ČADCA. S výstavbou vyše 5 kilometrov dlhého úseku na Kysuciach sa malo začať koncom tohto roka. Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na zhotoviteľa stavby ešte 7. mája.
Úrad eviduje námietky
„Čo sa týka úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec v súčasnosti prebieha verejná súťaž na zhotoviteľa. S výstavbou sa začne po podpísaní zmluvy s úspešným uchádzačom,“ informovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Spýtali sme sa, či je pravdivá informácia, že financie určené na stavbu tohto úseku sa momentálne presunuli na stavbu iného. Hovorkyňa odporučila obrátiť sa na Úrad pre verejné obstarávanie. „V predmetnej súťaži (D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec) evidujeme námietky. Úrad bude konať štandardným postupom v zmysle zákona o verejnom obstarávaní,“ informoval Ján Mažgút z komunikačného odboru. Zaujímalo nás, o aké konkrétne námietky ide. „Nakoľko prebieha dohlaď - konanie o námietkach, môžeme nateraz poskytnúť len vyššie uvedené informácie,“ povedal. Na otázku, kto môže námietky podať odpovedal, že podľa zákona o verejnom obstarávaní ich môže pred uzavretím zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody podať „uchádzač, záujemca, účastník alebo osoba, ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom kontrolovaného, alebo orgán štátnej správy. „So stavbou je možné začať až po ukončení verejného obstarávania, ktoré momentálne prebieha. Táto stavba je zaradená v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra na financovanie z eurofondov,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Bude prechádzať náročným územím
Úsek bude prechádzať zastavaným a geologicky náročným územím v pokračovaní od tunela Horelica po križovatku Svrčinovec. Rieši odklon tranzitnej dopravy z mesta Čadca, ktorá v súčasnosti vedie po kapacitne nevyhovujúcej ceste I/11 s intenzitou dopravy asi 12-tisíc vozidiel denne, pričom na nákladnú dopravu pripadá takmer 50%-ný podiel z tejto intenzity. Úsek je súčasťou základnej siete TEN-T a prispeje k skráteniu časovej dostupnosti medzi priemyselným regiónom Žiliny na jednej strane, priemyselného Ostravska a poľského mesta Bielsko Biala s priľahlým regiónom.
Úsek je dlhý vyše päť kilometrov
Budovať sa bude v dĺžke 5673 metrov. Podľa informácie projektanta navrhnutý koridor vybrali na základe niekoľkých technických štúdií a posúdení vplyvov stavby na životné prostredie. Trasa na začiatku prechádza strmými ľavostrannými svahmi rieky Kysuca, vedie do údolnej nivy Kysuce a náplavového kužeľa Bukovského potoka, pokračuje najkomplikovanejším úsekom diaľnice v súbehu so železničnou stanicou Čadca, cez zastavané časti mesta svahmi miestnych častí U Manči, U Špindli, ktoré sú poznačené veľkými svahovými poruchami. Po preklenutí miestnej časti Podzávoz prechádza údolím rieky Čierňanka, pokračuje úpätím Furmanca až do katastra obce Svrčinovec. V koridore diaľnice sú umiestnené výrazné územné líniové prvky, ako rieka Kysuca, rieka Čierňanka, cesta 1. triedy I/11, železničná trať Čadca - Zwardoň a Čadca - Bohumín.
Diaľnica je strategickou spojnicou
Pre žilinský región má diaľnica D3 mimoriadny význam. Je dôležitou spojnicou, ktorá spojí Slovensko so severným susedom Poľskom - štátom s najvyšším HDP zo všetkých okolitých krajín. Rovnako dôležitým momentom je spojenie Slovenska a Žiliny s najväčším ekonomickým regiónom Poľska Hornosliezskou priemyselnou oblasťou s centrom v poľských Katowiciach.
Diaľničný úsek D3 Svrčinovec - Skalité, na ktorom sa pracuje, je ďalším krokom k diaľničnému prepojeniu krajín stredovýchodnej Európy v severojužnom smere od Baltu po Stredomorie. Je dôležitým medzníkom aj severného napojenia ďalšieho strategického suseda Slovenska. Česká republika je najdôležitejším obchodným partnerom zo všetkých okolitých krajín. Svrčinovec je bod, v ktorom sa napojí rýchlostná cesta R5 na diaľnicu D3 a spojí tak obe krajiny druhým diaľničným prepojením (popri diaľnici D2 Brodské).