50 ton chemického a 1 500 ton inertného materiálu.
ČADCA. Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) spravuje v regióne Kysúc 66 km ciest II. a 169 km ciest III. triedy.„Na základe zmluvného vzťahu medzi Slovenskou správou ciest vykonáva Správa ciest ŽSK v Žilinskom kraji aj údržbu ciest I. triedy v dĺžke 479 km. Podľa zmluvy s Národnou diaľničnou spoločnosťou je to 17,65 km rýchlostných ciest. V regióne Kysúc udržiava 12,25 kilometrový úsek komunikácií I. triedy,“ informuje hovorkyňa ŽSK Lenka Záteková.
Medzi najnáročnejšie patrí cestné prepojenie Bystrickej doliny s Oravskou Lesnou. Náročná na údržbu je aj väčšia časť horných Kysúc - Klokočov, Turzovka, Olešná, zároveň cesta I. triedy I/10 Makov v smere na štátnu hranicu s Českou republikou.
ŽSK nemá vyčlenený samostatný rozpočet pre zimnú údržbu. „Tá sa financuje podľa aktuálnej potreby a cien vyplývajúcich z verejných obstarávaní. V minulom roku predstavovali náklady v kysuckom regióne takmer 598-tisíc eur,“ hovorí Záteková.
V Žilinskom kraji je na zimu pripravených 113 sypačov, 8 snehových fréz, 14 traktorov s radlicou a 24 nakladačov, ktoré budú udržiavať 1 430 km ciest II. a III. triedy vo všetkých piatich regiónoch Žilinskej župy - Kysuce, Turiec, horné Považie, Orava a Liptov. Nechýba ani posypový materiál. Momentálne predstavuje predzásobenie 3 122 ton chemického a 20 600 ton inertného posypu.
„Predpokladáme, že celková spotreba by mala byť viac ako 60 000 ton. Zásoby pre región Kysúc predstavujú 450 ton chemického a 1 500 ton inertného materiálu, ktorý budeme počas zimného obdobia postupne dopĺňať,“ dodáva Záteková.