach“.

Európskej únii sa zdal jeden z úsekov pridrahý

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca 2012. V smere do Čadce a k českej a poľskej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, vlani sa hovorilo o roku 2016. „Plány, aby sa začalo s modernizáciou čo najskôr, pozastavili rokovania s Európskou úniou. Úsek Krásno nad Kysucou – Čadca by bol finančné náročný, ekonomická analýza nepresvedčila úniu o jeho pôvodnom variante. V súčasnosti sa vypracováva nová projektová dokumentácia s novými alternatívami tak, aby sa spomínaný úsek postavil v lacnejšej verzii, a mohol sa financovať z fondov EÚ,“ informoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

SkryťVypnúť reklamu

„Úsek od Krásna nad Kysucou cez Čadcu až po štátnu hranicu SR/ČR ministerstvo dlhodobo vníma ako strategický a prostredníctvom ŽSR prebieha od roku 2010 jeho projektová príprava. Je rozdelený na tri etapy: Krásno nad Kysucou – Čadca, Čadca a Čadca – štátna hranica SR/ČR.

Vlani sa schválila projektová dokumentácia pre stavebné povolenie na všetky tri etapy. Vzhľadom na súčasné finančné možnosti sa najskôr začne s modernizáciou tretej,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Čo sa týka prvých dvoch momentálne sa uvažuje s ich optimalizáciou s cieľom zvýšiť traťovú rýchlosť v súčasnom smerovom vedení trate. Samozrejme, bez vysokých investičných nákladov do prebudovávania železničnej stanice Čadca a výstavby tunela medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou.

SkryťVypnúť reklamu

„Ministerstvo pripúšťa modernizáciu dvoch etáp v budúcnosti, z toho dôvodu sa dokumentácia predmetnej modernizácie schválila, v súčasnosti sa však javí optimalizácia v danom úseku í ako dostatočné technické riešenie,“ dodal Kóňa.

Mal byť najdlhší na Slovensku

Ešte v auguste 2012 sa začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. V blízkosti osady U Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.Napokon sa však bude robiť mimotunelový variant, na trati sa oproti pôvodným zámerom pravdepodobne nedosiahne plánovaná rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur.

Železnice plánovali najskôr postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí, sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie bola determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Vybudovali ju pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.

Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Kysuckí starostovia sa vlani na spoločnom rokovaní jednoznačne zhodli v tom, že Železničná stanica v Čadci svojím vzhľadom nereprezentuje Kysuce, skôr naopak. „Úpravy interiéru v blízkej budúcnosti neplánujeme. Pôjde iba o také, ktoré sa týkajú dodržania štandardov staníc," informovala vtedy hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Paradoxne, zlepšenia sa nedočká ani pri spomínanej modernizácii trate Krásno nad Kysucou -hranica Českej republiky a Poľskej republiky. S úpravami stanice sa podľa projektov uvažuje iba v nevyhnutnom rozsahu, potrebnom pre zabudovanie nových technológii pre železničnú infraštruktúru.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 17 925
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 204
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 642
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 701
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 147
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 3 311
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 878
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 327

Blogy SME

  1. Martin Morháč: Prečo ideme v digitalizácii opačným smerom ako ostatní?
  2. Gabriel Daniš: Invázia do bývalého Československa ako paralela s ruskou agresiou na Ukrajine
  3. Martin Červenka: Nie je most ako most
  4. Věra Tepličková: Lacný Jožko a iné rozprávky (stručný výcuc z tlačovky)
  5. Martin Sústrik: Legenda o vzniku Európskej Únie
  6. Erik Kriššák: Jethro Tull v Trnave
  7. Teodor Hasala: Lož má krátke nohy
  8. Tomáš Vodvářka: Moje druhé a poslední taneční - Manželské toccaty a fugy
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 117 830
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 309
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 854
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 578
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 6 686
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 753
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 179
  8. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 3 626
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

vandali otočili dopravné značenie

Problémy spôsobili vo Svrčinovci aj v Čiernom


13. aug
Obec Skalité a Farská charita Skalité spojili sily pre pomoc ľuďom v núdzi.

PET fľaše by mali končiť v zberných automatoch, mnoho z nich putuje do koša.


13. aug
Dobré správy z MY

Stop negatívnym správam. Posielame výber pozitívnych a zaujímavých článkov z rôznych regiónov po celom Slovensku.


11. aug
Baner na moste hovorí o prerušení prác z dôvodov na strane investora.

Poškodenie mosta je väčšie, než sa predpokladalo.


12. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Každá jedna obložená misa je originál.


11. aug

Tajomstvo vedela odhaliť dotykom rúk, pohľadom a správnymi otázkami.


Cyril Urban 13. aug

Ak nosíte vodu z potoka vo vedrách, nič sa nedeje, ak využijete čerpadlo bez schválenia, hrozí vám pokuta.


12. aug

Pre Slovákov je zákazník pán, pre Japoncov Boh, upozorňuje na rozdiely Dávid Lehuta.


12. aug

Blogy SME

  1. Martin Morháč: Prečo ideme v digitalizácii opačným smerom ako ostatní?
  2. Gabriel Daniš: Invázia do bývalého Československa ako paralela s ruskou agresiou na Ukrajine
  3. Martin Červenka: Nie je most ako most
  4. Věra Tepličková: Lacný Jožko a iné rozprávky (stručný výcuc z tlačovky)
  5. Martin Sústrik: Legenda o vzniku Európskej Únie
  6. Erik Kriššák: Jethro Tull v Trnave
  7. Teodor Hasala: Lož má krátke nohy
  8. Tomáš Vodvářka: Moje druhé a poslední taneční - Manželské toccaty a fugy
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 117 830
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 309
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 854
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 578
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 6 686
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 753
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 179
  8. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 3 626
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu