Víťazom 23. ročníka celoštátnej súťaže a majiteľom hlavnej ceny titulu Stavba roka 2017 je diaľnica D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno. Získala zároveň Cenu ministerstva dopravy za celospoločenský prínos. Cena Slovenskej komory stavebných inžinierov za najlepšie projektové riešenie patrí rovnako stavbe NDS - diaľnici D3 Svrčinovec - Skalité.
„Diaľnica D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno je unikátna najmä výrazným celospoločenským prínosom diela, jeho kvalitnou realizáciou v náročných podmienkach a zvládnutím množstva technológií pri výstavbe najdlhšej estakády na Slovensku ako aj tunela,“ povedala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Vodiči sú pobúrení, za 15 km úsek musia zaplatiť diaľničnú známku ČítajtePodľa jej slov výstavba musela akceptovať podmienky súvisiace s prevádzkou priľahlých vodných elektrární a samotného vodného toku. Z hľadiska bezpečnosti prevádzky porota ocenila použitie mobilných zvodidiel umožňujúcich vjazd vozidiel záchrannej služby do oboch tunelových rúr z ktorejkoľvek strany. „Pozornosti poroty neunikla ani konštrukcia protihlukovej steny v podobe stĺporadia, ktorá svojim tvarom a farebnosťou dokázala zladiť tri funkcie: zníženie hlukových emisií, zabezpečenie výhľadu z estakády a ochranu vtáctva nachádzajúceho sa v lokalite priehrady,“ povedala. Pokračovala s tým, že rovnako jedinečné je aj kotvenie svahov pod uhlom až 75 stupňov, ktoré sa aplikovalo na viacerých častiach stavby z dôvodu ochrany prírody a majetku. Diaľnica sa tak dynamickým spôsobom zúčastňuje na dotváraní okolitej krajiny a výrazne prispieva k zníženiu dopravného zaťaženia okolitých mestských častí Žiliny a priľahlých obcí.
Kamióny majú zákaz prechádzať po ceste II/520, denne ich však tadiaľ prejde okolo sto ČítajteDiaľnica D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno však nebola jedinou ocenenou stavbou NDS. Tá získala aj Cenu Slovenskej komory stavebných inžinierov za najlepšie projektové riešenie, ktorá patrí diaľnici D3 Svrčinovec - Skalité.
„Projektové riešenie stavebného diela v náročnom teréne z hľadiska stavebného aj dopravného, náročné technické riešenie mostov a tunelov, optimálne použitie progresívnych materiálov a technológií, ako aj citlivé zakomponovanie citlivého úseku diaľnice do urbanizmu prostredia so zachovaním kontinuity k okolitým stavbám boli hlavné atribúty, ktoré rozhodli v prospech NDS,“ konštatovala Michalová.