Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Tunel bez peňazí nebude

Nedostatok peňazí sa podpísal pod konečnú variantu modernizácie železničnej trate z Krásna nad Kysucou k hranici s Českom a Poľskom. Z tunela nič nebude.

Modernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinuModernizácia trate Žilina – Krásno nad Kysucou priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu (Zdroj: MARCEL BALTIAR)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. S modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou smerom k štátnej hranici s ČR a PR sa malo začať budúci rok. Už teraz je jasné, že sa tak nestane pre nedostatok peňazí. Robiť sa bude „po častiach“.

Európskej únii sa zdal jeden z úsekov pridrahý

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca 2012. V smere do Čadce a k českej a poľskej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, vlani sa hovorilo o roku 2016. „Plány, aby sa začalo s modernizáciou čo najskôr, pozastavili rokovania s Európskou úniou. Úsek Krásno nad Kysucou – Čadca by bol finančné náročný, ekonomická analýza nepresvedčila úniu o jeho pôvodnom variante. V súčasnosti sa vypracováva nová projektová dokumentácia s novými alternatívami tak, aby sa spomínaný úsek postavil v lacnejšej verzii, a mohol sa financovať z fondov EÚ,“ informoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Skryť Vypnúť reklamu

„Úsek od Krásna nad Kysucou cez Čadcu až po štátnu hranicu SR/ČR ministerstvo dlhodobo vníma ako strategický a prostredníctvom ŽSR prebieha od roku 2010 jeho projektová príprava. Je rozdelený na tri etapy: Krásno nad Kysucou – Čadca, Čadca a Čadca – štátna hranica SR/ČR.

Vlani sa schválila projektová dokumentácia pre stavebné povolenie na všetky tri etapy. Vzhľadom na súčasné finančné možnosti sa najskôr začne s modernizáciou tretej,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Čo sa týka prvých dvoch momentálne sa uvažuje s ich optimalizáciou s cieľom zvýšiť traťovú rýchlosť v súčasnom smerovom vedení trate. Samozrejme, bez vysokých investičných nákladov do prebudovávania železničnej stanice Čadca a výstavby tunela medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ministerstvo pripúšťa modernizáciu dvoch etáp v budúcnosti, z toho dôvodu sa dokumentácia predmetnej modernizácie schválila, v súčasnosti sa však javí optimalizácia v danom úseku í ako dostatočné technické riešenie,“ dodal Kóňa.

Mal byť najdlhší na Slovensku

Ešte v auguste 2012 sa začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. V blízkosti osady U Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.Napokon sa však bude robiť mimotunelový variant, na trati sa oproti pôvodným zámerom pravdepodobne nedosiahne plánovaná rýchlosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur.

Železnice plánovali najskôr postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí, sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie bola determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Vybudovali ju pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.

Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Kysuckí starostovia sa vlani na spoločnom rokovaní jednoznačne zhodli v tom, že Železničná stanica v Čadci svojím vzhľadom nereprezentuje Kysuce, skôr naopak. „Úpravy interiéru v blízkej budúcnosti neplánujeme. Pôjde iba o také, ktoré sa týkajú dodržania štandardov staníc," informovala vtedy hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Paradoxne, zlepšenia sa nedočká ani pri spomínanej modernizácii trate Krásno nad Kysucou -hranica Českej republiky a Poľskej republiky. S úpravami stanice sa podľa projektov uvažuje iba v nevyhnutnom rozsahu, potrebnom pre zabudovanie nových technológii pre železničnú infraštruktúru.

Najčítanejšie na My Kysuce

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 819
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 722
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 890
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 314
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 211
  6. Od Česka až po Jadran 3 970
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 054
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 877
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Obyvatelia môžu prispieť obrazovým materiálom.

Kysucké múzeum pripravuje monografiu o Kysuckom Novom Meste. Existujúce dokumenty sú zastaralé.


15 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj, kto zo Slovákov je bližšie k medaile na Olympiáde a aj to, ktorý futbalový veterán má ambíciu trénovať AS Trenčín.


21 h
Náučný detský chodník v obci Korňa

Náučné chodníky sú ideálnou kombináciou pohybu a poznávania. Priamo v teréne oboznámia návštevníkov s najcennejšími prírodnými hodnotami, spravidla aj so spôsobmi ich ochrany.


26. júl
Oprava cesty v Makove

Premávka bude usmerňovaná do voľného jazdného pruhu.


a 1 ďalší 26. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 26. júl

Zaznamenaná bola aj škodová udalosť.


26. júl

Voda zaliala viaceré domy a podmyla cesty. Starosta odhadol škody na státisíce eur. Do obce smerujú ťažké mechanizmy.


26. júl

Na miesto udalosti bol vyslaný súdny lekár.


TASR 26. júl

Už ste čítali?